VONDRUŠKA, Jaroslav: Klicperovy divadelní dny Sadská 2010. Amatérská scéna 2010, č. 4, s. 38 - 39.
Klicperovy divadelní dny Sadská 2010
Jaroslav Vondruška
Středočeská výběrová oblastní přehlídka venkovských divadelních souborů se uskutečnila ve dnech 16.–18.dubna 2010. Bylo uvedeno pět soutěžních inscenací a na závěr byla zařazena nesoutěžní pohádka. I přes rozdílný výsledek jednotlivých inscenací, měla každá z nich svou určitou nespornou kvalitu.
Přehlídku zahájil domácí Divadelní soubor Klicpera Sadská. V pátek dopoledne uvedl pohádku Jaroslava Koloděje Jak čert vyletěl z kůže. Inscenace určená malým divákům má největší problém v samotném textu. Dramatické situace jsou převážně pouze převyprávěné, a to nejčastěji Kašpárkem, který celý děj provází. Ke kladům inscenace patří herecké ztvárnění právě této postavy teprve jedenáctiletým Václavem Štěpánem. Je velice přirozený, s bezprostředním a nenásilným kontaktem s diváky v hledišti. Celkově inscenace působí vyrovnaně, není výrazných rozdílů mezi jednotlivými hereckými výkony. Bylo by ale dobré, aby se inscenátoři zamysleli nad poměrně dlouhými přestavbami, při kterých opadá napětí dětí v hledišti a musí se znovu vytvářet. Za úvahu také stojí prezentace „příliš dobráckého pekla“. Scénografické řešení prostoru bylo funkční a divák se přesně orientoval, kde se konkrétní scéna odehrává. Tomu korespondovaly i dobře navržené kostýmy jednotlivých postav.
Večer se představil Divadelní soubor Mrsťa Prsťa Junior´s při ZUŠ Kouřim s úpravou detektivní crazy komedie Václava Marhoula Mazaný Filip. Dramaturgická úprava textu, kterou provedl režisér představení Martin Drahovzal, byla provedena tak, aby přesně odpovídala typům a možnostem jednotlivých mladých herců. Tento zásah do textu s přesným režijním vedením připravil pro diváky pěkný divadelní zážitek. Původní text byl zkrácen o třetinu a byl doplněn o některé situace a gagy ve stylu studentského divadla. Vyrovnané herecké výkony, studentský nadhled v jednotlivých postavách, dobře a s velkou přesností vybudované situace, to vše doplněné radostí ze hry vytvářelo příjemnou atmosféru celého představení. Jedinou vadou na kráse byla někdy malá srozumitelnost řeči, zejména když byly postavy v zadní části jeviště. Jednoduchá, ale plně funkční scéna s rychlými přestavbami vždy přesně vykreslila prostor, ve kterém se daná situace odehrává.
Druhý přehlídkový den zahájil Divadelní soubor KS Bystřice se známou a často uváděnou hrou Aloise Jiráska Lucerna. Tento krásný a lákavý text skýtá pro realizátory vždy velká úskalí a klade na zpracování vysoké nároky. Ne každý soubor se s touto báchorkou dokáže vyrovnat. Bohužel se to nepodařilo ani Bystřickým. Všechny postavy, s výjimkou Kněžny (Natálja Kořánová), svůj text pouze deklamovaly a nenaplnily ho obsahem. Ani scénické řešení, které bylo stylově velmi různorodé, hercům nijak nepomáhalo.
Odpolední představení komedie se zpěvy Agentura Drahoušek současného českého autora Rudolfa Trinnera přivezlo do Sadské Sdružení Blaník z Načeradce. Obrovské herecké nasazení všech herců nedokázalo zakrýt slabiny textu. Jedná se o anekdotickou hříčku, která je prezentována přílišným množstvím (mnohdy zcela zbytečných) slov. Inscenace proto v několika místech působí velmi rozvlekle, zejména druhá část první poloviny představení. Tím se ztrácí napětí a divákova pozornost. Škoda, že režisérka nesáhla po ostré tužce a tyto zbytečné, nic neříkající a tím pádem příběh neposouvající texty nevyškrtala. Přesto je nutné konstatovat, že zkušení herci načeradského souboru se snažili, seč jim síly stačily, naplnit jednáním a vnitřním postojem tento dosti plytký text. Nejpřesvědčivěji se svého úkolu zhostili Petra Bartoníčková v roli Elišky Kouhotové, Jiří Jedlička v roli Jaroslava Kohouta a Lenka Jedličková v roli Gabriely Sladké.
Posledním soutěžním představením byla westernovka V levé poledne divadla V.O.S.A. z Vestce. Jednalo se o autorský text tří členů souboru, Martina Kroha, Milady Ryšavé a Martina Bohuslava za kolektivní pomoci celého souboru. Jedná se o jakousi parodii na westerny Divokého západu. Porota po dlouhém hledání dospěla k pojmenování žánru „potlachový kabaret“. Jednotlivé výstupy (skeče) se střídaly s tanečními a pěveckými vložkami. Jednoduchá dějová linka je naplněna řadou vtipných situací vytvářených s odpovídající nadsázkou. Hned na začátku je divákům dán jasný a zřetelný klíč ke čtení celého představení. Okamžitě je jasné, že inscenátorům jde o nenáročné pobavení diváků. Herecky nikdo nevyčnívá ani nezůstává pozadu. Mluvený a taneční projev jsou na velmi dobré úrovni. Trochu slabší je to s pěveckými projevy a v některých místech docházelo k neukázněnému nebo nezvládnutému aranžmá.
Porota, která pracovala ve složení Vlastimil Ondráček, Jaromír Kejzlar a František Hromada, rozhodla o nominaci souboru Mrsťa Prsťa Junior´s při ZUŠ Kouřim s inscenací detektivní crazy komedie Václava Marhoula Mazaný Filip do programu národní přehlídky venkovských divadelních souborů Krakonošův divadelní podzim ve Vysokém nad Jizerou. Doporučení na prvním místě pak udělila souboru V.O.S.A. Vestec s inscenací V levé poledne.
Jaroslav Vondruška
Středočeská výběrová oblastní přehlídka venkovských divadelních souborů se uskutečnila ve dnech 16.–18.dubna 2010. Bylo uvedeno pět soutěžních inscenací a na závěr byla zařazena nesoutěžní pohádka. I přes rozdílný výsledek jednotlivých inscenací, měla každá z nich svou určitou nespornou kvalitu.
Přehlídku zahájil domácí Divadelní soubor Klicpera Sadská. V pátek dopoledne uvedl pohádku Jaroslava Koloděje Jak čert vyletěl z kůže. Inscenace určená malým divákům má největší problém v samotném textu. Dramatické situace jsou převážně pouze převyprávěné, a to nejčastěji Kašpárkem, který celý děj provází. Ke kladům inscenace patří herecké ztvárnění právě této postavy teprve jedenáctiletým Václavem Štěpánem. Je velice přirozený, s bezprostředním a nenásilným kontaktem s diváky v hledišti. Celkově inscenace působí vyrovnaně, není výrazných rozdílů mezi jednotlivými hereckými výkony. Bylo by ale dobré, aby se inscenátoři zamysleli nad poměrně dlouhými přestavbami, při kterých opadá napětí dětí v hledišti a musí se znovu vytvářet. Za úvahu také stojí prezentace „příliš dobráckého pekla“. Scénografické řešení prostoru bylo funkční a divák se přesně orientoval, kde se konkrétní scéna odehrává. Tomu korespondovaly i dobře navržené kostýmy jednotlivých postav.
Večer se představil Divadelní soubor Mrsťa Prsťa Junior´s při ZUŠ Kouřim s úpravou detektivní crazy komedie Václava Marhoula Mazaný Filip. Dramaturgická úprava textu, kterou provedl režisér představení Martin Drahovzal, byla provedena tak, aby přesně odpovídala typům a možnostem jednotlivých mladých herců. Tento zásah do textu s přesným režijním vedením připravil pro diváky pěkný divadelní zážitek. Původní text byl zkrácen o třetinu a byl doplněn o některé situace a gagy ve stylu studentského divadla. Vyrovnané herecké výkony, studentský nadhled v jednotlivých postavách, dobře a s velkou přesností vybudované situace, to vše doplněné radostí ze hry vytvářelo příjemnou atmosféru celého představení. Jedinou vadou na kráse byla někdy malá srozumitelnost řeči, zejména když byly postavy v zadní části jeviště. Jednoduchá, ale plně funkční scéna s rychlými přestavbami vždy přesně vykreslila prostor, ve kterém se daná situace odehrává.
Druhý přehlídkový den zahájil Divadelní soubor KS Bystřice se známou a často uváděnou hrou Aloise Jiráska Lucerna. Tento krásný a lákavý text skýtá pro realizátory vždy velká úskalí a klade na zpracování vysoké nároky. Ne každý soubor se s touto báchorkou dokáže vyrovnat. Bohužel se to nepodařilo ani Bystřickým. Všechny postavy, s výjimkou Kněžny (Natálja Kořánová), svůj text pouze deklamovaly a nenaplnily ho obsahem. Ani scénické řešení, které bylo stylově velmi různorodé, hercům nijak nepomáhalo.
Odpolední představení komedie se zpěvy Agentura Drahoušek současného českého autora Rudolfa Trinnera přivezlo do Sadské Sdružení Blaník z Načeradce. Obrovské herecké nasazení všech herců nedokázalo zakrýt slabiny textu. Jedná se o anekdotickou hříčku, která je prezentována přílišným množstvím (mnohdy zcela zbytečných) slov. Inscenace proto v několika místech působí velmi rozvlekle, zejména druhá část první poloviny představení. Tím se ztrácí napětí a divákova pozornost. Škoda, že režisérka nesáhla po ostré tužce a tyto zbytečné, nic neříkající a tím pádem příběh neposouvající texty nevyškrtala. Přesto je nutné konstatovat, že zkušení herci načeradského souboru se snažili, seč jim síly stačily, naplnit jednáním a vnitřním postojem tento dosti plytký text. Nejpřesvědčivěji se svého úkolu zhostili Petra Bartoníčková v roli Elišky Kouhotové, Jiří Jedlička v roli Jaroslava Kohouta a Lenka Jedličková v roli Gabriely Sladké.
Posledním soutěžním představením byla westernovka V levé poledne divadla V.O.S.A. z Vestce. Jednalo se o autorský text tří členů souboru, Martina Kroha, Milady Ryšavé a Martina Bohuslava za kolektivní pomoci celého souboru. Jedná se o jakousi parodii na westerny Divokého západu. Porota po dlouhém hledání dospěla k pojmenování žánru „potlachový kabaret“. Jednotlivé výstupy (skeče) se střídaly s tanečními a pěveckými vložkami. Jednoduchá dějová linka je naplněna řadou vtipných situací vytvářených s odpovídající nadsázkou. Hned na začátku je divákům dán jasný a zřetelný klíč ke čtení celého představení. Okamžitě je jasné, že inscenátorům jde o nenáročné pobavení diváků. Herecky nikdo nevyčnívá ani nezůstává pozadu. Mluvený a taneční projev jsou na velmi dobré úrovni. Trochu slabší je to s pěveckými projevy a v některých místech docházelo k neukázněnému nebo nezvládnutému aranžmá.
Porota, která pracovala ve složení Vlastimil Ondráček, Jaromír Kejzlar a František Hromada, rozhodla o nominaci souboru Mrsťa Prsťa Junior´s při ZUŠ Kouřim s inscenací detektivní crazy komedie Václava Marhoula Mazaný Filip do programu národní přehlídky venkovských divadelních souborů Krakonošův divadelní podzim ve Vysokém nad Jizerou. Doporučení na prvním místě pak udělila souboru V.O.S.A. Vestec s inscenací V levé poledne.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.