Radnice: heslo in Valenta, Jiří (ed.): Malované opony divadel českých zemí. Praha, NIPOS 2010, s. 244–245
RADNICE, okres Rokycany
Na oponě pro radnické ochotníky zachytil pan Pondělíček ze Stupna v roce 1884 podobu města Radnic z roku 1801.
V Radnicích se ochotnické divadlo hrálo od začátku 19. století a je s ním spojena řada jmen z počátků národního obrození: Antonín Jaroslav Puchmajer a další příslušnicí jeho básnické školy, například Šebestián Hněvkovský či Vojtěch Nejedlý. Podoba Radnic zaznamenaná na oponě z roku 1801 je tak nejen vzácným dokumentem, jak město vypadalo před velkým požárem roku 1849, ale také dokladem tradice hlásící se k „počátkům počátků“, a to jak novodobého českého jazyka a literatury, tak ochotnického divadla.
Jan Císař
Proč si Radničtí opony tolik považují? Má pro ně velikou historickou hodnotu, protože roku 1849 zachvátil Radnice veliký požár, během něhož většina domů
na náměstí vyhořela. Opona je však ukazuje. Je na ní ale zachycena i unikátní podoba kostela ještě se zvonicí, která už neexistuje, či nejhořejší patro zámku, o které bylo šternberské sídlo v Radnicích požárem ochuzeno.
Božena Šopejstalová, Radnice
Oponu namaloval olejovými barvami na plátno roku 1884 pan Pondělíček ze Stupna. Pracoval podle předlohy - malého originálu zachycujícího Radnice v roce 1801, viz obrázek.
V roce 1970 byla opona restaurována akademickým malířem Járou Pikem.
• Olej na plátně, 317 x 223 cm. V expozici Městského muzea Radnice, inv. č. H 1584 - 268/74
> Jeden jazyk naše heslo buď III. Divadlo národního obrození a jeho souvislosti. Sborník. Uspořádal Jaroslav Vyčichlo, Viktor
Viktora. Radnice, SDO; Plzeň, Studijní a vědecká knihovna Plzeňského kraje, 2005, s. 3
÷ Putovní výstava fotografií Malované opony, realizovaná Muzeem českého amatérského divadla 2007–2010
Na oponě pro radnické ochotníky zachytil pan Pondělíček ze Stupna v roce 1884 podobu města Radnic z roku 1801.
V Radnicích se ochotnické divadlo hrálo od začátku 19. století a je s ním spojena řada jmen z počátků národního obrození: Antonín Jaroslav Puchmajer a další příslušnicí jeho básnické školy, například Šebestián Hněvkovský či Vojtěch Nejedlý. Podoba Radnic zaznamenaná na oponě z roku 1801 je tak nejen vzácným dokumentem, jak město vypadalo před velkým požárem roku 1849, ale také dokladem tradice hlásící se k „počátkům počátků“, a to jak novodobého českého jazyka a literatury, tak ochotnického divadla.
Jan Císař
Proč si Radničtí opony tolik považují? Má pro ně velikou historickou hodnotu, protože roku 1849 zachvátil Radnice veliký požár, během něhož většina domů
na náměstí vyhořela. Opona je však ukazuje. Je na ní ale zachycena i unikátní podoba kostela ještě se zvonicí, která už neexistuje, či nejhořejší patro zámku, o které bylo šternberské sídlo v Radnicích požárem ochuzeno.
Božena Šopejstalová, Radnice
Oponu namaloval olejovými barvami na plátno roku 1884 pan Pondělíček ze Stupna. Pracoval podle předlohy - malého originálu zachycujícího Radnice v roce 1801, viz obrázek.
V roce 1970 byla opona restaurována akademickým malířem Járou Pikem.
• Olej na plátně, 317 x 223 cm. V expozici Městského muzea Radnice, inv. č. H 1584 - 268/74
> Jeden jazyk naše heslo buď III. Divadlo národního obrození a jeho souvislosti. Sborník. Uspořádal Jaroslav Vyčichlo, Viktor
Viktora. Radnice, SDO; Plzeň, Studijní a vědecká knihovna Plzeňského kraje, 2005, s. 3
÷ Putovní výstava fotografií Malované opony, realizovaná Muzeem českého amatérského divadla 2007–2010
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.