AS 2002, č. 4, s. 16, Jana Štefánková.
Několik dnů v podzimních Prachaticích
Podzim v Prachaticích mohu doporučit všem, kdo mají rádi přírodu, krásná starobylá zákoutí s historickými domy, výstavnou galerií a mnoha dalšími pozoruhodnostmi.
Do tohoto příjemného prostředí se 6.11. sjeli reprezentanti 17-ti středních pedagogických škol, neboť zdejší Vyšší odborná škola sociální a Střední pedagogická škola se ujaly pořádání již 35. ročníku Pedagogické poemy. Ta má v řadě přehlídek uměleckého přednesu nezastupitelné místo pro svoji specifiku. Střední pedagogické školy připravují nejen učitelky mateřských škol, ale také vychovatele a pečovatele pro geriatrická zařízení. Účastníci Pedagogické poemy si volí přednes prózy, přednes poezie, nebo improvizované vyprávění na dané téma i adresáta podle věku (předškolní a mladší školní věk, starší školní věk a dospělí), jak odpovídá jejich studijnímu zaměření. Prachatičtí pořadatelé hostili 41 soutěžících v doprovodu 29 pedagogů, kteří z velké většiny soutěžní vystoupení se svými žáky připravovali. Učebny školy se pro Pedagogickou poemu proměnily v malé příjemné sálky. Do prvních řad usedaly děti z místní MŠ, aby poslouchaly příběhy, které si pro ně budoucí učitelky MŠ připravily. Ostatní recitovali pro své kolegy a další účastníky.
V Prachaticích jsme slyšeli 17 interpretací poezie, 18 interpretací prózy a 16 improvizovaných příběhů vysledovaných z obrazů. K vytvoření improvizovaného vyprávění mají žáci 90 minut na přípravu a zadání se dovědí až v přípravní místnosti. Jen za posledních několik let byla předlohou přísloví, přírodniny, textilie, čtyřverší nebo fotografie.
V přednesu poezie se dařilo těm, které recitovaly pro děti. Ze 7 soutěžících ocenili lektoři Barboru Galodovou z Karlových Varů (Karel Černý: Hrátky se zvířátky), Jarmilu Zapletalovou ze Znojma (Milena Lukešová: Jak je bosé noze v rose) a Radku Novákovou z Berouna (Ivan Martin Jirous: Magor dětem). Z dalších 10 recitátorů poezie pro dospívající a dospělé lektoři ocenili Olgu Novotnou z Prachatic (Vladimír Vysockij: Provazochodec) a Michala Smrkovského z Čáslavi (Miroslav Holub: Pes v lomu). Zvláštní poděkování pořadatelů získala Zuzana Hájková za přednes veršů za Zpěvů staré Číny ve znakové řeči. Žáci vybírali osvědčené autory a texty často recitované na soutěžích uměleckého přednesu. Zřejmě neměli odvahu zvolit text současného nebo méně známého autora.
Přednes prózy měl širší dramaturgický záběr a úroveň kategorií (podle věku adresáta) byla vyrovnaná, třebaže nezazněl výkon vynikající, ale ani nedostatečný. Lektoři odměnili cenou Janu Zemanovou z Prachatic (Ludvík Aškenazy: Žárovka), Michaelu Němcovou z Kroměříže (Pavel Šrut: Bráška Králík a pan Tygr), Lenku Slováčkovou z Krnova (E.M. Remarque: Černý obelisk) a Lucii Markovou z Litomyšle (Robert Fulghum: Neprší, je sobotní říjnový večer). Čestné uznání získali: Lenka Košťálová z Berouna (Alois Mikulka: Jak šla stonožka na fotbal), Markéta Srbová z Čáslavi (Klára Hoffmanová: Krakonošoviny) a Marie Rössnerová z Hradce Králové (Věra Strnadová: Moje první sluchadlo). Jak je patrné z výčtu oceněných textů, šlo o několik dramaturgických počinů, které by mohly vyvolat zájem ostatních.
Improvizované vyprávění je velmi náročné. Předpokládá značnou slovní zásobu a fabulační schopnosti.
V letošním roce tuto disciplínu zvolilo 16 žáků. Měli k dispozici 25 obrázků, z nichž svůj příběh vytvářeli. Všem se podařilo obrázek do svého příběhu zakomponovat, i když někdy došlo i na úsloví, že účel světí prostředky. A to, když čarodějnice vynalezla holící strojek, s nímž by si dosud celí zarostlí muži mohli oholit porost, který už přelézal městské hradby. Na obrázku bylo psí víno. Velká většina dokázala příběh nejen vymyslet, ale i vystavět a pointovat. Čestné uznání získali: Jana Dvořáková z Berouna, Matěj Stráník z Mostu a Jakub Vítek z Boskovic. Cenu si odnesli: Kateřina Bínová z Čáslavi, Petr Vančura z Prahy a Ivan Studený z Prachatic, který je výborným hudebníkem, hercem domácí divadelní scény a výborným vypravěčem. Jeho příběh loutnisty a hospodské je pro mne nezapomenutelným zážitkem.
Kromě samotné soutěžní přehlídky zahrnuje Pedagogická poema i dva semináře předsunuté před vlastní program. Interpretační vedl pan PhDr. Ivan Němec, postup přípravy improvizovaného vyprávění v obecné rovině vysvětlila ve své skupině paní Mgr. Jiřina Lhotská, která vedla i samotnou přípravu této disciplíny. Další vzdělávací část se odehrála po soutěžích při rozborových seminářích. I v nich panovala pohoda a porozumění.
Pořadatelská škola nám připravila bohatý doprovodný program, v němž se prezentovala jako středisko kultury, zejména hudební. Představil se nám pěvecký sbor Fontána se sbormistrem panem Svobodou, hudebně pěvecká skupina Cink pod vedením pana J. Vopálky, divadelní soubor DUTAN s představením Alchymista a Komorní orchestr. Množství hudebních aktivit podporuje především výborný houslista a ředitel školy pan Mgr. Karel Pokorný. Spolu s kolegy tvoří kvalitní hudební skupinu. Hudba a zpěv všech žánrů se rozléhaly denně příjemným Domovem mládeže, kde byli všichni účastníci ubytováni.
VOŠ a SPgŠ se všemi pedagogy patří poděkování za to, že se ujali pořádání Pedagogické poemy v době, kdy MŠMT stále snižuje finanční příspěvek. V loňském roce dalo nemálo úsilí všem SPgŠ a jejich Asociaci, aby Pedagogickou poemu MŠMT vrátilo do kategorie podporovaných akcí. Pokud se podaří vrátit do soutěžní přehlídky i disciplínu předčítání, bude posílena její specifičnost a nenahraditelnost.
Jana Štefánková
Podzim v Prachaticích mohu doporučit všem, kdo mají rádi přírodu, krásná starobylá zákoutí s historickými domy, výstavnou galerií a mnoha dalšími pozoruhodnostmi.
Do tohoto příjemného prostředí se 6.11. sjeli reprezentanti 17-ti středních pedagogických škol, neboť zdejší Vyšší odborná škola sociální a Střední pedagogická škola se ujaly pořádání již 35. ročníku Pedagogické poemy. Ta má v řadě přehlídek uměleckého přednesu nezastupitelné místo pro svoji specifiku. Střední pedagogické školy připravují nejen učitelky mateřských škol, ale také vychovatele a pečovatele pro geriatrická zařízení. Účastníci Pedagogické poemy si volí přednes prózy, přednes poezie, nebo improvizované vyprávění na dané téma i adresáta podle věku (předškolní a mladší školní věk, starší školní věk a dospělí), jak odpovídá jejich studijnímu zaměření. Prachatičtí pořadatelé hostili 41 soutěžících v doprovodu 29 pedagogů, kteří z velké většiny soutěžní vystoupení se svými žáky připravovali. Učebny školy se pro Pedagogickou poemu proměnily v malé příjemné sálky. Do prvních řad usedaly děti z místní MŠ, aby poslouchaly příběhy, které si pro ně budoucí učitelky MŠ připravily. Ostatní recitovali pro své kolegy a další účastníky.
V Prachaticích jsme slyšeli 17 interpretací poezie, 18 interpretací prózy a 16 improvizovaných příběhů vysledovaných z obrazů. K vytvoření improvizovaného vyprávění mají žáci 90 minut na přípravu a zadání se dovědí až v přípravní místnosti. Jen za posledních několik let byla předlohou přísloví, přírodniny, textilie, čtyřverší nebo fotografie.
V přednesu poezie se dařilo těm, které recitovaly pro děti. Ze 7 soutěžících ocenili lektoři Barboru Galodovou z Karlových Varů (Karel Černý: Hrátky se zvířátky), Jarmilu Zapletalovou ze Znojma (Milena Lukešová: Jak je bosé noze v rose) a Radku Novákovou z Berouna (Ivan Martin Jirous: Magor dětem). Z dalších 10 recitátorů poezie pro dospívající a dospělé lektoři ocenili Olgu Novotnou z Prachatic (Vladimír Vysockij: Provazochodec) a Michala Smrkovského z Čáslavi (Miroslav Holub: Pes v lomu). Zvláštní poděkování pořadatelů získala Zuzana Hájková za přednes veršů za Zpěvů staré Číny ve znakové řeči. Žáci vybírali osvědčené autory a texty často recitované na soutěžích uměleckého přednesu. Zřejmě neměli odvahu zvolit text současného nebo méně známého autora.
Přednes prózy měl širší dramaturgický záběr a úroveň kategorií (podle věku adresáta) byla vyrovnaná, třebaže nezazněl výkon vynikající, ale ani nedostatečný. Lektoři odměnili cenou Janu Zemanovou z Prachatic (Ludvík Aškenazy: Žárovka), Michaelu Němcovou z Kroměříže (Pavel Šrut: Bráška Králík a pan Tygr), Lenku Slováčkovou z Krnova (E.M. Remarque: Černý obelisk) a Lucii Markovou z Litomyšle (Robert Fulghum: Neprší, je sobotní říjnový večer). Čestné uznání získali: Lenka Košťálová z Berouna (Alois Mikulka: Jak šla stonožka na fotbal), Markéta Srbová z Čáslavi (Klára Hoffmanová: Krakonošoviny) a Marie Rössnerová z Hradce Králové (Věra Strnadová: Moje první sluchadlo). Jak je patrné z výčtu oceněných textů, šlo o několik dramaturgických počinů, které by mohly vyvolat zájem ostatních.
Improvizované vyprávění je velmi náročné. Předpokládá značnou slovní zásobu a fabulační schopnosti.
V letošním roce tuto disciplínu zvolilo 16 žáků. Měli k dispozici 25 obrázků, z nichž svůj příběh vytvářeli. Všem se podařilo obrázek do svého příběhu zakomponovat, i když někdy došlo i na úsloví, že účel světí prostředky. A to, když čarodějnice vynalezla holící strojek, s nímž by si dosud celí zarostlí muži mohli oholit porost, který už přelézal městské hradby. Na obrázku bylo psí víno. Velká většina dokázala příběh nejen vymyslet, ale i vystavět a pointovat. Čestné uznání získali: Jana Dvořáková z Berouna, Matěj Stráník z Mostu a Jakub Vítek z Boskovic. Cenu si odnesli: Kateřina Bínová z Čáslavi, Petr Vančura z Prahy a Ivan Studený z Prachatic, který je výborným hudebníkem, hercem domácí divadelní scény a výborným vypravěčem. Jeho příběh loutnisty a hospodské je pro mne nezapomenutelným zážitkem.
Kromě samotné soutěžní přehlídky zahrnuje Pedagogická poema i dva semináře předsunuté před vlastní program. Interpretační vedl pan PhDr. Ivan Němec, postup přípravy improvizovaného vyprávění v obecné rovině vysvětlila ve své skupině paní Mgr. Jiřina Lhotská, která vedla i samotnou přípravu této disciplíny. Další vzdělávací část se odehrála po soutěžích při rozborových seminářích. I v nich panovala pohoda a porozumění.
Pořadatelská škola nám připravila bohatý doprovodný program, v němž se prezentovala jako středisko kultury, zejména hudební. Představil se nám pěvecký sbor Fontána se sbormistrem panem Svobodou, hudebně pěvecká skupina Cink pod vedením pana J. Vopálky, divadelní soubor DUTAN s představením Alchymista a Komorní orchestr. Množství hudebních aktivit podporuje především výborný houslista a ředitel školy pan Mgr. Karel Pokorný. Spolu s kolegy tvoří kvalitní hudební skupinu. Hudba a zpěv všech žánrů se rozléhaly denně příjemným Domovem mládeže, kde byli všichni účastníci ubytováni.
VOŠ a SPgŠ se všemi pedagogy patří poděkování za to, že se ujali pořádání Pedagogické poemy v době, kdy MŠMT stále snižuje finanční příspěvek. V loňském roce dalo nemálo úsilí všem SPgŠ a jejich Asociaci, aby Pedagogickou poemu MŠMT vrátilo do kategorie podporovaných akcí. Pokud se podaří vrátit do soutěžní přehlídky i disciplínu předčítání, bude posílena její specifičnost a nenahraditelnost.
Jana Štefánková
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.