CAUNEROVÁ, Anna: Dětská scéna 2011, Svitavy (recenze) - Když havranům mrznou nohy… AS 2011, č. 2 (z Deníku Dětské scény č.2).
KDYŽ HAVRANŮM MRZNOU NOHY
Soubor Jany Štrbové a Petry Bílkové vznikl v Děčíně teprve před dvěma lety a je k vidění na Dětské scéně dokonce již podruhé. V loňském roce je bylo možné zhlédnout v představení O hadovce smrduté. Nyní přijeli s pásmem básní českých autorů s námětem zimy. Soubor pracuje s minimem výtvarných prostředků, nejvýraznějším scénografi ckým prvkem je kostým, navozující atmosféru zimy. Výsledný tvar spočívá na práci s pohybem, se slovem, zpěvem ve spolupráci s živým doprovodem vedoucí souboru Jany Štrbové (kytara, zpěv). Zvolené prostředky tvoří příležitost pro rozvíjení dovedností, které jsou pro rozvoj dětí tohoto věku podstatné. V tom je zřejmý pedagogický přínos obou vedoucích souboru. Myslíš, že toto představení může být inspirativní pro ostatní? (Ptá se Karel Vostárek Anny Caunerové) AC: Určite. Prináša kopec pohybového materiálu, ktorý ponúka možnosť zvyšovať vnímanie vlastného tela (kráčanie päta – prsty po jednej línii), citlivosť k partnerovi (mráz maľuje – zrkadlo), orientáciu v priestore (davové scény), zamerať sa na pohybové kvality (roztápanie snehuliaka), hrubú, či jemnú motoriku (ruky havranov). Každá báseň by mohla byť námetom pre pohybové spracovanie samostatného predstavenia. Ako to vidíš Ty? (Ptá se Anna Caunerová Karla Vostárka) KV: Je paradoxní, že už během představení jsem jako scénograf přemýšlel o „choreografi i“. Hudebně-pohybové zpracování je tradičně u Jany Štrbové na velmi dobré úrovni, přesto se v tomto případě pohybuje mezi ilustrací a pohybovou metaforou (mráz a rtuť na teploměru), přičemž ilustrace spíše převládá. A tak souhlasím s Tebou, že přínos inscenace zůstává spíše v jejím potenciálu. Je mi i trochu líto, že téma havranů, které jsou v nadpisu pásma (viz černé rukavice) se více neprolíná představením. S úspěchem by totiž mohlo výrazněji členit jednotlivé tematické okruhy (vytvořit funkčnější tempo-rytmus) a dát možnost dětem konkrétněji uchopit nedramatickou látku. Rezervu vidím v rovině dramaturgie a režie. Přesto oceňuji práci vedoucích souboru a výsledků, kterých dosáhli s kolektivem dětí během dvou let.
Anna Caunerová
Soubor Jany Štrbové a Petry Bílkové vznikl v Děčíně teprve před dvěma lety a je k vidění na Dětské scéně dokonce již podruhé. V loňském roce je bylo možné zhlédnout v představení O hadovce smrduté. Nyní přijeli s pásmem básní českých autorů s námětem zimy. Soubor pracuje s minimem výtvarných prostředků, nejvýraznějším scénografi ckým prvkem je kostým, navozující atmosféru zimy. Výsledný tvar spočívá na práci s pohybem, se slovem, zpěvem ve spolupráci s živým doprovodem vedoucí souboru Jany Štrbové (kytara, zpěv). Zvolené prostředky tvoří příležitost pro rozvíjení dovedností, které jsou pro rozvoj dětí tohoto věku podstatné. V tom je zřejmý pedagogický přínos obou vedoucích souboru. Myslíš, že toto představení může být inspirativní pro ostatní? (Ptá se Karel Vostárek Anny Caunerové) AC: Určite. Prináša kopec pohybového materiálu, ktorý ponúka možnosť zvyšovať vnímanie vlastného tela (kráčanie päta – prsty po jednej línii), citlivosť k partnerovi (mráz maľuje – zrkadlo), orientáciu v priestore (davové scény), zamerať sa na pohybové kvality (roztápanie snehuliaka), hrubú, či jemnú motoriku (ruky havranov). Každá báseň by mohla byť námetom pre pohybové spracovanie samostatného predstavenia. Ako to vidíš Ty? (Ptá se Anna Caunerová Karla Vostárka) KV: Je paradoxní, že už během představení jsem jako scénograf přemýšlel o „choreografi i“. Hudebně-pohybové zpracování je tradičně u Jany Štrbové na velmi dobré úrovni, přesto se v tomto případě pohybuje mezi ilustrací a pohybovou metaforou (mráz a rtuť na teploměru), přičemž ilustrace spíše převládá. A tak souhlasím s Tebou, že přínos inscenace zůstává spíše v jejím potenciálu. Je mi i trochu líto, že téma havranů, které jsou v nadpisu pásma (viz černé rukavice) se více neprolíná představením. S úspěchem by totiž mohlo výrazněji členit jednotlivé tematické okruhy (vytvořit funkčnější tempo-rytmus) a dát možnost dětem konkrétněji uchopit nedramatickou látku. Rezervu vidím v rovině dramaturgie a režie. Přesto oceňuji práci vedoucích souboru a výsledků, kterých dosáhli s kolektivem dětí během dvou let.
Anna Caunerová
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.