Opava, KP LD 2008, Galetková: V Opavě jen Opava, Loutkář 2008, č. 3.
V OPAVĚ JEN OPAVA
POSTŘEHY Z REGIONÁLNÍ PŘEHLÍDKY AMATÉRSKÝCH
LOUTKÁŘSKÝCH SOUBORŮ V OPAVĚ, 29. - 30. 3. 2008
Na Regionální přehlídku amatérských loutkářských souborů jsem jela jako členka lektorského týmu letos poprvé. Těšila jsem se, že se konečně seznámím a setkám s loutkářskými amatérskými soubory Moravskoslezského kraje. Neznala jsem je, nevěděla o nich a na celostátní přehlídce Loutkářská Chrudim se soubory z tohoto kraje také neobjevovaly často a už vůbec ne v hojném počtu. Proč? Snad mi tuto otázku alespoň částečně zodpověděla přehlídka v Opavě.
Zúčastnily se jí 4 soubory a z toho 3 byly z Opavy a pracovaly pod hlavičkou Loutkového divadla Střediska volného času Opava.
Z Bohumína přijel soubor Galimortovo divadlo marionet, který funguje při Domě dětí a mládeže Bohumín a s loutkovým divadlem právě začíná. Soubory odehrály 5 představení a jedno inspirativní. Z toho 3 byly dílem souboru OPAL, jedno souboru Štěk a jedno souboru Skřítci (byť jiné soubory
stále z toho samého podhoubí) z Opavy. Vyplývá z toho snad, že se v tuto chvíli amatérské loutkové divadlo Moravskoslezského kraje děje pouze v Opavě? Opavské soubory pak nemají konfrontaci s jinými loutkáři, nemůže zde jiskřit zdravá rivalita, rozmanitost, jinakost.
Přehlídku otevíral Dětský divadelní soubor Štěk představením Otesánek. Mladý režisér Daniel Kollmann při psaní scénáře vycházel z nejznámější verze pohádky K. J. Erbena. Pro vyprávění pohádky vytvořil inscenačně rámec, který tvoří dvě hašteřivé vypravěčky hádající se o vyprávění příběhu o Otesánkovi. Ty pak posouvaly děj, s nadhledem jej komentovaly, ovlivňovaly a řídily. Zajímavá byla postupná proměna rostoucího Otesánka (z mappetové loutky do monstra nadlidské velikosti i šířky, které animovaly dva loutkovodiči) a následné realistické požírání jednotlivých postav v příběhu. Soubor je mladý a teprve začíná objevovat divadelní a loutkářské zákonitosti, učí se pracovat s temporytmem, učí se vzájemnému jednání postav na jevišti, rozehrávání situací, naslouchání a vnímání se navzájem, ztvárňování jevištních metafor. Což byly mezery v představení. Soubor je mladý a plný energie a chuti tvořit a hledá cesty, jak tuto svou chuť, energii a hravost dostat na jeviště. Náznak zdaru byl v metaforickém ztvárnění hlávek zelí jako hašteřivých „drben“.
Začínající soubor Galimortovo divadlo marionet Domu dětí a mládeže z Bohumína je zatím bez divadelních zkušeností. Doslova chvíli před přehlídkou nazkoušel pohádku bratří Grimmů Jeníček a Mařenka stále aktuální, kterou autorsky zpracoval vedoucí souboru Tomáš Richter. Do
své dramatizace vnesl několik aktualizací reflektujících současnou dobu, bohužel tyto aktualizace nekorespondovaly s věkem dětských interpretů. V šestičlenném souboru hrály děti ve věku od 8 let a dva dospělí. V průběhu představení došlo k technickým problémům, které dospělí loutkovodiči zvládli a překonali pohotovou improvizací, a tím možná naznačili další vývoj souboru. Vedoucímu souboru bych doporučila účast na některé z mnoha loutkářských dílen, kde se může více do hloubky seznámit s loutkovým divadlem.
Dalším souborem z Opavy byl soubor OPAL - Opavští amatérští loutkáři, který se již v minulých letech dostal na přehlídku Loutkářská Chrudim.
Soubor se snažil loutkářsky naplnit dramatický text Ivy Peřinové Bezhlavý rytíř určený pro loutkové marionetové divadlo, a do určité míry se mu to podařilo. Volba čistě marionetového divadla se jevila jako správná. Loutkovodiči tohoto souboru jsou dobře hlasově vybaveni a jsou zruční ve vodění marionet. Inscenaci by však prospělo ozvláštnění a obohacení v podobě drobných loutkářských gagů, situační humor, mimoslovní jednání postav. Větší nápaditost v loutkářské metafoře by častěji mohla nahradit pouze deklamačně sdělovaný text. Celkové vyznění inscenace bylo příjemné a ve skladbě přehlídky potěšilo. Soubor byl nominován na celostátní přehlídku Loutkářská Chrudim.
Druhého dne dopoledne zahrál opět soubor OPAL pohádku pro nejmladší diváky 1 x 7 pohádek od Františka Hrubína a odpoledne Loutkoherecký soubor Skřítci spíše zazpíval, než zahrál Zpívánky.
OPAL pro vyprávění Hrubínových pohádek zvolil jednoduchý klíč: 4 maminky, které rády hrají loutkové divadlo, si odběhnou přímo od plotny, pračky a šití do divadla, aby povyprávěly a zahrály dětem pohádky. Osvědčený Hrubínův text recitují a hrají s jednoduchými plošnými loutkami. Inscenace postrádala potřebnou lehkost a hravost, komunikace mezi maminkami a dětským publikem postupně vázla a vytrácela se. Soubor má však herecký i loutkářský potenciál tuto složku inscenace dopracovat.
Dalším souborem pracujícím při Středisku volného času Opava je soubor Skřítci, kterému také chybí divadelní a loutkářské zkušenosti.
Inscenátoři se pokusili převést na jeviště televizní formát Zpívánek. Jednotlivé písničky nebyly inscenačně propojeny a v dlouhých pauzách na
přestavbu scény (ve třech přestavbách se proměnilo pouze pár drobností) se ztrácela pozornost nejen dětských diváků. Oživením byla poslední
„výuka“ písničky Kdyby byl Bavorov, kterou děti učili zpívat dva mladí protagonisté souboru. Zvláště Tom Gebauer dokázal vytvářet situační
humor na jevišti a intuitivně cítil temporytmus a příjemně komunikoval s dětmi.
Věřím, že příští rok se v Opavě sejde více souborů z různých měst a míst a přehlídku oživí a obohatí.
Hana Galetková
Udělená ocenění:
Souboru OPAL LD SVČ Opava za inscenaci Bezhlavý rytíř s postupem na celostátní přehlídku Loutkářská Chrudim.
Dětskému divadelnímu souboru Štěk LD SVČ Opava za inscenační klíč ke klasické pohádce Otesánek.
Souboru OPAL LD SVČ Opava za vzájemnou souhru herců ve 4 povídkách z 12. září.
Evě Peterkové za herecký výkon v inscenaci 4 povídky z 12. září.
POSTŘEHY Z REGIONÁLNÍ PŘEHLÍDKY AMATÉRSKÝCH
LOUTKÁŘSKÝCH SOUBORŮ V OPAVĚ, 29. - 30. 3. 2008
Na Regionální přehlídku amatérských loutkářských souborů jsem jela jako členka lektorského týmu letos poprvé. Těšila jsem se, že se konečně seznámím a setkám s loutkářskými amatérskými soubory Moravskoslezského kraje. Neznala jsem je, nevěděla o nich a na celostátní přehlídce Loutkářská Chrudim se soubory z tohoto kraje také neobjevovaly často a už vůbec ne v hojném počtu. Proč? Snad mi tuto otázku alespoň částečně zodpověděla přehlídka v Opavě.
Zúčastnily se jí 4 soubory a z toho 3 byly z Opavy a pracovaly pod hlavičkou Loutkového divadla Střediska volného času Opava.
Z Bohumína přijel soubor Galimortovo divadlo marionet, který funguje při Domě dětí a mládeže Bohumín a s loutkovým divadlem právě začíná. Soubory odehrály 5 představení a jedno inspirativní. Z toho 3 byly dílem souboru OPAL, jedno souboru Štěk a jedno souboru Skřítci (byť jiné soubory
stále z toho samého podhoubí) z Opavy. Vyplývá z toho snad, že se v tuto chvíli amatérské loutkové divadlo Moravskoslezského kraje děje pouze v Opavě? Opavské soubory pak nemají konfrontaci s jinými loutkáři, nemůže zde jiskřit zdravá rivalita, rozmanitost, jinakost.
Přehlídku otevíral Dětský divadelní soubor Štěk představením Otesánek. Mladý režisér Daniel Kollmann při psaní scénáře vycházel z nejznámější verze pohádky K. J. Erbena. Pro vyprávění pohádky vytvořil inscenačně rámec, který tvoří dvě hašteřivé vypravěčky hádající se o vyprávění příběhu o Otesánkovi. Ty pak posouvaly děj, s nadhledem jej komentovaly, ovlivňovaly a řídily. Zajímavá byla postupná proměna rostoucího Otesánka (z mappetové loutky do monstra nadlidské velikosti i šířky, které animovaly dva loutkovodiči) a následné realistické požírání jednotlivých postav v příběhu. Soubor je mladý a teprve začíná objevovat divadelní a loutkářské zákonitosti, učí se pracovat s temporytmem, učí se vzájemnému jednání postav na jevišti, rozehrávání situací, naslouchání a vnímání se navzájem, ztvárňování jevištních metafor. Což byly mezery v představení. Soubor je mladý a plný energie a chuti tvořit a hledá cesty, jak tuto svou chuť, energii a hravost dostat na jeviště. Náznak zdaru byl v metaforickém ztvárnění hlávek zelí jako hašteřivých „drben“.
Začínající soubor Galimortovo divadlo marionet Domu dětí a mládeže z Bohumína je zatím bez divadelních zkušeností. Doslova chvíli před přehlídkou nazkoušel pohádku bratří Grimmů Jeníček a Mařenka stále aktuální, kterou autorsky zpracoval vedoucí souboru Tomáš Richter. Do
své dramatizace vnesl několik aktualizací reflektujících současnou dobu, bohužel tyto aktualizace nekorespondovaly s věkem dětských interpretů. V šestičlenném souboru hrály děti ve věku od 8 let a dva dospělí. V průběhu představení došlo k technickým problémům, které dospělí loutkovodiči zvládli a překonali pohotovou improvizací, a tím možná naznačili další vývoj souboru. Vedoucímu souboru bych doporučila účast na některé z mnoha loutkářských dílen, kde se může více do hloubky seznámit s loutkovým divadlem.
Dalším souborem z Opavy byl soubor OPAL - Opavští amatérští loutkáři, který se již v minulých letech dostal na přehlídku Loutkářská Chrudim.
Soubor se snažil loutkářsky naplnit dramatický text Ivy Peřinové Bezhlavý rytíř určený pro loutkové marionetové divadlo, a do určité míry se mu to podařilo. Volba čistě marionetového divadla se jevila jako správná. Loutkovodiči tohoto souboru jsou dobře hlasově vybaveni a jsou zruční ve vodění marionet. Inscenaci by však prospělo ozvláštnění a obohacení v podobě drobných loutkářských gagů, situační humor, mimoslovní jednání postav. Větší nápaditost v loutkářské metafoře by častěji mohla nahradit pouze deklamačně sdělovaný text. Celkové vyznění inscenace bylo příjemné a ve skladbě přehlídky potěšilo. Soubor byl nominován na celostátní přehlídku Loutkářská Chrudim.
Druhého dne dopoledne zahrál opět soubor OPAL pohádku pro nejmladší diváky 1 x 7 pohádek od Františka Hrubína a odpoledne Loutkoherecký soubor Skřítci spíše zazpíval, než zahrál Zpívánky.
OPAL pro vyprávění Hrubínových pohádek zvolil jednoduchý klíč: 4 maminky, které rády hrají loutkové divadlo, si odběhnou přímo od plotny, pračky a šití do divadla, aby povyprávěly a zahrály dětem pohádky. Osvědčený Hrubínův text recitují a hrají s jednoduchými plošnými loutkami. Inscenace postrádala potřebnou lehkost a hravost, komunikace mezi maminkami a dětským publikem postupně vázla a vytrácela se. Soubor má však herecký i loutkářský potenciál tuto složku inscenace dopracovat.
Dalším souborem pracujícím při Středisku volného času Opava je soubor Skřítci, kterému také chybí divadelní a loutkářské zkušenosti.
Inscenátoři se pokusili převést na jeviště televizní formát Zpívánek. Jednotlivé písničky nebyly inscenačně propojeny a v dlouhých pauzách na
přestavbu scény (ve třech přestavbách se proměnilo pouze pár drobností) se ztrácela pozornost nejen dětských diváků. Oživením byla poslední
„výuka“ písničky Kdyby byl Bavorov, kterou děti učili zpívat dva mladí protagonisté souboru. Zvláště Tom Gebauer dokázal vytvářet situační
humor na jevišti a intuitivně cítil temporytmus a příjemně komunikoval s dětmi.
Věřím, že příští rok se v Opavě sejde více souborů z různých měst a míst a přehlídku oživí a obohatí.
Hana Galetková
Udělená ocenění:
Souboru OPAL LD SVČ Opava za inscenaci Bezhlavý rytíř s postupem na celostátní přehlídku Loutkářská Chrudim.
Dětskému divadelnímu souboru Štěk LD SVČ Opava za inscenační klíč ke klasické pohádce Otesánek.
Souboru OPAL LD SVČ Opava za vzájemnou souhru herců ve 4 povídkách z 12. září.
Evě Peterkové za herecký výkon v inscenaci 4 povídky z 12. září.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.