Poříčí u Litomyšle: heslo in Valenta, Jiří (ed.): Malované opony divadel českých zemí. Praha, NIPOS 2010, s. 70, 71
POŘÍČÍ U LITOMYŠLE
Václav Boštík o své rané tvorbě mluvil jen málo a neochotně. Možná proto se o oponě namalované pro nově postavenou budovu Orlovny v Poříčí dlouho
nevědělo. Dnes toto dílo významně obohacuje poznání Boštíkovy tvorby a dokresluje vývoj českého malířství před druhou světovou válkou. Opona prozrazuje
tehdejší Boštíkovu výtvarnou orientaci a napovídá mnohé i o jeho tehdejší umělecké inspiraci, jako je například vliv Jana Preislera. V oponě vytvořené
pro spolek místních divadelních ochotníků Boštík zachytil chvíli, kdy všechny postavy poslouchají slova, která předčítá žena, zřejmě Thálie, sedící s knihou
na klíně v centrální části kompozice. Ačkoli postavy podal plasticky, v duchu figurální tvorby třicátých let, v jejich odlišení se projevilo jeho koloristické zaujetí,
které provázelo celou jeho pozdější tvorbu. Celkové pojetí opony se vyhnulo osvědčeným alegoriím, které používaly minulé epochy, stejně tak ale nereflektovalo
ani současnou avantgardní praxi. Dle tisku k výstavě Boštíkovy opony ve Staroměstské radnici v Praze, Galerie hl.m. Prahy, 2006
Opona představuje významné dílo Václava Boštíka z doby jeho studií na pražské akademii v ateliéru Willyho Nowaka. Od svého učitele zde převzal jen
arkadické ladění, vhodné pro téma opony. Malířské zpracování s bohatým využitím kontrastů černé barvy se světlými tóny dokládá nejen Boštíkovu schopnost
vidět oslavné téma v civilní podobě (jde o portréty představitelů místní kulturní komunity), ale i malířovo vlastní téma, kterým byla cesta k světelně-duchovnímu
pojetí obrazu
Tomáš Vlček
Obec Poříčí u Litomyšle v průběhu roku 2006 prodala divadelní oponu, která byla původně instalována u příležitosti slavnostního otevření Orlovny v Poříčí dne
18. 7. 1937. Ve druhé polovině padesátých let byla opona demontována a nešetrně uložena v půdních prostorách Orlovny. V devadesátých letech byla objevena
a na několik let uložena v místní knihovně. S postupem času došlo zastupitelstvo obce k závěru, že je nutno toto unikátní dílo zachovat i pro další generace
a rozhodlo o prodeji. Nový majitel nechal oponu zrestaurovat.
František Bartoš, starosta obce
• Olej, plátno, 660 x 290 cm
• Majitel: Galerie Zdeněk Sklenář
÷ Originál opony vystavila Galerie hlavního města Prahy spolu s Galerií Zdeněk Sklenář ve Staroměstské radnici, 2006
÷ Městská galerie v Litomyšli, 2007
÷ Putovní výstava fotografií Malované opony, realizovaná Muzeem českého amatérského divadla 2007-2010
VÁCLAV BOŠTÍK (1913 Horní Újezdec u Litomyšle – 2005 Praha) byl malíř, grafik a ilustrátor, snažící se vystihnout tajemství a základní principy vesmíru. Roku 1937 nastoupil na AVU. Byl členem Umělecké besedy, v roce 1960 se stal zakládajícím členem skupiny UB 12 a v polovině padesátých let přešel k abstraktní tvorbě.
Václav Boštík o své rané tvorbě mluvil jen málo a neochotně. Možná proto se o oponě namalované pro nově postavenou budovu Orlovny v Poříčí dlouho
nevědělo. Dnes toto dílo významně obohacuje poznání Boštíkovy tvorby a dokresluje vývoj českého malířství před druhou světovou válkou. Opona prozrazuje
tehdejší Boštíkovu výtvarnou orientaci a napovídá mnohé i o jeho tehdejší umělecké inspiraci, jako je například vliv Jana Preislera. V oponě vytvořené
pro spolek místních divadelních ochotníků Boštík zachytil chvíli, kdy všechny postavy poslouchají slova, která předčítá žena, zřejmě Thálie, sedící s knihou
na klíně v centrální části kompozice. Ačkoli postavy podal plasticky, v duchu figurální tvorby třicátých let, v jejich odlišení se projevilo jeho koloristické zaujetí,
které provázelo celou jeho pozdější tvorbu. Celkové pojetí opony se vyhnulo osvědčeným alegoriím, které používaly minulé epochy, stejně tak ale nereflektovalo
ani současnou avantgardní praxi. Dle tisku k výstavě Boštíkovy opony ve Staroměstské radnici v Praze, Galerie hl.m. Prahy, 2006
Opona představuje významné dílo Václava Boštíka z doby jeho studií na pražské akademii v ateliéru Willyho Nowaka. Od svého učitele zde převzal jen
arkadické ladění, vhodné pro téma opony. Malířské zpracování s bohatým využitím kontrastů černé barvy se světlými tóny dokládá nejen Boštíkovu schopnost
vidět oslavné téma v civilní podobě (jde o portréty představitelů místní kulturní komunity), ale i malířovo vlastní téma, kterým byla cesta k světelně-duchovnímu
pojetí obrazu
Tomáš Vlček
Obec Poříčí u Litomyšle v průběhu roku 2006 prodala divadelní oponu, která byla původně instalována u příležitosti slavnostního otevření Orlovny v Poříčí dne
18. 7. 1937. Ve druhé polovině padesátých let byla opona demontována a nešetrně uložena v půdních prostorách Orlovny. V devadesátých letech byla objevena
a na několik let uložena v místní knihovně. S postupem času došlo zastupitelstvo obce k závěru, že je nutno toto unikátní dílo zachovat i pro další generace
a rozhodlo o prodeji. Nový majitel nechal oponu zrestaurovat.
František Bartoš, starosta obce
• Olej, plátno, 660 x 290 cm
• Majitel: Galerie Zdeněk Sklenář
÷ Originál opony vystavila Galerie hlavního města Prahy spolu s Galerií Zdeněk Sklenář ve Staroměstské radnici, 2006
÷ Městská galerie v Litomyšli, 2007
÷ Putovní výstava fotografií Malované opony, realizovaná Muzeem českého amatérského divadla 2007-2010
VÁCLAV BOŠTÍK (1913 Horní Újezdec u Litomyšle – 2005 Praha) byl malíř, grafik a ilustrátor, snažící se vystihnout tajemství a základní principy vesmíru. Roku 1937 nastoupil na AVU. Byl členem Umělecké besedy, v roce 1960 se stal zakládajícím členem skupiny UB 12 a v polovině padesátých let přešel k abstraktní tvorbě.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.