HRUŠKA, Jaromír: Prima sezóna a Mladá scéna Český Krumlov 2010. Amatérská scéna 2010, č. 2, s. 21.
Prima sezóna a Mladá scéna Český Krumlov 2010.
Jaromír Hruška
Dne 12. března 2010 proběhla v Městském divadle v Českém Krumlově regionální postupová přehlídka studentského divadla Mladá scéna 2010. Jako každoročně byl jejím pořadatelem dům dětí a mládeže a spolupořadateli pak Městské divadlo Český Krumlov o. p. s. Nutno předeslat, že z původně avízovaných pěti představení mohla odborná porota a obecenstvo zhlédnout pouze tři. Tento zeštíhlený program měl jeden pozitivní aspekt, který spočíval v detailnějším „povídání o viděném“. Jednotlivé inscenace tak měly svůj individuální rozbor, což zjevně přispělo k pochopení problémů, které ta či ona inscenace měla.
Prvním představením byl Tanec na dlani Studia D T z Českých Budějovic. Inscenace, jejíž ústředním tématem byla drogová závislost a její vliv na bezprostřední okolí a mezilidské vztahy, upoutala na první pohled především svou formou a prací s jednotlivými složkami. Šlo o jakousi symbiózu výrazového tance a činoherního divadla. Jednoduchý příběh dvojice dívek, které tančily v úspěšném souboru klasického tance, byly kvůli závislosti jedné z dívek vyhnány z kolektivu a přešly do souboru, který se zabýval street dance stylem. Ani tam však dívka nepřestala „brát“, a tak se skupina rozdělila na dvě poloviny. Nakonec vše končí smrtí tanečnice a dojde k opětovnému spojení skupiny. Inscenace měla motivicky propracovanou strukturu, kterou nabourával především onen souboj činoherního divadla a tance. Dialogy se zdály být, v kontextu výrazového tance, těžkopádné a příliš „protidrogové“. Působily vyfabulovaně a nevěrohodně. Onu přirozenost by jistě dostaly pouhými razantními škrty. Součástí inscenace byla i projekce, která neměla pouze výtvarnou funkci, ale důsledně propojovala téma a příběh. Inscenátoři tak činili velmi zručně a odvážně ve stylu a duchu moderního divadla. Kontrast ve výběru hudby, který je sám o sobě dán příběhem (klasika kontra moderna) funguje dobře. Podaří-li se skupině odstranit jisté diskutované problémy, tak má rozhodně o čem hrát, co sdělit a jak zasáhnout diváka.
Druhou inscenací přehlídky bylo Zkrocení zlé ženy Williama Shakespeara v překladu Jiřího Joska souboru Žádný hwjezdy, studentů Střední odborné školy pro ochranu a tvorbu životního prostředí ve Veselí nad Lužnicí. Inscenace, která absolutně postrádala základní divadelní dovednosti jak režijní, tak i herecké. Studenti, kteří se zpaměti naučili text hry (nutno říci, že velmi dobře), korzovali po jevišti a odříkávali jej s individuální zručností. Navíc nesmyslné přestavby s namalovanými domečky či krbem na prostěradle. Inscenace neměla základní divadelní parametry, ale ověřila jednu věc. Shakespeare snese hodně. Dvě hodiny přeříkávání jeho textu bez jakékoliv interpretace zvládlo hlediště plné studentů až s dojemnou pietou a dokonce reagovalo na napsané situace autorem, aniž by došlo k jejich převedení do jakéhokoliv divadelního jazyka. S pedagožkou a režisérkou v jedné osobě jsme si popovídali o divadle a nabídli jistou cestu, jak se divadelně vzdělávat, protože je nám líto, když dvacet ochotných studentů, byť správně, ale jen bezmyšlenkovitě přeříkává text.
Třetím a posledním představením byla inscenace hry Slawomira Mrožka Na širém moři souboru Lannovka z Českých Budějovic. Zásadním klíčem k rozboru této inscenace je fakt, že text, určený pro muže, byl souborem inscenován v ženském obsazení. To bývá trochu problém, pokud postavy a jejich vztahy nejsou dostatečně zmotivovány a nepodaří-li se vytvořit téma, které má jasnou vypovídací hodnotu. Lannovka nabídla určitou cestu, ale řekli bychom, že do cíle nedošla. Jisté znaky chování žen ve firmách či v politice by byly možným tématem, které mohlo být nosné. Jde ovšem právě o konkrétní jednání postav na jevišti, jež nepřekročilo rámec vymezený autorem, a proto se interpretace textu v inscenaci nikam neposunula. Představení nabídlo několik zajímavých otázek, ale interpretačně nezafungovalo. Herecky zdatný soubor se zaníceným režisérem snad dotlačí příště svou pomyslnou divadelní „káru“ dál.
Odborná porota ve složení Mgr. Věra Regulová, Mgr. Jiří Pokorný a MgA. Jaromír Hruška navrhla do programu celostátní přehlídky studentského divadla Mladá scéna v Ústí nad Orlicí inscenaci Tanec na dlani Divadelního studia D T z Českých Budějovic. Inscenace zaujala porotu jak formálně, tak i z hlediska obsahu. Zajímavé spojení výrazového tance a činoherního divadla odkrylo nejen problémy, ale především přednosti propojování verbálního a nonverbálního divadla. Porota ocenila souborovou práci poctivě jdoucí po tématu a kreativní použití některých prvků moderního divadla (např. scénografie, projekce...).
Poděkování patří realizátorům této přehlídky za DDM: Mgr. Jaroslavě Löblové, ředitelce DDM, Mgr. Stanislavu Kotenovi, vedoucímu jazykového oddělení DDM a duši této přehlídky, Janu Vozábalovi, řediteli Městského divadla Český Krumlov o. p. s. i všem ostatním, kteří se na úspěšném průběhu přehlídky podíleli jak organizačně, tak i technicky.
Přeji všem úspěšný rok 2010 a tvůrcům úspěšnou „prima“ sezónu 2010–2011!
Jaromír Hruška
Dne 12. března 2010 proběhla v Městském divadle v Českém Krumlově regionální postupová přehlídka studentského divadla Mladá scéna 2010. Jako každoročně byl jejím pořadatelem dům dětí a mládeže a spolupořadateli pak Městské divadlo Český Krumlov o. p. s. Nutno předeslat, že z původně avízovaných pěti představení mohla odborná porota a obecenstvo zhlédnout pouze tři. Tento zeštíhlený program měl jeden pozitivní aspekt, který spočíval v detailnějším „povídání o viděném“. Jednotlivé inscenace tak měly svůj individuální rozbor, což zjevně přispělo k pochopení problémů, které ta či ona inscenace měla.
Prvním představením byl Tanec na dlani Studia D T z Českých Budějovic. Inscenace, jejíž ústředním tématem byla drogová závislost a její vliv na bezprostřední okolí a mezilidské vztahy, upoutala na první pohled především svou formou a prací s jednotlivými složkami. Šlo o jakousi symbiózu výrazového tance a činoherního divadla. Jednoduchý příběh dvojice dívek, které tančily v úspěšném souboru klasického tance, byly kvůli závislosti jedné z dívek vyhnány z kolektivu a přešly do souboru, který se zabýval street dance stylem. Ani tam však dívka nepřestala „brát“, a tak se skupina rozdělila na dvě poloviny. Nakonec vše končí smrtí tanečnice a dojde k opětovnému spojení skupiny. Inscenace měla motivicky propracovanou strukturu, kterou nabourával především onen souboj činoherního divadla a tance. Dialogy se zdály být, v kontextu výrazového tance, těžkopádné a příliš „protidrogové“. Působily vyfabulovaně a nevěrohodně. Onu přirozenost by jistě dostaly pouhými razantními škrty. Součástí inscenace byla i projekce, která neměla pouze výtvarnou funkci, ale důsledně propojovala téma a příběh. Inscenátoři tak činili velmi zručně a odvážně ve stylu a duchu moderního divadla. Kontrast ve výběru hudby, který je sám o sobě dán příběhem (klasika kontra moderna) funguje dobře. Podaří-li se skupině odstranit jisté diskutované problémy, tak má rozhodně o čem hrát, co sdělit a jak zasáhnout diváka.
Druhou inscenací přehlídky bylo Zkrocení zlé ženy Williama Shakespeara v překladu Jiřího Joska souboru Žádný hwjezdy, studentů Střední odborné školy pro ochranu a tvorbu životního prostředí ve Veselí nad Lužnicí. Inscenace, která absolutně postrádala základní divadelní dovednosti jak režijní, tak i herecké. Studenti, kteří se zpaměti naučili text hry (nutno říci, že velmi dobře), korzovali po jevišti a odříkávali jej s individuální zručností. Navíc nesmyslné přestavby s namalovanými domečky či krbem na prostěradle. Inscenace neměla základní divadelní parametry, ale ověřila jednu věc. Shakespeare snese hodně. Dvě hodiny přeříkávání jeho textu bez jakékoliv interpretace zvládlo hlediště plné studentů až s dojemnou pietou a dokonce reagovalo na napsané situace autorem, aniž by došlo k jejich převedení do jakéhokoliv divadelního jazyka. S pedagožkou a režisérkou v jedné osobě jsme si popovídali o divadle a nabídli jistou cestu, jak se divadelně vzdělávat, protože je nám líto, když dvacet ochotných studentů, byť správně, ale jen bezmyšlenkovitě přeříkává text.
Třetím a posledním představením byla inscenace hry Slawomira Mrožka Na širém moři souboru Lannovka z Českých Budějovic. Zásadním klíčem k rozboru této inscenace je fakt, že text, určený pro muže, byl souborem inscenován v ženském obsazení. To bývá trochu problém, pokud postavy a jejich vztahy nejsou dostatečně zmotivovány a nepodaří-li se vytvořit téma, které má jasnou vypovídací hodnotu. Lannovka nabídla určitou cestu, ale řekli bychom, že do cíle nedošla. Jisté znaky chování žen ve firmách či v politice by byly možným tématem, které mohlo být nosné. Jde ovšem právě o konkrétní jednání postav na jevišti, jež nepřekročilo rámec vymezený autorem, a proto se interpretace textu v inscenaci nikam neposunula. Představení nabídlo několik zajímavých otázek, ale interpretačně nezafungovalo. Herecky zdatný soubor se zaníceným režisérem snad dotlačí příště svou pomyslnou divadelní „káru“ dál.
Odborná porota ve složení Mgr. Věra Regulová, Mgr. Jiří Pokorný a MgA. Jaromír Hruška navrhla do programu celostátní přehlídky studentského divadla Mladá scéna v Ústí nad Orlicí inscenaci Tanec na dlani Divadelního studia D T z Českých Budějovic. Inscenace zaujala porotu jak formálně, tak i z hlediska obsahu. Zajímavé spojení výrazového tance a činoherního divadla odkrylo nejen problémy, ale především přednosti propojování verbálního a nonverbálního divadla. Porota ocenila souborovou práci poctivě jdoucí po tématu a kreativní použití některých prvků moderního divadla (např. scénografie, projekce...).
Poděkování patří realizátorům této přehlídky za DDM: Mgr. Jaroslavě Löblové, ředitelce DDM, Mgr. Stanislavu Kotenovi, vedoucímu jazykového oddělení DDM a duši této přehlídky, Janu Vozábalovi, řediteli Městského divadla Český Krumlov o. p. s. i všem ostatním, kteří se na úspěšném průběhu přehlídky podíleli jak organizačně, tak i technicky.
Přeji všem úspěšný rok 2010 a tvůrcům úspěšnou „prima“ sezónu 2010–2011!
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.