Počátky, FELZMANN Rudolf: Počátky, opona, rkp. komentáře pro publikaci Malované opony českých divadel, 2009
Jestliže se v Metropolitní opeře v New Yorku i v pařížské Opeře chlubí Chagallovými nástěnnými malbami, pak by v Počátkách měli být stejně hrdi na Václava Hübschmanna, který namaloval ve stejném duchu oponu pro zdejší ochotníky. Ale třeba mi tak tak jen připadá, třeba to malíř myslel zcela realisticky a možná také zub času něco ukousnul z konkrétních barev a tvarů. Jenže mně se zdá, že stejně jako Chagallovy postavy snově prolétají vzduchem, tak Hübschmannovi studenti se vznášejí nad kulisou městečka či břehu rybníka. Skutečně nevím, zda počátecký malíř náhodou nepředběhl Chagallův surrealizmus. Student s houslemi se v levé polovině spíš vznáší, než by stál na břehu rybníka, a svou jistou nadreálností (avšak zcela realistickým obličejem!) nám podává zprávu o múzičnosti tehdejší generace. Pravá strana ke mně promlouvá i trochu kouzlem nechtěného. Onu nadskutečnou múzu mladík nadšeně zdobí věncem a jen tak mimochodem tiskne ruku své dívčí průvodkyni. Ostatně, nedívá se ona dívenka poněkud příliš zpytavě do hlediště? A copak to drží za listinu? Je to báseň, nebo snad vzkaz od kohosi z hlediště? Nemá to být tajná výzva? Ne, nechtějme na stoletou oponu vztahovat dnešní uvolněné mravy! Berme celý obraz jako metaforu či symbol studentských ideálů, vždyť Počátky jsou rodištěm Otokara Březiny, básníka symbolizmu.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.