Náchod: heslo in Valenta, Jiří (ed.): Malované opony divadel českých zemí. Praha, NIPOS 2010, s. 76, 77
NÁCHOD
Opona Příchod praotce Čecha na horu Říp byla namalována podle nevelké Alšovy kresby Karlem Maškem a Vojtěchem Bartoňkem za přímé spolupráce
Mikoláše Alše výhradně pro Národopisnou výstavu v Praze a byla tam také nainstalována. Tvořila zadní prospekt hudebního pavilonu a před ní tedy
koncertovala hudební tělesa, která zpestřovala program výstavy.
Když se výstava likvidovala, byla opona na prodej. Zajímala se o ni řada měst a mezi nimi i Náchod. Naše město ale nemělo velké naděje ji získat, protože
vážnějšími uchazeči byla města Tábor a Hradec Králové. Došlo však k zajímavému zvratu. Zjistilo se, že jeviště v obou městech jsou příliš malá a že oponu by
bylo třeba zmenšit nevhodným odstřižením. K tomu nedal Aleš svolení. V Náchodě ovšem byla krátce před tím (1892) přestavěna a zmodernizována Městská
dvorana a jeviště bylo dostatečně veliké. Oponu proto výstavní výbor nabídl Spolku divadelních ochotníků v Náchodě. O jejím zakoupení pak bylo definitivně
rozhodnuto na schůzi dne 18. března 1896 a ihned vyslána delegace do Prahy k dojednání definitivní ceny a k převzetí opony. V Praze čekalo nemilé překvapení.
Oponu nalezli v ateliéru J. V. Myslbeka, kam byla z výstaviště přenesena, ale byla ve velmi špatném stavu. Vyžadovala nutnou opravu. Po jednání s likvidačním
výborem výstavy bylo dohodnuto, že bude Náchodským prodána za 300 zlatých, malíři Mašek s Bartoňkem provedou nutnou opravu, oponu nabalí na veliký
válec a pošlou do Náchoda. Ale nastaly komplikace. Malíři Mašek s Bartoňkem odmítli opravu provést s poukazem na to, že nedostali od Aleše dosud zaplaceno
ani za namalování opony. Věc řešil výbor výstavy a nechal nakonec opravu provést na vlastní náklad. Pak se konečně v Náchodě opony dočkali a mohli ji zavěsit
na jeviště v Městské dvoraně. Před představením Vrchlického Noci na Karlštejně dne 4. října 1896 byla poprvé odhalena a spuštěna.
Oldřich Šafář: Jak to bylo s Alešovou oponou? Náš čas 4. 4. 1995
K Národopisné výstavě dal popud první ředitel Národního divadla F. A. Šubert, jehož inspiroval ohromný a mimořádný úspěch České chalupy, kterou postavil
v roce 1891 na zemské jubilejní výstavě architekt Wiehl. Jinak ovšem romantické motivace českého národovectví hledaly a nacházely na českém venkově,
v jeho kultuře i způsobu života kolébku českého národa. Výstava vznikla z ohromného sběru materiálu, jejž se účastnilo 209 krajinských odborů, z toho jeden
vídeňský a dva americké. Byla otevřena 15. května 1895 a navštívilo ji přes dva miliony platících návštěvníků. I když se stále připomínalo, že není záležitostí
politickou, ve skutečnosti jí byla jako výraz sebevědomého češství, které tu prezentovalo své tradice i svou současnou vyspělost. Výstava byla rozdělena do čtyř
skupin a skupina D kromě kulturně historických památek předváděla současný stav české kultury. Proto onen hudební pavilon s obrazem příchodu praotce
Čecha na horu Říp. Mikoláš Aleš patřil k těm umělcům, kteří vykonali ohromný kus práce pro růst nového národního sebevědomí a charakterem své tvorby
nepochybně patří k našim nejoriginálnějším výtvarným umělcům. Není divu, že o obraz, na němž se podílel, byl takový zájem. A je jistě i výrazem rozvoje
ochotnického divadla v Náchodě, že jej koupili místní ochotníci pro své divadlo. Od příchodu dr. J. Čížka, jenž byl starostou města i významnou osobností, která
se zasloužila o výstavbu divadelní budovy, očividně stoupla i divadelní kvalita místního spolku. Ve svém souhrnu jsou všechna tato fakta dokonalým příkladem
kulturní orientace i síly českého měšanstva před první světovou válkou.
Jan Císař
Opona Příchod praotce Čecha na horu Říp byla namalována podle nevelké Alšovy kresby Karlem Maškem a Vojtěchem Bartoňkem za přímé spolupráce
Mikoláše Alše výhradně pro Národopisnou výstavu v Praze a byla tam také nainstalována. Tvořila zadní prospekt hudebního pavilonu a před ní tedy
koncertovala hudební tělesa, která zpestřovala program výstavy.
Když se výstava likvidovala, byla opona na prodej. Zajímala se o ni řada měst a mezi nimi i Náchod. Naše město ale nemělo velké naděje ji získat, protože
vážnějšími uchazeči byla města Tábor a Hradec Králové. Došlo však k zajímavému zvratu. Zjistilo se, že jeviště v obou městech jsou příliš malá a že oponu by
bylo třeba zmenšit nevhodným odstřižením. K tomu nedal Aleš svolení. V Náchodě ovšem byla krátce před tím (1892) přestavěna a zmodernizována Městská
dvorana a jeviště bylo dostatečně veliké. Oponu proto výstavní výbor nabídl Spolku divadelních ochotníků v Náchodě. O jejím zakoupení pak bylo definitivně
rozhodnuto na schůzi dne 18. března 1896 a ihned vyslána delegace do Prahy k dojednání definitivní ceny a k převzetí opony. V Praze čekalo nemilé překvapení.
Oponu nalezli v ateliéru J. V. Myslbeka, kam byla z výstaviště přenesena, ale byla ve velmi špatném stavu. Vyžadovala nutnou opravu. Po jednání s likvidačním
výborem výstavy bylo dohodnuto, že bude Náchodským prodána za 300 zlatých, malíři Mašek s Bartoňkem provedou nutnou opravu, oponu nabalí na veliký
válec a pošlou do Náchoda. Ale nastaly komplikace. Malíři Mašek s Bartoňkem odmítli opravu provést s poukazem na to, že nedostali od Aleše dosud zaplaceno
ani za namalování opony. Věc řešil výbor výstavy a nechal nakonec opravu provést na vlastní náklad. Pak se konečně v Náchodě opony dočkali a mohli ji zavěsit
na jeviště v Městské dvoraně. Před představením Vrchlického Noci na Karlštejně dne 4. října 1896 byla poprvé odhalena a spuštěna.
Oldřich Šafář: Jak to bylo s Alešovou oponou? Náš čas 4. 4. 1995
K Národopisné výstavě dal popud první ředitel Národního divadla F. A. Šubert, jehož inspiroval ohromný a mimořádný úspěch České chalupy, kterou postavil
v roce 1891 na zemské jubilejní výstavě architekt Wiehl. Jinak ovšem romantické motivace českého národovectví hledaly a nacházely na českém venkově,
v jeho kultuře i způsobu života kolébku českého národa. Výstava vznikla z ohromného sběru materiálu, jejž se účastnilo 209 krajinských odborů, z toho jeden
vídeňský a dva americké. Byla otevřena 15. května 1895 a navštívilo ji přes dva miliony platících návštěvníků. I když se stále připomínalo, že není záležitostí
politickou, ve skutečnosti jí byla jako výraz sebevědomého češství, které tu prezentovalo své tradice i svou současnou vyspělost. Výstava byla rozdělena do čtyř
skupin a skupina D kromě kulturně historických památek předváděla současný stav české kultury. Proto onen hudební pavilon s obrazem příchodu praotce
Čecha na horu Říp. Mikoláš Aleš patřil k těm umělcům, kteří vykonali ohromný kus práce pro růst nového národního sebevědomí a charakterem své tvorby
nepochybně patří k našim nejoriginálnějším výtvarným umělcům. Není divu, že o obraz, na němž se podílel, byl takový zájem. A je jistě i výrazem rozvoje
ochotnického divadla v Náchodě, že jej koupili místní ochotníci pro své divadlo. Od příchodu dr. J. Čížka, jenž byl starostou města i významnou osobností, která
se zasloužila o výstavbu divadelní budovy, očividně stoupla i divadelní kvalita místního spolku. Ve svém souhrnu jsou všechna tato fakta dokonalým příkladem
kulturní orientace i síly českého měšanstva před první světovou válkou.
Jan Císař
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.