Pacov, ZAJÍC, Vladimír: Prvé perlivé bechyňské Perlení v novém miléniu - Hvězdy na vrbě. AS 2001, č. 1, s. 12-14.
Ochotný divadlo Pacov - Karel David: Hvězdy na vrbě
Problém inscenace tkví v neujasněnosti divadelního jazyka, z čehož plynou nedorozumění o podstatě divadelnosti jako takové, o jejím smyslu, neboť jediným kritériem se zatím pro pacovské zdá být, zda se diváci dostatečně smějí. Pravda, ne pro všechny, a taktéž nutno říci, že: Nic proti tomu. Ani náhodou ne. Spíše jde o to jak s potenciálem souboru a jeho komediálním nadáním zacházet, aby postavy kreslil tlustě ve zvoleném řádu a nesklouzával k pitvoření, neboli tak zvanému utírání nosu židlí. Řekněme si hned co bylo dobré a co nejspíše kvalitní zůstane. Kapela jako taková a skoro všichni zpěváci. Schopnost valné většiny souboru pohybovat se v komediální nadsázce a schopnost několika členů souboru udržet figuru v její podstatě od začátku do konce. Pozor, pouze udržet, a ne ukázat proces vývoje ve vzájemném jednání. To je dáno tím, že inscenace postrádá jakékoli vztahy mezi postavami a vztahy postav k ději - vše významové stojí a padá s textem, navíc v jeho primární referenční podobě. Bylo by možno dokazovat další faktory, ale nač a proč. Nikdo - a nejméně já - nechce znevažovat energii, kterou pacovští do Hvězd na vrbě vložili. Pouze by stálo za úvahu, zda by se neměli divadlem více zabývat jako se svébytným druhem komunikace. Proč? Protože jdou cestou pouhého popisu bez obraznosti, metafory, imaginace, prostě divadelnost absentuje. Kdyby příkladně vzali text Hvězd a provedli jej důsledně v žánru kabaretu jako jednotlivé skeče, od jednotlivců přes dvojice až ke skupinové kreaci pohybové či zpěvní, nejspíše bychom byli všichni uspokojeni, a to, co dnes vyhlíží jako trhání kulis, by naopak bylo skvělým číslem. Myslím, že se o mně ví, že nejsem prudérní, a spíše zdravě cynický než cokoli jiného, ale mnohé části Hvězd na vrbě prostě vyžadují silný žaludek. Dva příklady. Zvedání sukně Marylin při zpěvu je jen a jen hloupé - kabaretu však příslušející. Močení funkcionářů a utírání mokrých prstů do zad jiných je víc než unfair - v kabaretu by však v rovině drastické komiky mohlo nabýt žádoucího obrazu.
Problém inscenace tkví v neujasněnosti divadelního jazyka, z čehož plynou nedorozumění o podstatě divadelnosti jako takové, o jejím smyslu, neboť jediným kritériem se zatím pro pacovské zdá být, zda se diváci dostatečně smějí. Pravda, ne pro všechny, a taktéž nutno říci, že: Nic proti tomu. Ani náhodou ne. Spíše jde o to jak s potenciálem souboru a jeho komediálním nadáním zacházet, aby postavy kreslil tlustě ve zvoleném řádu a nesklouzával k pitvoření, neboli tak zvanému utírání nosu židlí. Řekněme si hned co bylo dobré a co nejspíše kvalitní zůstane. Kapela jako taková a skoro všichni zpěváci. Schopnost valné většiny souboru pohybovat se v komediální nadsázce a schopnost několika členů souboru udržet figuru v její podstatě od začátku do konce. Pozor, pouze udržet, a ne ukázat proces vývoje ve vzájemném jednání. To je dáno tím, že inscenace postrádá jakékoli vztahy mezi postavami a vztahy postav k ději - vše významové stojí a padá s textem, navíc v jeho primární referenční podobě. Bylo by možno dokazovat další faktory, ale nač a proč. Nikdo - a nejméně já - nechce znevažovat energii, kterou pacovští do Hvězd na vrbě vložili. Pouze by stálo za úvahu, zda by se neměli divadlem více zabývat jako se svébytným druhem komunikace. Proč? Protože jdou cestou pouhého popisu bez obraznosti, metafory, imaginace, prostě divadelnost absentuje. Kdyby příkladně vzali text Hvězd a provedli jej důsledně v žánru kabaretu jako jednotlivé skeče, od jednotlivců přes dvojice až ke skupinové kreaci pohybové či zpěvní, nejspíše bychom byli všichni uspokojeni, a to, co dnes vyhlíží jako trhání kulis, by naopak bylo skvělým číslem. Myslím, že se o mně ví, že nejsem prudérní, a spíše zdravě cynický než cokoli jiného, ale mnohé části Hvězd na vrbě prostě vyžadují silný žaludek. Dva příklady. Zvedání sukně Marylin při zpěvu je jen a jen hloupé - kabaretu však příslušející. Močení funkcionářů a utírání mokrých prstů do zad jiných je víc než unfair - v kabaretu by však v rovině drastické komiky mohlo nabýt žádoucího obrazu.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.