AS 2003, č. 2, s. 44, Zuzana Jirsová.
KRUMLOVSKÁ PRIMA SEZÓNA
Český Krumlov se stal poprvé hostitelem festivalu studentské divadelní tvořivosti - nultého ročníku KRUMLOVSKÉ PRIMA SEZÓNY. Akci pořádaly a příjemný průběh zajišťovaly tyto organizace: Dům dětí a mládeže, Centrum pro pomoc dětem a mládeži a Městské divadlo. V sobotu 22.3. 2003 bylo možno zhlédnout tři studentská divadelní představení, z nichž měla porota vybrat inscenaci (inscenace) postupující na celostátní festival NÁCHODSKÁ PRIMA SEZÓNA.
Pro všechny tři soubory bylo společné, že se vydaly cestou autorského divadla, inscenátoři měli v úmyslu sdělit závažná témata nebo se jich aspoň dotknout. Akcent byl ve všech případech kladen na slovo, mnohé bylo vyřčeno, avšak často chyběl podklad pro sdělení - konkrétní akce, jednání postav, sehraná situace, obraz. Nepřesnosti v užívání znaku komplikovaly pochopení děje.
A kde je moje maringotka, hrál divadelní mládežnický soubor Boudy Český Krumlov. Soubor má za sebou teprve roční působení a tato hra je jejich prvním počinem. Inscenace vznikla podle hotového scénáře a pod vedením režiséra. Autorka scénáře měla v úmyslu nabídnout látku, která by přivedla mladé lidi (ať už hrající či diváky) k přemýšlení o víře, k přiblížení Krista. Avšak aby byl divák k takovým úvahám podnícen, musí inscenátoři dát jasně najevo své smýšlení, svůj vztah k tématu. Ať již třeba zřetelným vymezením žánru, důslednou charakteristikou postav a jejich vztahů nebo tříbením a projasněním užitých prostředků (kupříkladu je-li užit zpěv, musí být všem pějícím jasné, co zpívají, proč to zpívají, jak zpěv napomáhá celkovému sdělení, komu je zpěv adresován a podobně). Na hrajících studentech je patrná velká chuť hrát, působí přirozeně a vstřícně. Proto by bylo velmi příjemné, kdybychom je mohli na KRUMLOVSKÉ PRIMA SEZÓNĚ vidět zas v příštím roce.
Asimiluje mě - dvojice studentů SZŠ Český Krumlov sehrála hru, kterou před rokem pro ně napsal kamarád (věk 20 - 21). Hra ukazuje muže, který se vrátil z války a není schopen se zapojit do běžného života. Představení od počátku do konce běží ve vysokém nasazení, které není daleko od přehrávání a afektu. Muž ve svém šílení nevidí, neslyší, neposlouchá, ženiny pokusy o navázání kontaktu okamžitě neguje, vede monolog. Mnohé je zde vysloveno, konstatováno, málo zobrazeno konkrétní jevištní situací nebo jinak divadelně povýšeno.
Z rozhovoru hrající dívky s porotou vyplynul opravdu velký a upřímný zájem o divadlo i snaha o vylepšení sdělnosti představení. Studenti to mají velmi těžké, na inscenování se podílejí jen oni dva, nemají dramaturga, režiséra, nemají pevnou ruku ani majáček, který by signalizoval směr. A prvotní problém je již v textu samotném...
Památce Petra Bezruče - představení předvedl studentský soubor s názvem Samozvaný přípravný výbor z Gymnázia CH. Dopplera Praha. Tato početná skupina pracuje zcela bez vedoucího. Autorem scénáře je trojice hrajících studentů, režisér je rovněž hrající student. Příběh sám zabírá dlouhý časový úsek, představení patřilo k těm delším.
V mnoha ohledech lze tento počin označit jako chválihodný. Hodiny a hodiny společné práce, společný zájem a cíl, schopnost se domluvit a práci dotáhnout do konce, anebo třeba jen (stále bez pomoci někoho, kdo vede) připravit scénu a předstoupit před diváky. Dle vyjádření členů souboru ústředním motivem inscenace je sociální role horníků a jejich strádání pod novodobými pořádky. Představení je adresováno spolužákům a okruhu známých, kde bylo příznivě přijato. Nese tedy znaky typu sousedského divadla, kde divák dění na jevišti vnímá více jako výkony svých známých, sympatizuje s hrajícími více než s postavami z fiktivního světa dramatu. Při presentování hry širší veřejnosti pak vyplouvají napovrch nedostatky ve výstavbě, temporytmu, neujasněnosti základního charakteru, tedy z oblasti stanovení tématu, prostředků sdělení, žánru. Selhává komunikace jeviště s hledištěm, hrajícím je vše jasné, divák tápe, rezignuje.
Toto je druhá strana mince, chybějícího vedení. Hrozí zde nebezpečí uzavřenosti, falešného pocitu úspěšnosti bez pokory k zákonitostem divadla, k divákovi, a také bez ochoty poučit se, naslouchat a konstruktivně vstřebat připomínky.
Porota v tomto nultém ročníku nedoporučila žádný z těchto souborů k postupu na celostátní festival. Avšak neznamená to, že by tímto jejich práce měla končit. U všech souborů byla patrná chuť hrát a tvořit. A tuto tvorbu by jim usnadnilo poučení se o základních zákonitostech divadla, výběr literární předlohy vhodné k převedení do divadelního tvaru či přímo výběr "hotové" divadelní hry. Témata zde jsou již formulována, odpadá nebezpečí neujasněnosti již v první fázi práce. Jinak řečeno - je z čeho vycházet, o co se opřít - a pak pod vedením z venku (nehrající dramaturg a režisér) hledat a vybírat prostředky zdivadelnění a sdělení.
Zuzana Jirsová)
Krumlovská Prima Sezóna
Nultý ročník festivalu studentské tvořivosti
Pořádají : Dům dětí a mládeže Český Krumlov, Městské divadlo o.p.s. a Centrum pro pomoc dětem a mládeži Český Krumlov o.p.s.
PROGRAM :
PÁTEK 21.3.2003 - Bouda Špičák
19.00 hod. hudební večer
· skupina INKOGNITO (pohodový rock, Strakonice)
· skupina THE RAVEN (rock, Č. Budějovice) vstupné 20,- Kč
SOBOTA 22.3.2003 - Bouda Špičákdivadelní představení (soutěžní)
· 15.00 hod. "A kde je moje maringotka" divadelní mládežnický soubor z Boudy Český Krumlov
· 16.00 hod. "Asimiluje mě" MY divadlo, SZŠ Český Krumlov vstupné 20,- Kč SOBOTA 22.3.2003 - Městské divadlood 18.00 hod.
· divadelní představení (soutěžní) "Památce Petra Bezruče" Samozvaný přípravný výbor ..., Gymnázium Ch. Dopplera Praha
· vystoupení kapely ARKÁNUM (folk, Gymnázium Český Krumlov)
· přednes literárních prací (soutěžní)
· slavnostní zakončení festivalu spojené s vyhlášením výsledků vstupné 40,- Kč © Sdružení Oficiálního informačního systému Český Krumlov, 2003
Český Krumlov se stal poprvé hostitelem festivalu studentské divadelní tvořivosti - nultého ročníku KRUMLOVSKÉ PRIMA SEZÓNY. Akci pořádaly a příjemný průběh zajišťovaly tyto organizace: Dům dětí a mládeže, Centrum pro pomoc dětem a mládeži a Městské divadlo. V sobotu 22.3. 2003 bylo možno zhlédnout tři studentská divadelní představení, z nichž měla porota vybrat inscenaci (inscenace) postupující na celostátní festival NÁCHODSKÁ PRIMA SEZÓNA.
Pro všechny tři soubory bylo společné, že se vydaly cestou autorského divadla, inscenátoři měli v úmyslu sdělit závažná témata nebo se jich aspoň dotknout. Akcent byl ve všech případech kladen na slovo, mnohé bylo vyřčeno, avšak často chyběl podklad pro sdělení - konkrétní akce, jednání postav, sehraná situace, obraz. Nepřesnosti v užívání znaku komplikovaly pochopení děje.
A kde je moje maringotka, hrál divadelní mládežnický soubor Boudy Český Krumlov. Soubor má za sebou teprve roční působení a tato hra je jejich prvním počinem. Inscenace vznikla podle hotového scénáře a pod vedením režiséra. Autorka scénáře měla v úmyslu nabídnout látku, která by přivedla mladé lidi (ať už hrající či diváky) k přemýšlení o víře, k přiblížení Krista. Avšak aby byl divák k takovým úvahám podnícen, musí inscenátoři dát jasně najevo své smýšlení, svůj vztah k tématu. Ať již třeba zřetelným vymezením žánru, důslednou charakteristikou postav a jejich vztahů nebo tříbením a projasněním užitých prostředků (kupříkladu je-li užit zpěv, musí být všem pějícím jasné, co zpívají, proč to zpívají, jak zpěv napomáhá celkovému sdělení, komu je zpěv adresován a podobně). Na hrajících studentech je patrná velká chuť hrát, působí přirozeně a vstřícně. Proto by bylo velmi příjemné, kdybychom je mohli na KRUMLOVSKÉ PRIMA SEZÓNĚ vidět zas v příštím roce.
Asimiluje mě - dvojice studentů SZŠ Český Krumlov sehrála hru, kterou před rokem pro ně napsal kamarád (věk 20 - 21). Hra ukazuje muže, který se vrátil z války a není schopen se zapojit do běžného života. Představení od počátku do konce běží ve vysokém nasazení, které není daleko od přehrávání a afektu. Muž ve svém šílení nevidí, neslyší, neposlouchá, ženiny pokusy o navázání kontaktu okamžitě neguje, vede monolog. Mnohé je zde vysloveno, konstatováno, málo zobrazeno konkrétní jevištní situací nebo jinak divadelně povýšeno.
Z rozhovoru hrající dívky s porotou vyplynul opravdu velký a upřímný zájem o divadlo i snaha o vylepšení sdělnosti představení. Studenti to mají velmi těžké, na inscenování se podílejí jen oni dva, nemají dramaturga, režiséra, nemají pevnou ruku ani majáček, který by signalizoval směr. A prvotní problém je již v textu samotném...
Památce Petra Bezruče - představení předvedl studentský soubor s názvem Samozvaný přípravný výbor z Gymnázia CH. Dopplera Praha. Tato početná skupina pracuje zcela bez vedoucího. Autorem scénáře je trojice hrajících studentů, režisér je rovněž hrající student. Příběh sám zabírá dlouhý časový úsek, představení patřilo k těm delším.
V mnoha ohledech lze tento počin označit jako chválihodný. Hodiny a hodiny společné práce, společný zájem a cíl, schopnost se domluvit a práci dotáhnout do konce, anebo třeba jen (stále bez pomoci někoho, kdo vede) připravit scénu a předstoupit před diváky. Dle vyjádření členů souboru ústředním motivem inscenace je sociální role horníků a jejich strádání pod novodobými pořádky. Představení je adresováno spolužákům a okruhu známých, kde bylo příznivě přijato. Nese tedy znaky typu sousedského divadla, kde divák dění na jevišti vnímá více jako výkony svých známých, sympatizuje s hrajícími více než s postavami z fiktivního světa dramatu. Při presentování hry širší veřejnosti pak vyplouvají napovrch nedostatky ve výstavbě, temporytmu, neujasněnosti základního charakteru, tedy z oblasti stanovení tématu, prostředků sdělení, žánru. Selhává komunikace jeviště s hledištěm, hrajícím je vše jasné, divák tápe, rezignuje.
Toto je druhá strana mince, chybějícího vedení. Hrozí zde nebezpečí uzavřenosti, falešného pocitu úspěšnosti bez pokory k zákonitostem divadla, k divákovi, a také bez ochoty poučit se, naslouchat a konstruktivně vstřebat připomínky.
Porota v tomto nultém ročníku nedoporučila žádný z těchto souborů k postupu na celostátní festival. Avšak neznamená to, že by tímto jejich práce měla končit. U všech souborů byla patrná chuť hrát a tvořit. A tuto tvorbu by jim usnadnilo poučení se o základních zákonitostech divadla, výběr literární předlohy vhodné k převedení do divadelního tvaru či přímo výběr "hotové" divadelní hry. Témata zde jsou již formulována, odpadá nebezpečí neujasněnosti již v první fázi práce. Jinak řečeno - je z čeho vycházet, o co se opřít - a pak pod vedením z venku (nehrající dramaturg a režisér) hledat a vybírat prostředky zdivadelnění a sdělení.
Zuzana Jirsová)
Krumlovská Prima Sezóna
Nultý ročník festivalu studentské tvořivosti
Pořádají : Dům dětí a mládeže Český Krumlov, Městské divadlo o.p.s. a Centrum pro pomoc dětem a mládeži Český Krumlov o.p.s.
PROGRAM :
PÁTEK 21.3.2003 - Bouda Špičák
19.00 hod. hudební večer
· skupina INKOGNITO (pohodový rock, Strakonice)
· skupina THE RAVEN (rock, Č. Budějovice) vstupné 20,- Kč
SOBOTA 22.3.2003 - Bouda Špičákdivadelní představení (soutěžní)
· 15.00 hod. "A kde je moje maringotka" divadelní mládežnický soubor z Boudy Český Krumlov
· 16.00 hod. "Asimiluje mě" MY divadlo, SZŠ Český Krumlov vstupné 20,- Kč SOBOTA 22.3.2003 - Městské divadlood 18.00 hod.
· divadelní představení (soutěžní) "Památce Petra Bezruče" Samozvaný přípravný výbor ..., Gymnázium Ch. Dopplera Praha
· vystoupení kapely ARKÁNUM (folk, Gymnázium Český Krumlov)
· přednes literárních prací (soutěžní)
· slavnostní zakončení festivalu spojené s vyhlášením výsledků vstupné 40,- Kč © Sdružení Oficiálního informačního systému Český Krumlov, 2003
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.