SCHEJBALOVÁ, Pavlína: O loutkářském nadělení v Čechách 2010 - Pracná, Sylva: Opavská rolnička, 26–28. 3. 2010.
O loutkářském nadělení v Čechách 2010
Ze zpráv porotců jednotlivých regionálních přehlídek amatérského loutkového divadla připravila Pavlína Schejbalová.
Stejně jako loni požádala jsem jednotlivé porotce o stručné zprávy. Přehlídek proběhlo deset, oslovených autorů bylo osm. Letošní apel na stručnost byl ještě hlasitější, a tak se v následujících řádcích dočtete podrobněji o souborech a jejich inscenacích nominovaných či doporučených na letošní Loutkářskou Chrudim (LCH) a jen velmi stručně o ostatních. Zároveň byl kladen důraz na to, aby bylo zřejmé, s jakými textovými předlohami a s jakými druhy loutek soubory pracují. Ukázalo se, že v převaze byly inscenovány dramatizace a adaptace textů původně neurčených pro loutky (téměř 50 procent textů). Druhou polovinu textů tvoří původní předlohy pro loutkové divadlo, a to jednak starší hry, jednak texty současné. Z hlediska použitých loutek „vedou“ marionety (přibližně 27 procent inscenací), za nimi v těsném závěsu se umístily maňásci (přibližně 18 procent). Hranici deseti procent ještě překročili manekýni a také „různé předměty“, tj. hračky a jiné věci využité pro loutkové divadlo. Stejně často jako manekýni byly v uvedených loutkářských inscenacích použity kombinace loutek (tj. více druhů najednou). Nejvzácněji se vyskytly javajky, plošné loutky, spodové loutky. Některé soubory vedle loutek pracují také se stínohrou a černým divadlem, jde o výjimky. (Výše uvedenou „statistiku“ přijměte, prosím, jako zajímavost, protože jednak vstupní informace nebyly stoprocentně přesné, jednak by to v mnoha případech ani nebylo možné. Koneckonců, jde o divadlo…)
Opavská rolnička, 26–28. 3. 2010
Sylva Pracná
Víkendové soutěžní klání regionální přehlídky amatérských loutkářských souborů pod názvem Opavská rolnička zahájil v pátek večer 26. března 2010 host přehlídky Tichý jelen z Roztok u Prahy s inscenací Richard 3. Následující dva dny se nesly v příjemném duchu soutěžní atmosféry, v rámci kterých vystoupilo šest soutěžních souborů se sedmi představeními. Dalším zpestřením se stal sobotní host přehlídky DS Siesta LS SVČ Opava s inscenací Když se ruka v ruce vine…
Vraťme se ale k soutěžícím. Ze šesti souborů byla polovina domácích a své zázemí mají právě v Loutkovém divadle Střediska volného času v Opavě, kde přehlídka probíhala. Na domácí scéně tedy vystoupil dětský divadelní soubor Štěkáček s inscenací pohádky O třech prokletých princeznách (úprava klasické pohádky bratří Grimmů, tyčkové loutky), zkušený soubor OPAL, který se představil ve dvou samostatných inscenacích O prolhané koze (na motivy pohádky Obušku, z pytle ven od bratří Grimmů, marodky) a s veršovanými pohádkami Smolíček Pacholíček a ti druzí (na motivy pohádek Františka Hrubína, tyčkové trojrozměrné a plošné), a dále z opavských souborů nesmíme opomenout ještě dětský divadelní soubor Rarášci, který si připravil „veselé pohádky pro celou rodinu“ pod názvem Čertíkovy lumpačiny (na motivy Jiřího Břenka, maňásci a kombinované). Ostatní tři soubory přijely z Bohumína, Frýdlantu nad Ostravicí a z Ostravy. S klasickým pojetím loutkového divadla se představilo Galimortovo divadlo marionet DDM Bohumín s inscenací Zamilovaný loupežník ve vlastní úpravě. V sobotním odpoledním bloku pak vystoupil s variací na známou pohádku Rybář a moře dětský soubor Blechy ZUŠ Leoše Janáčka z Frýdlantu nad Ostravicí (vlastní úprava, plošné loutky ) a pod vedením téže vedoucí souboru se prezentoval divadelní soubor 2 1 z Ostravy s příběhem Bobří věže (vlastní adaptace, kombinované loutky).
Složení souborů bylo různorodé, a to jak z pohledu svého trvání (od začínajících souborů, až po „loutkářské stálice“), tak z hlediska věkové skladby (od dětských a mládežnických souborů, až k dospělým a mezigeneračním), přičemž je nutno říci, že tentokrát na jevišti převládali dětští aktéři. Tomu odpovídala i zvolená dramaturgie, která byla zaměřena na svět pohádek a dětských příběhů. Loutkáři se inspirovali v předlohách bratří Grimmů, Františka Hrubína, ale nezalekli se také soudobých textů či vlastních adaptací.
Z jednotlivých typů loutek byly upřednostněny spodové loutky (tyčkové, plošné, marodky, maňásci), avšak nechyběli ani představitelé marionetového divadla (Galimortovo divadlo marionet DDM Bohumín) nebo hra předmětů a poutavá práce s materiálem (divadelní soubor 2 1 Ostrava).
Na letošní přehlídce byla pro loutkáře tvrdým oříškem dramaturgie. Nemyslím tím výběr textu, ale především vystavění příběhu, sled jednotlivých akcí a událostí s propojením vzájemných vazeb a následného sdělení, které by vyústilo v poutavý příběh.
Porota na závěr svého rozhodování doporučila do širšího výběru celostátní přehlídky 59. Loutkářské Chrudimi první z pohádek z inscenace Čertíkovy lumpačiny dětského divadelního souboru Rarášci LD SVČ z Opavy.
www.amaterskascena.cz. AS 2010/3, s. 40.
Ze zpráv porotců jednotlivých regionálních přehlídek amatérského loutkového divadla připravila Pavlína Schejbalová.
Stejně jako loni požádala jsem jednotlivé porotce o stručné zprávy. Přehlídek proběhlo deset, oslovených autorů bylo osm. Letošní apel na stručnost byl ještě hlasitější, a tak se v následujících řádcích dočtete podrobněji o souborech a jejich inscenacích nominovaných či doporučených na letošní Loutkářskou Chrudim (LCH) a jen velmi stručně o ostatních. Zároveň byl kladen důraz na to, aby bylo zřejmé, s jakými textovými předlohami a s jakými druhy loutek soubory pracují. Ukázalo se, že v převaze byly inscenovány dramatizace a adaptace textů původně neurčených pro loutky (téměř 50 procent textů). Druhou polovinu textů tvoří původní předlohy pro loutkové divadlo, a to jednak starší hry, jednak texty současné. Z hlediska použitých loutek „vedou“ marionety (přibližně 27 procent inscenací), za nimi v těsném závěsu se umístily maňásci (přibližně 18 procent). Hranici deseti procent ještě překročili manekýni a také „různé předměty“, tj. hračky a jiné věci využité pro loutkové divadlo. Stejně často jako manekýni byly v uvedených loutkářských inscenacích použity kombinace loutek (tj. více druhů najednou). Nejvzácněji se vyskytly javajky, plošné loutky, spodové loutky. Některé soubory vedle loutek pracují také se stínohrou a černým divadlem, jde o výjimky. (Výše uvedenou „statistiku“ přijměte, prosím, jako zajímavost, protože jednak vstupní informace nebyly stoprocentně přesné, jednak by to v mnoha případech ani nebylo možné. Koneckonců, jde o divadlo…)
Opavská rolnička, 26–28. 3. 2010
Sylva Pracná
Víkendové soutěžní klání regionální přehlídky amatérských loutkářských souborů pod názvem Opavská rolnička zahájil v pátek večer 26. března 2010 host přehlídky Tichý jelen z Roztok u Prahy s inscenací Richard 3. Následující dva dny se nesly v příjemném duchu soutěžní atmosféry, v rámci kterých vystoupilo šest soutěžních souborů se sedmi představeními. Dalším zpestřením se stal sobotní host přehlídky DS Siesta LS SVČ Opava s inscenací Když se ruka v ruce vine…
Vraťme se ale k soutěžícím. Ze šesti souborů byla polovina domácích a své zázemí mají právě v Loutkovém divadle Střediska volného času v Opavě, kde přehlídka probíhala. Na domácí scéně tedy vystoupil dětský divadelní soubor Štěkáček s inscenací pohádky O třech prokletých princeznách (úprava klasické pohádky bratří Grimmů, tyčkové loutky), zkušený soubor OPAL, který se představil ve dvou samostatných inscenacích O prolhané koze (na motivy pohádky Obušku, z pytle ven od bratří Grimmů, marodky) a s veršovanými pohádkami Smolíček Pacholíček a ti druzí (na motivy pohádek Františka Hrubína, tyčkové trojrozměrné a plošné), a dále z opavských souborů nesmíme opomenout ještě dětský divadelní soubor Rarášci, který si připravil „veselé pohádky pro celou rodinu“ pod názvem Čertíkovy lumpačiny (na motivy Jiřího Břenka, maňásci a kombinované). Ostatní tři soubory přijely z Bohumína, Frýdlantu nad Ostravicí a z Ostravy. S klasickým pojetím loutkového divadla se představilo Galimortovo divadlo marionet DDM Bohumín s inscenací Zamilovaný loupežník ve vlastní úpravě. V sobotním odpoledním bloku pak vystoupil s variací na známou pohádku Rybář a moře dětský soubor Blechy ZUŠ Leoše Janáčka z Frýdlantu nad Ostravicí (vlastní úprava, plošné loutky ) a pod vedením téže vedoucí souboru se prezentoval divadelní soubor 2 1 z Ostravy s příběhem Bobří věže (vlastní adaptace, kombinované loutky).
Složení souborů bylo různorodé, a to jak z pohledu svého trvání (od začínajících souborů, až po „loutkářské stálice“), tak z hlediska věkové skladby (od dětských a mládežnických souborů, až k dospělým a mezigeneračním), přičemž je nutno říci, že tentokrát na jevišti převládali dětští aktéři. Tomu odpovídala i zvolená dramaturgie, která byla zaměřena na svět pohádek a dětských příběhů. Loutkáři se inspirovali v předlohách bratří Grimmů, Františka Hrubína, ale nezalekli se také soudobých textů či vlastních adaptací.
Z jednotlivých typů loutek byly upřednostněny spodové loutky (tyčkové, plošné, marodky, maňásci), avšak nechyběli ani představitelé marionetového divadla (Galimortovo divadlo marionet DDM Bohumín) nebo hra předmětů a poutavá práce s materiálem (divadelní soubor 2 1 Ostrava).
Na letošní přehlídce byla pro loutkáře tvrdým oříškem dramaturgie. Nemyslím tím výběr textu, ale především vystavění příběhu, sled jednotlivých akcí a událostí s propojením vzájemných vazeb a následného sdělení, které by vyústilo v poutavý příběh.
Porota na závěr svého rozhodování doporučila do širšího výběru celostátní přehlídky 59. Loutkářské Chrudimi první z pohádek z inscenace Čertíkovy lumpačiny dětského divadelního souboru Rarášci LD SVČ z Opavy.
www.amaterskascena.cz. AS 2010/3, s. 40.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.