Plzeň, GARDAVSKÝ, Vladimír: Do vztahů nahlíží Karl Valentin. Plzeňský deník 10. 6. 2010, s. 8
Soubor Sofranza uvedl v Divadle Dialog v Plzni inscenaci Hele, pojďme do divadla, která připomíná zapomínaného kabaretiéra.
Neprofesionální divadelní soubor Sofranza uvedl v premiéře na své domovské scéně v Divadle Dialog v Plzni inscenaci Hele, pojďme do divadla a záslužně tak připomenul tvorbu pozapomínaného německého spisovatele a kabaretiéra Karla Valentina (1882-1948). Názvem komponovaného večera soubor odkazuje na svou divácky úspěšnou předchozí inscenaci Hele, nech toho, která se rovněž zabývala nepředvídatelností vztahů a citů.
Karl Valentin, vyučený truhlář, pět let vyráběl rakve, než se plně prosadil jako lidový zpěvák a fenomenální improvizátor. Napsal asi čtyři sta komediálních skečů a aktovek, z nichž část postupně vydával knižně. Některá jeho obzvlášť útočná vystoupení byla zakázána a ve válečných dobách byl tvůrce dokonce nucen vrátit se ke svému řemeslu. Z knižního souboru Jdeme do divadla z roku 1933, později přeloženého do češtiny, si režisér František Zatloukal vybral k současnému jevištnímu ztvárnění aktovky čtyři.
Zkušený režisér dobře odhadl síly mladého, teprve se formujícího souboru a inscenoval tři aktovky jako generální zkoušku, při které autorem předepsaný slovní šerm nemusí ještě vždy jiskřit a ne každý gag je už přesně načasován (např. marný boj se zipem). Tři příběhy sondující úskalí manželských i mimomanželských vztahů jsou rámovány (a prokládány) klauniádou divadelního ředitele (Kryštof Valdman), elektrikářského mistra (Miroslav Herejk) a jeho učně (Roman Gerhát) z aktovky Reflektor. V rozverném úvodním výjevu Jdeme do divadla se představují navzájem unavení, věčně se handrkující manželé (Bára Formanová a Marek Velebný), které znervózní zamýšlená návštěva divadla, což způsobí četná, až absurdní nedorozumění. Aktovka Návrat uvede na scénu úspěšného producenta (Michal Peleška), který po jedenácti letech navštíví své rodiště a setká se tu se svou někdejší láskou (Markéta Irová) žijící již v „příšerně šťastném manželství“. Okouzlení a touhy střídá taktizování a vypočítavost. Manželé Frank (František Zatloukal) a Edita (Edita Jarošíková) v nejzávažnějším příběhu večera Rozchod žijí společně po deseti letech v již citově vyhasínajícím svazku ve vzájemné úctě a toleranci, klid však naruší nová Frankova sekretářka Jane (Kateřina Koláčná). Ve třech drobnějších úlohách se dobře uplatňuje i Tereza Zatloukalová.
Soubor spolu s autorem předkládá k posouzení zábavné panoptikum mezilidských vztahů, které ani po osmdesáti letech od doby svého vzniku neztratilo nic ze své poutavosti.
Neprofesionální divadelní soubor Sofranza uvedl v premiéře na své domovské scéně v Divadle Dialog v Plzni inscenaci Hele, pojďme do divadla a záslužně tak připomenul tvorbu pozapomínaného německého spisovatele a kabaretiéra Karla Valentina (1882-1948). Názvem komponovaného večera soubor odkazuje na svou divácky úspěšnou předchozí inscenaci Hele, nech toho, která se rovněž zabývala nepředvídatelností vztahů a citů.
Karl Valentin, vyučený truhlář, pět let vyráběl rakve, než se plně prosadil jako lidový zpěvák a fenomenální improvizátor. Napsal asi čtyři sta komediálních skečů a aktovek, z nichž část postupně vydával knižně. Některá jeho obzvlášť útočná vystoupení byla zakázána a ve válečných dobách byl tvůrce dokonce nucen vrátit se ke svému řemeslu. Z knižního souboru Jdeme do divadla z roku 1933, později přeloženého do češtiny, si režisér František Zatloukal vybral k současnému jevištnímu ztvárnění aktovky čtyři.
Zkušený režisér dobře odhadl síly mladého, teprve se formujícího souboru a inscenoval tři aktovky jako generální zkoušku, při které autorem předepsaný slovní šerm nemusí ještě vždy jiskřit a ne každý gag je už přesně načasován (např. marný boj se zipem). Tři příběhy sondující úskalí manželských i mimomanželských vztahů jsou rámovány (a prokládány) klauniádou divadelního ředitele (Kryštof Valdman), elektrikářského mistra (Miroslav Herejk) a jeho učně (Roman Gerhát) z aktovky Reflektor. V rozverném úvodním výjevu Jdeme do divadla se představují navzájem unavení, věčně se handrkující manželé (Bára Formanová a Marek Velebný), které znervózní zamýšlená návštěva divadla, což způsobí četná, až absurdní nedorozumění. Aktovka Návrat uvede na scénu úspěšného producenta (Michal Peleška), který po jedenácti letech navštíví své rodiště a setká se tu se svou někdejší láskou (Markéta Irová) žijící již v „příšerně šťastném manželství“. Okouzlení a touhy střídá taktizování a vypočítavost. Manželé Frank (František Zatloukal) a Edita (Edita Jarošíková) v nejzávažnějším příběhu večera Rozchod žijí společně po deseti letech v již citově vyhasínajícím svazku ve vzájemné úctě a toleranci, klid však naruší nová Frankova sekretářka Jane (Kateřina Koláčná). Ve třech drobnějších úlohách se dobře uplatňuje i Tereza Zatloukalová.
Soubor spolu s autorem předkládá k posouzení zábavné panoptikum mezilidských vztahů, které ani po osmdesáti letech od doby svého vzniku neztratilo nic ze své poutavosti.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.