Kyšice: heslo in Valenta, Jiří (ed.): Malované opony divadel českých zemí. Praha, NIPOS 2010, s. 150
KYŠICE, okres Plzeň-sever
Josef Štembera namaloval pro kyšické ochotníky v letech 1933–1935 oponu, na níž pod heslem Hold pracujícího lidu svobodné vlasti zobrazil
nejen čtrnáct kyšických občanů, ale vzdal hold i legionářům.
Jaké divadlo hrál spolek Kollár – původně založený jako soubor Dělnické tělocvičné jednoty – v Kyšicích roku 1920, si dovedeme alespoň přibližně představit. Na prvém místě asi chtěl poskytovat účinkujícím i divákům ve volném čase zábavu. Jeho činnost však také byla účinným prostředkem společenského sdružování, a především poskytovala obyvatelům obce možná jediné či přinejmenším pravidelné divadelní zážitky. Spolek Kollár se brzy stal členem Ústřední matice divadelních ochotníků – organizace, která měla zvyšovat vzdělání a mravně zušlechťovat široké lidové vrstvy. Byla nepolitická, republikánsky státotvorná, ideově blízká Hradu. Autor opony navázal na obvyklý patetický ráz českých divadelních opon a stvořil obraz odrážející ideologii samostatného svobodného státu, jenž se „vysvobodil z pobělohorského temna“. A těch několik vybraných kyšických občanů jen zdůrazňuje odhodlání vším – včetně divadla – sloužit svobodné vlasti.
Jan Císař
• Opona je umístěna v Kulturním domě.
> Fák, Jiří: Historie ochotnického divadla na severním Plzeňsku. Mariánská Týnice, Muzeum 2006, s. 7
JOSEF ŠTEMBERA (Kyšice 1890 –1954) malíř a grafik, v Praze studoval na UMPRUM i na AVU.
Josef Štembera namaloval pro kyšické ochotníky v letech 1933–1935 oponu, na níž pod heslem Hold pracujícího lidu svobodné vlasti zobrazil
nejen čtrnáct kyšických občanů, ale vzdal hold i legionářům.
Jaké divadlo hrál spolek Kollár – původně založený jako soubor Dělnické tělocvičné jednoty – v Kyšicích roku 1920, si dovedeme alespoň přibližně představit. Na prvém místě asi chtěl poskytovat účinkujícím i divákům ve volném čase zábavu. Jeho činnost však také byla účinným prostředkem společenského sdružování, a především poskytovala obyvatelům obce možná jediné či přinejmenším pravidelné divadelní zážitky. Spolek Kollár se brzy stal členem Ústřední matice divadelních ochotníků – organizace, která měla zvyšovat vzdělání a mravně zušlechťovat široké lidové vrstvy. Byla nepolitická, republikánsky státotvorná, ideově blízká Hradu. Autor opony navázal na obvyklý patetický ráz českých divadelních opon a stvořil obraz odrážející ideologii samostatného svobodného státu, jenž se „vysvobodil z pobělohorského temna“. A těch několik vybraných kyšických občanů jen zdůrazňuje odhodlání vším – včetně divadla – sloužit svobodné vlasti.
Jan Císař
• Opona je umístěna v Kulturním domě.
> Fák, Jiří: Historie ochotnického divadla na severním Plzeňsku. Mariánská Týnice, Muzeum 2006, s. 7
JOSEF ŠTEMBERA (Kyšice 1890 –1954) malíř a grafik, v Praze studoval na UMPRUM i na AVU.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.