Vanovice: heslo in Valenta, Jiří (ed.): Malované opony divadel českých zemí. Praha, NIPOS 2010, s. 272-273
VANOVICE, okres Blansko
Replika litomyšlské opony pro Vanovice od Otakara Kubína.
Záhy po Oldřichu Blažíčkovi v Bobrové (viz s. 271) maloval ve Vanovicích Urbanovu litomyšlskou Múzu s venkovany (viz s. 269) Otakar Kubín, jehož sláva v cizině teprve čekala. Možná malování opony vzal jen jako možnost přivýdělku, což ale podle tvrzení pamětníků nejspíš moc výnosné nebylo. Štětec budoucího velkého mistra se ovšem nezapřel, má větší jistotu, především gesto andělské múzy i harfenistky se zdá být odvážnější a harfenistka si pořídila nápadnější šat. Ba dokonce mi připadá, že onen přihlížející chlapec už už zdvihne své housličky a přiloží smyčec. Stejně tak ornament rámu se jeví jaksi ostřeji a pak – jsme na Moravě: orlice přesahující z dolního rámu to potvrzuje. Smetanova Litomyšl si vyvolila na oponu oslavu hudby, což má ve Vanovicích rovněž své zdůvodnění:
místní pěvecký sbor se zde může pochlubit více než stodvacetiletou historií.
Rudolf Felzmann
• Opona o rozměrech 600 x 300 cm je umístěna v zasedací síni obecního úřadu.
Ještě po letech, při oslavě 80. narozenin O. Kubína, autor odpověděl na otázku, zda maloval oponu pro Vanovice: „Potvory, zostali mně dlužni.“
OTAKAR KUBÍN (COUBINE) (1883 Boskovice – 1969 Marseille) byl malířem, grafikem a sochařem. V letech 1900–1904 studoval na pražské AVU (u Brožíka, Hynaise, Schweigera a Thieleho). Byl členem Osmy a od roku 1932 Umělecké besedy. Od roku 1919 žil v Provenci – s výjimkou let 1952–1964, kdy žil v Praze a ve své rodné obci. Zpočátku byl ovlivněn fauvismem a po příklonu ke klasicismu si po první světové válce vytvořil osobitý styl založený na racionálně budované kompozici a smyslovém chápaní barvy prosycené stříbřitým světlem.
Replika litomyšlské opony pro Vanovice od Otakara Kubína.
Záhy po Oldřichu Blažíčkovi v Bobrové (viz s. 271) maloval ve Vanovicích Urbanovu litomyšlskou Múzu s venkovany (viz s. 269) Otakar Kubín, jehož sláva v cizině teprve čekala. Možná malování opony vzal jen jako možnost přivýdělku, což ale podle tvrzení pamětníků nejspíš moc výnosné nebylo. Štětec budoucího velkého mistra se ovšem nezapřel, má větší jistotu, především gesto andělské múzy i harfenistky se zdá být odvážnější a harfenistka si pořídila nápadnější šat. Ba dokonce mi připadá, že onen přihlížející chlapec už už zdvihne své housličky a přiloží smyčec. Stejně tak ornament rámu se jeví jaksi ostřeji a pak – jsme na Moravě: orlice přesahující z dolního rámu to potvrzuje. Smetanova Litomyšl si vyvolila na oponu oslavu hudby, což má ve Vanovicích rovněž své zdůvodnění:
místní pěvecký sbor se zde může pochlubit více než stodvacetiletou historií.
Rudolf Felzmann
• Opona o rozměrech 600 x 300 cm je umístěna v zasedací síni obecního úřadu.
Ještě po letech, při oslavě 80. narozenin O. Kubína, autor odpověděl na otázku, zda maloval oponu pro Vanovice: „Potvory, zostali mně dlužni.“
OTAKAR KUBÍN (COUBINE) (1883 Boskovice – 1969 Marseille) byl malířem, grafikem a sochařem. V letech 1900–1904 studoval na pražské AVU (u Brožíka, Hynaise, Schweigera a Thieleho). Byl členem Osmy a od roku 1932 Umělecké besedy. Od roku 1919 žil v Provenci – s výjimkou let 1952–1964, kdy žil v Praze a ve své rodné obci. Zpočátku byl ovlivněn fauvismem a po příklonu ke klasicismu si po první světové válce vytvořil osobitý styl založený na racionálně budované kompozici a smyslovém chápaní barvy prosycené stříbřitým světlem.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.