AS 2001, č. 2, s. 30, Martin Rumler.
I. ročník regionální přehlídky mladého divadla JID 20 - 01 v Jihlavě
Nová přehlídka se uskutečnila 24. a 25. března v jihlavském Divadle Na Kopečku a nabídla šest představení inscenací studentských či mladých souborů z nově vzniklého kraje. Jednotlivá představení posuzoval lektorský sbor ve složení Petr Christov, Hana Červinková a Michael Junášek.
Setkání nepřineslo nějaké zásadní převratné inscenační výboje. Dominovala na něm spíše solidní práce a snaha souborů dát představením co nejvíce ze svých možností. Potěšujícím zjištěním jistě bylo, že řada mladých divadelníků přistupuje k dramatické látce s vlastním názorem, který se, tu úspěšně, tu méně, snaží přenést na scénu.
Soubor Divadýlko pracující při SOU služeb v Jihlavě přinesl úpravu Čapkova Ze života hmyzu v režii Miloslavy Andělové. Inscenace zaujala skvělými kostýmy, které jsou výsledkem práce členek souboru. Samotná inscenace nepřinesla nastolení tolik žádoucích vztahů k tématu, situaci nebo jiným dramatickým postavám. Výsledkem byla vizuální přehlídka bez jasného dramaturgického a režijního svorníku.
Autorskou dramatikou se představil soubor Okluzní fronta z Chotěboře. Inscenaci Zatracení na základě vlastní předlohy režijně připravila Lucie Mašová a stihla si zahrát i hlavní roli. Inscenace se zřejmě má vyjadřovat k sváru dobra a zla v nás. Inscenačně velmi efektní představení (mystické scény pouze s hudbou a ohněm) nedokázalo jasně vyjádřit některým ze scénických prostředků jasnou myšlenku a vztah inscenátorů k ní. Spíše než o hotový tvar šlo o cvičné představení, které nese příslib do budoucna. I tady, jako u velké části účinkujících souborů, je největším nedostatkem nejasnost a vůbec absence dramaturgie, což je jev, který trápí amatérské divadlo.
Třetím učastníkem přehlídky byl divadelní soubor Ampulka Třebíč, který uvedl pohádku Vlastimila Pešky Dlouhý, Široký a Bystrozraký v režii Jany Hnízdilové. „Škatulkové“ provedení bylo vlastně jen pouhou ilustrací textu. Těžko říci jak představení funguje u cílového diváka, protože ve festivalovém hledišti se usadili poněkud starší diváci. Výsledkem byl pocit, že „vidíme pohádku“. Nic víc a nic méně.
Sobotní program uzavřela Činoherní skupina Gymnázia z Ledče nad Sázavou. Úprava Goethova Fausta, inscenovaná pod názvem Ďáblova krása, patřila k vrcholům divadelního setkání. Vyzrálá a funkční úprava, která rezignovala na verš, byla dílem Lukáše Kobrleho, jenž hru i režíroval a ztvárnil postavu Mefistofela. Na jevišti byla zřejmá cesta k tématu a vykreslení vztahů k němu. Zaujala herecká kázeň a podřízení cíli inscenace, prostě protagonisté věděli, kam a proč jdou. Minusem bylo využívání efektů pro efekty, pyrotechnické kousky neměly zřejmý vztah k dění na jevišti a jejich odstranění by výslednému tvaru spíše pomohlo. Stejně i frázování a dělení inscenace na jednotlivé obrazy pomocí neustálého vytahování opony bylo nešikovné a funkčnějším prostředkem by tu bylo třeba světlo.
Jak vysoko sobota končila, tak vysoko festivalová neděle začala. Divadelní soubor Spoušť z jihlavského gymnázia, které přehlídku pořádá, inscenoval starozákonní motivy pod názvem Biblický příběh o konci lidství v režii autorky textu Ivany Fexové. Biblické příběhy posloužily k vyjádření etických otázek dneška. Od počátku až do konce byl jasně patrný záměr inscenátorů, jejich postoj k tématu, a vše na jevišti tomu bylo podřízeno. Výsledkem byl syntetický tvar, který umně spojoval obraz, zvuk a pohyb v kompaktní celek, takže jednota kostýmní, hudební, pohybové, gestické a slovní složky s ústředním tématem je nezpochybnitelným kladem inscenace. Působivě a naléhavě, s citem pro temporytmus funguje klavírní improvizace Evy Rychnovské, podobný účinek má jednoduchá scéna, která využívá hlavně náznak a symbol. O to víc mrzí nedostatky scénického díla, které nejdou zcela s duchem inscenace. To platí hlavně o sborových výstupech chóru, kterým rytmus schází a výsledný dojem je poněkud zploštělý. Bez zřejmého vztahu k tématu a účelu je použití masek na scéně.
Posledním představením přehlídky byla inscenace Štěňata, hra se zpěvy, volně upravena podle A.C. Pugeta, kterou s jihlavským souborem Na Kop Tyjátr připravil režisér Miloš Stránský. Diváci se stali svědky poněkud televizně plochého tvaru, který jakoby podléhal herecké rutině a stereotypu. Ta unavovala a ubírala představení na svižnosti. Problematický je samotný výběr textu, který lze kvalitativně přirovnat k scénáři telenovely. Otázkou pak je, nakolik může taková inscenace oslovit diváka. Protagonisté dělají touto inscenaci především radost sami sobě.
I. ročník přehlídky JID 20 - 01 přinesl asi tento poznatek: V dramaturgické práci s textem jsou velké rezervy a nejvíce absentuje budování situací a vztahů v řadě inscenací, ať už jde o vztah mezi dramatickými osobami, k situaci či tématu hry. Přesto přehlídka naznačila potenciál mladého divadla. Pobídkou k cestě s a za divadlem mohou být i ocenění, která nakonec porota udělila. Za ženský herecký výkon se ho dočkala Zuzana Krajíčková za ztvárnění role Olivie v představení Ďáblova krása Činoherní skupiny Ledeč nad Sázavou. Do stejné „stáje“ mířilo i ocenění za mužský herecký výkon, který v roli Jindřicha podal Filip Ženíšek. Cenu za celkový přínos ledečské inscenaci získal úpravce, režisér a představitel Mefistofela Lukáš Kobrle.
Porota žádnou inscenaci nenominovala, ale rozhodla se doporučit do výběru k účasti na národní přehlídce mladého divadla Šrámkův Písek inscenaci divadelního souboru Spoušť Jihlava Biblický příběh o konci lidství autorky a režisérky Ivany Fexové.
Martin Rumler
Nová přehlídka se uskutečnila 24. a 25. března v jihlavském Divadle Na Kopečku a nabídla šest představení inscenací studentských či mladých souborů z nově vzniklého kraje. Jednotlivá představení posuzoval lektorský sbor ve složení Petr Christov, Hana Červinková a Michael Junášek.
Setkání nepřineslo nějaké zásadní převratné inscenační výboje. Dominovala na něm spíše solidní práce a snaha souborů dát představením co nejvíce ze svých možností. Potěšujícím zjištěním jistě bylo, že řada mladých divadelníků přistupuje k dramatické látce s vlastním názorem, který se, tu úspěšně, tu méně, snaží přenést na scénu.
Soubor Divadýlko pracující při SOU služeb v Jihlavě přinesl úpravu Čapkova Ze života hmyzu v režii Miloslavy Andělové. Inscenace zaujala skvělými kostýmy, které jsou výsledkem práce členek souboru. Samotná inscenace nepřinesla nastolení tolik žádoucích vztahů k tématu, situaci nebo jiným dramatickým postavám. Výsledkem byla vizuální přehlídka bez jasného dramaturgického a režijního svorníku.
Autorskou dramatikou se představil soubor Okluzní fronta z Chotěboře. Inscenaci Zatracení na základě vlastní předlohy režijně připravila Lucie Mašová a stihla si zahrát i hlavní roli. Inscenace se zřejmě má vyjadřovat k sváru dobra a zla v nás. Inscenačně velmi efektní představení (mystické scény pouze s hudbou a ohněm) nedokázalo jasně vyjádřit některým ze scénických prostředků jasnou myšlenku a vztah inscenátorů k ní. Spíše než o hotový tvar šlo o cvičné představení, které nese příslib do budoucna. I tady, jako u velké části účinkujících souborů, je největším nedostatkem nejasnost a vůbec absence dramaturgie, což je jev, který trápí amatérské divadlo.
Třetím učastníkem přehlídky byl divadelní soubor Ampulka Třebíč, který uvedl pohádku Vlastimila Pešky Dlouhý, Široký a Bystrozraký v režii Jany Hnízdilové. „Škatulkové“ provedení bylo vlastně jen pouhou ilustrací textu. Těžko říci jak představení funguje u cílového diváka, protože ve festivalovém hledišti se usadili poněkud starší diváci. Výsledkem byl pocit, že „vidíme pohádku“. Nic víc a nic méně.
Sobotní program uzavřela Činoherní skupina Gymnázia z Ledče nad Sázavou. Úprava Goethova Fausta, inscenovaná pod názvem Ďáblova krása, patřila k vrcholům divadelního setkání. Vyzrálá a funkční úprava, která rezignovala na verš, byla dílem Lukáše Kobrleho, jenž hru i režíroval a ztvárnil postavu Mefistofela. Na jevišti byla zřejmá cesta k tématu a vykreslení vztahů k němu. Zaujala herecká kázeň a podřízení cíli inscenace, prostě protagonisté věděli, kam a proč jdou. Minusem bylo využívání efektů pro efekty, pyrotechnické kousky neměly zřejmý vztah k dění na jevišti a jejich odstranění by výslednému tvaru spíše pomohlo. Stejně i frázování a dělení inscenace na jednotlivé obrazy pomocí neustálého vytahování opony bylo nešikovné a funkčnějším prostředkem by tu bylo třeba světlo.
Jak vysoko sobota končila, tak vysoko festivalová neděle začala. Divadelní soubor Spoušť z jihlavského gymnázia, které přehlídku pořádá, inscenoval starozákonní motivy pod názvem Biblický příběh o konci lidství v režii autorky textu Ivany Fexové. Biblické příběhy posloužily k vyjádření etických otázek dneška. Od počátku až do konce byl jasně patrný záměr inscenátorů, jejich postoj k tématu, a vše na jevišti tomu bylo podřízeno. Výsledkem byl syntetický tvar, který umně spojoval obraz, zvuk a pohyb v kompaktní celek, takže jednota kostýmní, hudební, pohybové, gestické a slovní složky s ústředním tématem je nezpochybnitelným kladem inscenace. Působivě a naléhavě, s citem pro temporytmus funguje klavírní improvizace Evy Rychnovské, podobný účinek má jednoduchá scéna, která využívá hlavně náznak a symbol. O to víc mrzí nedostatky scénického díla, které nejdou zcela s duchem inscenace. To platí hlavně o sborových výstupech chóru, kterým rytmus schází a výsledný dojem je poněkud zploštělý. Bez zřejmého vztahu k tématu a účelu je použití masek na scéně.
Posledním představením přehlídky byla inscenace Štěňata, hra se zpěvy, volně upravena podle A.C. Pugeta, kterou s jihlavským souborem Na Kop Tyjátr připravil režisér Miloš Stránský. Diváci se stali svědky poněkud televizně plochého tvaru, který jakoby podléhal herecké rutině a stereotypu. Ta unavovala a ubírala představení na svižnosti. Problematický je samotný výběr textu, který lze kvalitativně přirovnat k scénáři telenovely. Otázkou pak je, nakolik může taková inscenace oslovit diváka. Protagonisté dělají touto inscenaci především radost sami sobě.
I. ročník přehlídky JID 20 - 01 přinesl asi tento poznatek: V dramaturgické práci s textem jsou velké rezervy a nejvíce absentuje budování situací a vztahů v řadě inscenací, ať už jde o vztah mezi dramatickými osobami, k situaci či tématu hry. Přesto přehlídka naznačila potenciál mladého divadla. Pobídkou k cestě s a za divadlem mohou být i ocenění, která nakonec porota udělila. Za ženský herecký výkon se ho dočkala Zuzana Krajíčková za ztvárnění role Olivie v představení Ďáblova krása Činoherní skupiny Ledeč nad Sázavou. Do stejné „stáje“ mířilo i ocenění za mužský herecký výkon, který v roli Jindřicha podal Filip Ženíšek. Cenu za celkový přínos ledečské inscenaci získal úpravce, režisér a představitel Mefistofela Lukáš Kobrle.
Porota žádnou inscenaci nenominovala, ale rozhodla se doporučit do výběru k účasti na národní přehlídce mladého divadla Šrámkův Písek inscenaci divadelního souboru Spoušť Jihlava Biblický příběh o konci lidství autorky a režisérky Ivany Fexové.
Martin Rumler
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.