Lázňovská, Lenka: AITA/IATA zasedala na JH. AS 2010, č. 5
AITA/IATA zasedala na JH
Lenka Lázňovská
V rámci bohaté mezinárodní nabídky letošního jubilejního Jiráskova Hronova se objevila také jedna mimořádná událost. Po deseti letech (a pouze potřetí na českém území) se zde poslední dva dny festivalu (dvě hodiny v pátek a celá sobota) uskutečnila valná hromada Středoevropské sekce Mezinárodní asociace amatérského divadla. Členy tohoto regionu je osmnáct zemí od Irska až po Gruzii včetně České republiky. Jinak popsáno, jsou to země bývalého, tzv. východního (sovětského) bloku s výjimkou Pobaltí, dále nerománské země Evropy teritoriálně nepatřící na sever Evropy. Myslím tím Velkou Británii, zmíněné Irsko, Nizozemí, německy mluvící země nebo jejich části (italské Jižní Tyroly, vlámskou část Belgie). Poslední část tvoří státy nikam nezařaditelné, jako je Izrael, Kypr, Turecko, Gruzie. Jde tedy o poměrně bohaté spektrum zemí s různorodou historií, a také s různou úrovní amatérského divadla. Právě to poslední podle mého názoru rozhoduje i o mezinárodní aktivitě příslušné země (pokud samozřejmě nemá finanční problémy jako Bulharsko či Ukrajina). Mezi aktivní patří všichni naši sousedi (s výjimkou Polska, které není ani členskou zemí), dále Rusko, Nizozemí, Irsko, Velká Británie, Belgie a Jižní Tyroly. V poslední době se hodně zvedají balkánské země, zejména Chorvatsko a Slovinsko. Není tedy překvapením, že mezi těmito státy najdeme i účastníky hronovského zasedání.
Zvláštností byla účast vrcholné generality AITA/IATA, konkrétně stávajícího prezidenta Padyho O´Dwyera z Irska, viceprezidentky Meriji Laaskovirty z Finska, zvolené jako budoucí prezidentky (od července 2011), a anglicky mluvící sekretářky Anne Gilmour z Velké Británie (organizace má také francouzského a španělského sekretáře, tedy pro každý jednací jazyk). Všichni se zúčastnili celého Jiráskova Hronova, což byla pro festival nejen čest, ale zejména pro české amatérské divadlo užitečná a v nabídce účasti na mezinárodní festivaly (doufejme) zúročitelná záležitost. Obecně platí, že chceme-li jezdit na zahraniční festivaly, musíme nabídnout něco doma, a také nechat nahlédnout pod pokličku vlastní kuchyně. Zasedání řídil prezident Středoevropské sekce a častý účastník Hronova Josef Hollos z Rakouska.
Na programu jednání byly zejména pravidelné body, jako jsou zprávy o činnosti, roční finanční bilance (za členství v sekci se platí 70 eur, dosud hradí OS Společnost amatérské divadlo a svět, za členství v AITA/IATA 620 eur, polovinu hradí NIPOS, čtvrtiny SADAS a České středisko AITA/IATA), výměny informací o festivalech apod. Mimo jiné byl stanoven termín příští hromady v rámci Světového festivalu amatérského divadla, který se bude konat příští červenec v norském městě Tromso. České středisko AITA/IATA na festival doporučilo (tj. do výběru) po dohodě s generalitou (to by měla být záruka úspěchu) inscenaci Nevěsta souboru z Karolinky. Doporučení bylo podmíněno slibem inscenátorů, že inscenaci zkrátí na požadovanou metráž.
Velký zájem však vzbudila dvě další témata. Prvním z nich byla aktuální otázka, zda je etické, aby se soubor na festival hlásil s inscenací hranou v rodném jazyku a na festivalu ji uvedl např. v angličtině. Pořadatelům JH se to stalo s německou inscenací „... a jméno té hvězdy je Černobyl“. Do výběru poslal berlínský soubor pracovní DVD s německou verzí, na JH hrál anglicky. Němečtí pořadatelé nedávného Světového festivalu dětského divadla v Lingenu kontrovali, že totéž jim provedl český soubor HOP HOP z Ostrova. Také svou Ruby a Garnet hrál anglicky, byť byl přihlášen s českou verzí. Podobnou zkušenost mají i pořadatelé jiných festivalů. Ve shrnutí zaznělo, že divadlo je také projevem příslušného národa a že mateřský jazyk inscenátorů k němu patří.
Druhým tématem byla rovněž horká otázka, co přináší zemím členství v této mezinárodní organizaci a co by měla ještě nabídnout Středoevropská sekce. Belgický delegát např. řekl, že pro jeho organizaci je rok od roku složitější vysvětlit členům, za co platí 690 eur. Na první pohled se může zdát, že AITA/IATA znamená pouze možnost účasti na světových festivalech (každé dva roky se konají světový dospělých, světový dětí a světový mládežnický). AITA/IATA jsou především otevřené dveře do celého světa. Informace dostáváme jednak výběrové (nemusíme se zabývat každým spamem), jednak se zárukou, že pořadatelé nabízeného mezinárodního festivalu nejsou podvodníci a soubory se účasti nemusí obávat. Není vinou AITA/IATA, že české inscenace ve výběrech příliš neuspívají. Často jsou totiž ty nejzajímavější delší než požadované limity (max. 90 minut) nebo mají příliš osob (max. 12, ostatní si náklady hradí v plné výši), případně jsou logisticky náročné (musely by se převážet části dekorace). V neposlední řadě jsou někdy málo obrazné a tudíž pro mezinárodní publikum obtížněji komunikovatelné. V této souvislosti připomínám, že úspěšnější jsou slovenští přátelé. Nikoliv jako alibi veřejně prohlašuji, že si nemyslím, že máme posílat pouze neverbální divadlo. Středoevropská sekce nabízí každé dva roky vlastní festival (viz letošní JH), možnost účasti na festivalech v členských zemích, vzdělávací příležitosti.
Na stole v Hronově se nemohla neobjevit otázka, co se zeměmi, které na členský poplatek nemají. Zrovna v této sekci jich není málo. Mají se ti ostatní na to složit? Jako vždy se k ničemu nedospělo. Vezměte si např. českou pozici. Obtížně a velmi složitě se skládáme na členský poplatek. Stát (tj. MK) za nevládní organizaci platit nebude a NIPOS je také státní organizací. Přesto platí polovinu. Neumím si zatím představit, jak bychom mohli platit za někoho dalšího. Ale ani bohatší země žádnou velkou solidaritou či ochotou podílet se na dalších nákladech nehýří.
Víc se za jeden den a kousek ani projednat nemohlo. A to včetně slavnostního zahájení za účasti hronovské starostky.
Lenka Lázňovská
V rámci bohaté mezinárodní nabídky letošního jubilejního Jiráskova Hronova se objevila také jedna mimořádná událost. Po deseti letech (a pouze potřetí na českém území) se zde poslední dva dny festivalu (dvě hodiny v pátek a celá sobota) uskutečnila valná hromada Středoevropské sekce Mezinárodní asociace amatérského divadla. Členy tohoto regionu je osmnáct zemí od Irska až po Gruzii včetně České republiky. Jinak popsáno, jsou to země bývalého, tzv. východního (sovětského) bloku s výjimkou Pobaltí, dále nerománské země Evropy teritoriálně nepatřící na sever Evropy. Myslím tím Velkou Británii, zmíněné Irsko, Nizozemí, německy mluvící země nebo jejich části (italské Jižní Tyroly, vlámskou část Belgie). Poslední část tvoří státy nikam nezařaditelné, jako je Izrael, Kypr, Turecko, Gruzie. Jde tedy o poměrně bohaté spektrum zemí s různorodou historií, a také s různou úrovní amatérského divadla. Právě to poslední podle mého názoru rozhoduje i o mezinárodní aktivitě příslušné země (pokud samozřejmě nemá finanční problémy jako Bulharsko či Ukrajina). Mezi aktivní patří všichni naši sousedi (s výjimkou Polska, které není ani členskou zemí), dále Rusko, Nizozemí, Irsko, Velká Británie, Belgie a Jižní Tyroly. V poslední době se hodně zvedají balkánské země, zejména Chorvatsko a Slovinsko. Není tedy překvapením, že mezi těmito státy najdeme i účastníky hronovského zasedání.
Zvláštností byla účast vrcholné generality AITA/IATA, konkrétně stávajícího prezidenta Padyho O´Dwyera z Irska, viceprezidentky Meriji Laaskovirty z Finska, zvolené jako budoucí prezidentky (od července 2011), a anglicky mluvící sekretářky Anne Gilmour z Velké Británie (organizace má také francouzského a španělského sekretáře, tedy pro každý jednací jazyk). Všichni se zúčastnili celého Jiráskova Hronova, což byla pro festival nejen čest, ale zejména pro české amatérské divadlo užitečná a v nabídce účasti na mezinárodní festivaly (doufejme) zúročitelná záležitost. Obecně platí, že chceme-li jezdit na zahraniční festivaly, musíme nabídnout něco doma, a také nechat nahlédnout pod pokličku vlastní kuchyně. Zasedání řídil prezident Středoevropské sekce a častý účastník Hronova Josef Hollos z Rakouska.
Na programu jednání byly zejména pravidelné body, jako jsou zprávy o činnosti, roční finanční bilance (za členství v sekci se platí 70 eur, dosud hradí OS Společnost amatérské divadlo a svět, za členství v AITA/IATA 620 eur, polovinu hradí NIPOS, čtvrtiny SADAS a České středisko AITA/IATA), výměny informací o festivalech apod. Mimo jiné byl stanoven termín příští hromady v rámci Světového festivalu amatérského divadla, který se bude konat příští červenec v norském městě Tromso. České středisko AITA/IATA na festival doporučilo (tj. do výběru) po dohodě s generalitou (to by měla být záruka úspěchu) inscenaci Nevěsta souboru z Karolinky. Doporučení bylo podmíněno slibem inscenátorů, že inscenaci zkrátí na požadovanou metráž.
Velký zájem však vzbudila dvě další témata. Prvním z nich byla aktuální otázka, zda je etické, aby se soubor na festival hlásil s inscenací hranou v rodném jazyku a na festivalu ji uvedl např. v angličtině. Pořadatelům JH se to stalo s německou inscenací „... a jméno té hvězdy je Černobyl“. Do výběru poslal berlínský soubor pracovní DVD s německou verzí, na JH hrál anglicky. Němečtí pořadatelé nedávného Světového festivalu dětského divadla v Lingenu kontrovali, že totéž jim provedl český soubor HOP HOP z Ostrova. Také svou Ruby a Garnet hrál anglicky, byť byl přihlášen s českou verzí. Podobnou zkušenost mají i pořadatelé jiných festivalů. Ve shrnutí zaznělo, že divadlo je také projevem příslušného národa a že mateřský jazyk inscenátorů k němu patří.
Druhým tématem byla rovněž horká otázka, co přináší zemím členství v této mezinárodní organizaci a co by měla ještě nabídnout Středoevropská sekce. Belgický delegát např. řekl, že pro jeho organizaci je rok od roku složitější vysvětlit členům, za co platí 690 eur. Na první pohled se může zdát, že AITA/IATA znamená pouze možnost účasti na světových festivalech (každé dva roky se konají světový dospělých, světový dětí a světový mládežnický). AITA/IATA jsou především otevřené dveře do celého světa. Informace dostáváme jednak výběrové (nemusíme se zabývat každým spamem), jednak se zárukou, že pořadatelé nabízeného mezinárodního festivalu nejsou podvodníci a soubory se účasti nemusí obávat. Není vinou AITA/IATA, že české inscenace ve výběrech příliš neuspívají. Často jsou totiž ty nejzajímavější delší než požadované limity (max. 90 minut) nebo mají příliš osob (max. 12, ostatní si náklady hradí v plné výši), případně jsou logisticky náročné (musely by se převážet části dekorace). V neposlední řadě jsou někdy málo obrazné a tudíž pro mezinárodní publikum obtížněji komunikovatelné. V této souvislosti připomínám, že úspěšnější jsou slovenští přátelé. Nikoliv jako alibi veřejně prohlašuji, že si nemyslím, že máme posílat pouze neverbální divadlo. Středoevropská sekce nabízí každé dva roky vlastní festival (viz letošní JH), možnost účasti na festivalech v členských zemích, vzdělávací příležitosti.
Na stole v Hronově se nemohla neobjevit otázka, co se zeměmi, které na členský poplatek nemají. Zrovna v této sekci jich není málo. Mají se ti ostatní na to složit? Jako vždy se k ničemu nedospělo. Vezměte si např. českou pozici. Obtížně a velmi složitě se skládáme na členský poplatek. Stát (tj. MK) za nevládní organizaci platit nebude a NIPOS je také státní organizací. Přesto platí polovinu. Neumím si zatím představit, jak bychom mohli platit za někoho dalšího. Ale ani bohatší země žádnou velkou solidaritou či ochotou podílet se na dalších nákladech nehýří.
Víc se za jeden den a kousek ani projednat nemohlo. A to včetně slavnostního zahájení za účasti hronovské starostky.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.