Olomouc: heslo in Valenta, Jiří (ed.): Malované opony divadel českých zemí. Praha, NIPOS 2010, s. 262-263
OLOMOUC
Oluša Vítková je autorkou opony – tapiserie nazvané Hold městu Olomouci, 1976.
Největší tapiserií v České republice je opona divadla v Olomouci. Má plochu 88 m2.
Autorka návrhu ji sama utkala. Pracovala na ní 4 roky, spotřebovala 35000 m vlněné příze
v 10 barevných odstínech; tapiserii tvoří 3 milióny vazebních bodů.
Námětem tapiserie je hold městu Olomouci, jeho slavné tradici i současnému budování
a rozvoji. Obraz města stylizovaný do historického znaku šachované orlice zachycuje
charakteristické architektonické prvky města vyrůstajícího z lánů úrodné a kvetoucí Hané,
jejímž symbolem je kytice klasů, svázaná stuhou.
Hlavní oponu pro Státní divadlo Oldřicha Stibora v Olomouci jsem komponovala v souladu
s renovovaným interiérem hlediště jako jeho výtvarnou dominantu. Barevné ladění jsem
přizpůsobila novému řešení interiéru, barevnou škálu jsem však volila tak, aby slavnostní
opona působila hřejivým a radostným pocitem.
Se zřetelem k výjimečné velikosti této tapiserie jsem při výtvarném řešení využila šachování
orlice ve znakovém zobrazení města k členění obrazu na osm svislých pruhů (dvaatřicet polí),
takže opona mohla být tkána po částech, jež při konečném sešití ve švech jen lehce zvýraznily
základní členění kompozice, zachovávajíce dojem velkého celku.
Ze zprávy textilní výtvarnice a malířky Oluši Vítkové o realizaci opony, 1976
• Moravské divadlo Olomouc, opona byla instalována v roce 1976, rekonstruována v roce 1992, doplněna motorovým pohonem v roce 2001.
OLUŠA VÍTKOVÁ (* 1946 Brno) je textilní výtvarnice, absolventka VŠUP Praha (ateliér A. Kybala), vystavovala se Sružením Q.
Oluša Vítková je autorkou opony – tapiserie nazvané Hold městu Olomouci, 1976.
Největší tapiserií v České republice je opona divadla v Olomouci. Má plochu 88 m2.
Autorka návrhu ji sama utkala. Pracovala na ní 4 roky, spotřebovala 35000 m vlněné příze
v 10 barevných odstínech; tapiserii tvoří 3 milióny vazebních bodů.
Námětem tapiserie je hold městu Olomouci, jeho slavné tradici i současnému budování
a rozvoji. Obraz města stylizovaný do historického znaku šachované orlice zachycuje
charakteristické architektonické prvky města vyrůstajícího z lánů úrodné a kvetoucí Hané,
jejímž symbolem je kytice klasů, svázaná stuhou.
Hlavní oponu pro Státní divadlo Oldřicha Stibora v Olomouci jsem komponovala v souladu
s renovovaným interiérem hlediště jako jeho výtvarnou dominantu. Barevné ladění jsem
přizpůsobila novému řešení interiéru, barevnou škálu jsem však volila tak, aby slavnostní
opona působila hřejivým a radostným pocitem.
Se zřetelem k výjimečné velikosti této tapiserie jsem při výtvarném řešení využila šachování
orlice ve znakovém zobrazení města k členění obrazu na osm svislých pruhů (dvaatřicet polí),
takže opona mohla být tkána po částech, jež při konečném sešití ve švech jen lehce zvýraznily
základní členění kompozice, zachovávajíce dojem velkého celku.
Ze zprávy textilní výtvarnice a malířky Oluši Vítkové o realizaci opony, 1976
• Moravské divadlo Olomouc, opona byla instalována v roce 1976, rekonstruována v roce 1992, doplněna motorovým pohonem v roce 2001.
OLUŠA VÍTKOVÁ (* 1946 Brno) je textilní výtvarnice, absolventka VŠUP Praha (ateliér A. Kybala), vystavovala se Sružením Q.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.