Dvůr Králové nad Labem: heslo in Valenta, Jiří (ed.): Malované opony divadel českých zemí. Praha, NIPOS 2010, s. 236-237
DVŮR KRÁLOVÉ NAD LABEM
Opona Hankova divadla je plně spojena s Rukopisy a oslavou jednoho z jejich nálezců a údajných autorů – Václava Hanky.
Olej na plátně zpracovaný jako opona pro divadlo ve Dvoře Králové. Její vznik je datován kolem roku 1874. Její tvůrci se jmenovali Fiedler a Hanibal, jak udávají Divadelní listy z roku 1880. Oba autoři pojali svůj pohled na město jako galerii a záběr obklopili čtyřmi motivy, které obraz doplňují výtvarnými informacemi o věhlasu místa: na jedné straně je zobrazen chrám svatého Jana Křtitele s věží, v níž byl nalezen Rukopis královédvorský, a Hankův pomník umístěný v parku, na druhé straně je Hankovo divadlo, pro které byla opona zhotovena, a socha hrdinného staročeského Záboje umístěná na kašně a znovu odkazující k Rukopisu. Kdo chce ironizovat, může: Hanka byl falšovatel a podvodník, ale oba Rukopisy, záhy po vzniku opony odhalené jako podvrhy, přinesly bezesporu významné tematické oživení a mocnou inspiraci do českého umění.
Milan Uhde
Opona vznikala v období živého divadelního ruchu, který započal položením základního kamene k Hankovu domu v roce 1867 za účasti Palackého, Riegra a Sladkovského. Na její podobě se podíleli Hynek Fiedler (1870) a Hynek Hanibal (1872). V Hankově domě byla instalována od jeho otevření v roce 1874. Nahrazena byla v roce 1904 oponou Vladimíra Županského (viz s. 103).
HYNEK FIEDLER (1836 Dvůr Králové – 1870 Praha) byl malířem-portrétistou a majitelem významného fotografického ateliéru. Studoval pražskou a vídeňskou AVU a od roku 1863 byl členem Umělecké besedy.
HYNEK HANIBAL (? – 1872 Dvůr Králové), byl malířem ve Dvoře Králové; bližší údaje zatím nezjištěny.
Opona Hankova divadla je plně spojena s Rukopisy a oslavou jednoho z jejich nálezců a údajných autorů – Václava Hanky.
Olej na plátně zpracovaný jako opona pro divadlo ve Dvoře Králové. Její vznik je datován kolem roku 1874. Její tvůrci se jmenovali Fiedler a Hanibal, jak udávají Divadelní listy z roku 1880. Oba autoři pojali svůj pohled na město jako galerii a záběr obklopili čtyřmi motivy, které obraz doplňují výtvarnými informacemi o věhlasu místa: na jedné straně je zobrazen chrám svatého Jana Křtitele s věží, v níž byl nalezen Rukopis královédvorský, a Hankův pomník umístěný v parku, na druhé straně je Hankovo divadlo, pro které byla opona zhotovena, a socha hrdinného staročeského Záboje umístěná na kašně a znovu odkazující k Rukopisu. Kdo chce ironizovat, může: Hanka byl falšovatel a podvodník, ale oba Rukopisy, záhy po vzniku opony odhalené jako podvrhy, přinesly bezesporu významné tematické oživení a mocnou inspiraci do českého umění.
Milan Uhde
Opona vznikala v období živého divadelního ruchu, který započal položením základního kamene k Hankovu domu v roce 1867 za účasti Palackého, Riegra a Sladkovského. Na její podobě se podíleli Hynek Fiedler (1870) a Hynek Hanibal (1872). V Hankově domě byla instalována od jeho otevření v roce 1874. Nahrazena byla v roce 1904 oponou Vladimíra Županského (viz s. 103).
HYNEK FIEDLER (1836 Dvůr Králové – 1870 Praha) byl malířem-portrétistou a majitelem významného fotografického ateliéru. Studoval pražskou a vídeňskou AVU a od roku 1863 byl členem Umělecké besedy.
HYNEK HANIBAL (? – 1872 Dvůr Králové), byl malířem ve Dvoře Králové; bližší údaje zatím nezjištěny.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.