JINDRA, Mirek: Cesta kolem světa.... Deník Dětské scény 11. - 17. 6. 2010.

CESTA KOLEM SVĚTA…
Takové téma s sebou nesla letošní přehlídka krajského kola recitace jednotlivců. Díky ochotě Emilie Špatné se opět uskutečnila v SDV Labyrint (pobočka SVČ Lužánky, Brno), a to 13. a 14. dubna 2010. Na přípravě a realizaci se podíleli také studenti ateliéru Divadlo a výchova DIFA JAMU a studenti Střední školy umělecko-manažerské v Brně, vše pod pedagogickým vedením Evy Brhelové.
„Cesta kolem světa“ dýchala na všechny účastníky přehlídky na každém kroku především výtvarným pojetím celého prostoru SDV Labyrint. V průběhu celé přehlídky provázel každou kategorii jeden průvodce, který se o účastníky staral. Také různé aktivity, které byly účastníkům nabízeny,
úzce navazovaly na tematiku přehlídky. Úvodem vystoupili studenti se svou etudou, následovaly rozcvičky, které měly recitátory připravit na „cestu za přednesem“, opomenuty nezůstaly ani diskuse s recitátory o interpretaci textu. Především díky zápalu organizátorů a zásluhou lektorského sboru byla nastolena velmi přátelská atmosféra.
Každá kategorie měla svůj vlastní lektorský sbor. Mezi jejich členy patřili: Jindra Delongová, Jarmila Doležalová, Petra Rychecká, Tomáš Doležal, Eva Dittingerová, David Kroča a Vendula Holčáková.
Kategorie 0. a 1. (1. - 3. třída ZŠ) byly spojeny v jednu, další kategorie přednášely již odděleně. První den se přehlídky zúčastnili recitátoři z 0., 1. a 2. kategorie. I když lektorský sbor neshledal ve 2. kategorii (4. - 5. třída ZŠ) nikoho vhodného pro postup na celostátní přehlídku, udělil alespoň několik ocenění. Ocenění získali také recitátoři z 0. a 1. kategorie, kteří tvořili nepostupovou skupinu.
Druhý den přehlídky již nebyl na postupy recitátorů na Dětskou scénu do Trutnova tak skoupý. Ve 3. kategorii (6.-7. třída ZŠ) postoupili do celostátního kola Barbora Kachlířová ze ZŠ Holzova v Brně (texty - Jiří Suchý: Střela; Jan Neruda: Balada májová) a Bořivoj Raiskub ze ZŠ v Kyjově (texty - Arnošt Goldfl am: Tatínek a strašidelné Brno; Ivan M. Jirous: Ptala se Františka Marty). Ve 4. kategorii (8. - 9. třída ZŠ) byli postupujícími Karolína Strnadová ze ZŠ Vedlejší v Brně (texty - Ivan Wernisch: V zámeckém parku; Michaela Taková: Vodo vodo) a Jindřiška Fialová z Gymnázia Znojmo (texty - Miloš Macourek: Láska a dělové koule; Petr Nikl: Pohádka o X).
Úroveň výkonů recitátorů byla velmi různorodá. Děti se většinou držely osvědčených textů, které jim vybraly paní učitelky nebo rodiče, pouze ve výjimečných případech si recitátoři volili text sami. Často se objevovaly i texty, které svou obsahovou stránkou neodpovídaly věkové skupině recitátora. Největším problémem však zůstává nedostatečná informovanost recitátorů ze strany svých pedagogů. Učitelé často nečtou celé propozice, které jsou jim zaslány, a proto některé děti nemají na přípravu dostatek času.
Hlavní myšlenku celé přehlídky si účastníci odnesli ve formě vzkazu napsaného na pohlednici, kterou pro ně vytvořili organizátoři přehlídky. Vzkaz zněl: „Vzpomínka na cestu, na které jsme se společně potkali, na cestu za přednesem. Ačkoliv vedla přes mnoho nástrah a nebezpečí, neboj se vydat se na ni znovu. Opět tě na ní může potkat mnoho nečekaných zážitků a nových přátel, kteří budou tvůj přednes i nadále obohacovat.“
Pro účastníky se přehlídka stala velmi inspirativní a snad je i povzbudila pro další práci s literární předlohou, ať již jde o prózu či poezii.
Mirek Jindra
(student 2. ročníku oboru dramatická výchova Ateliéru divadlo a výchova DIFA JAMU v Brně)
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':