AS 2003, č. 3, s. 29, Hana Šiková.

Mládí v Ostrově

Poslední březnový víkend se konala v Domě kultury v Ostrově západočeská oblastní přehlídka netradičního a studentského divadla. Letos poprvé se přívlastek mladé divadlo změnil na studentské a též se zvýšila možnost nominací a doporučení na dvě přehlídky – Šrámkův Písek a Náchodskou prima sezónu. Hned na začátku přehlídky díky nemocem odpadly plzeňský Tyan (loňský vítěz této přehlídky) a nová formace divadelního souboru Rámus, která pod názvem Ram.U.S. nabízela lákavý titul Kronika ohlášené smrti. Na porotu a diváky však čekalo ještě šest dalších představení.
Poetické divadlo ze Stříbra se tohoto druhu přehlídky zúčastnilo poprvé a připravilo si pásmo veršů Miroslava Holuba. Divadlo vzniklo na půdě tamějšího gymnázia a jeho vedoucí Mgr. Alena Vachulková kultivovanou a vkusnou formou propojila jednotlivé básně. Všechno sice hezky ladilo, ale přece jen bylo znát vedení paní učitelky a tím pádem chybělo větší zaujetí i pravdivější výpověď dnešní mládeže.
Divadlo Dialog z Plzně bylo dlouhá léta pojmem na ochotnické půdě. Soubor se výrazně omladil a výsledkem bylo velmi zajímavé představení Přelet, což není nic jiného než známý Přelet nad kukaččím hnízdem. Název hry měl podtitul studijní variace a zrežíroval ji známý mim Michal Hecht. Variace na toto téma vznikaly na jednom z ročníků Jiráskova Hronova a zdá se, že Michal Hecht tuto svou režii jakoby symbolicky věnoval své první divadelní scéně, kde vystupoval ještě za dob svých studií. Pokud divák chtěl srovnávat s uváděnou divadelní hrou, pak možná byl zklamán, ale když se nechal provázet fiktivním blázincem, tak zjistil, že přelet má mnoho významů: „přelet nad časem, nad životy a osudy lidí, nad dopady dobytí Ameriky“ (citace z programu). Ve hře se téměř nemluví, vše je pouze vyjádřeno divadelním pohybem, podbarveným nápaditou hudbou. Je to zvláštní netradiční zpracování známého scénáře, kdy máte pocit, že sledujete osudy několika jedinců, rozumíte jim, přestože nepadne jediné slovo. Divadlo Dialog si odvezlo čestné uznání za zdařilou inscenaci a za hudební plán této hry.
Dalším souborem bylo studio ŠMU (Škola múzických umění) z Plzně, ve kterém se pod vedením Blanky Josephové-Luňákové schází studenti středních škol. Autorskou kolektivní práci soubor uváděl pod názvem Zajíček v své jamce a měla přivést diváka k zamyšlení nad otázkou, kdo je blázen a kdo ne. Bylo to na principu studentské recese, kdy účinkující se baví, jejich známí vrstevníci také, ale smysl běžnému divákovi uniká. Zde se projevila individualita studentů daleko volněji než v prvním soutěžním představení, ale vše má mít svoji míru a možná by prospěla pevnější režisérská ruka.
Další představení mnozí diváci i soutěžící viděli již na Jiráskově Hronově, Showlet v podání plzeňského divadelního souboru Rámus. V loňském roce postoupili z loutkářské Chrudimi, letos herci zkusili své štěstí směrem na Písek. Úspěšné představení v režii Zdeňky Vašíčkové však ztratilo ze svého lesku. Zřejmě soubor trochu upadl do rutiny, a nebo má již své nové cíle, kterým věnuje více energie. Příběh, hudba, loutky, vše fungovalo, ale Rámus dostal „pouze“ cenu za práci se scénickým detailem, kterou opravdu dokonale ovládá.
Další divadelní soubor Hyjta přijel z Domažlic, kde funguje pod základní uměleckou školou. Věkové složení souboru je od 15 do 18 let, jeho členové vládnou různou hereckou zkušeností. Režisérky Dana Žáková a Lucie Popovičová měly šťastnou ruku, když zdramatizovaly povídku Viktora Dyka Smrt panenky. Soubor tuto dramatizaci uváděl pod názvem Panenka a navzdory skutečnosti, že povídka byla napsána v roce 1902, je její téma nadčasové a stále ožehavé. Je to o hledání místa dítěte v prostředí narušené komunikace a o důsledcích takové situace. To vše v podání téměř ještě dětí. Citlivé zpracování zaujalo mládež, což byl zajímavý jev. Je nadějné experimentovat se starými díly, ovšem chce to citlivý přístup, jako zde.
Závěr soutěžního dne patřil domácímu souboru HOP-HOP, který uvedl Modrou zátočinku aneb Ko baltickou revue pro všechny tamní. V režii Ireny Konývkové všichni hráli, tančili,zpívali, projevovali se hudebně, podíleli se na scénografii i scénáři. Bylo to opravdu jejich a to znělo po celou dobu této hry, která je koncipována jako revue. Výborné byly jednotlivé, z části improvizované výstupy, ze kterých čišela přirozenost, vysoká technická a hudební vybavenost všech aktérů. Nesmíme zapomenout na velmi dobře zvládnutou pedagogicko-režijní práci se studentským souborem, však si Irena Konývková odnesla cenu za pedagogické vedení divadelního souboru. „Hopáci“ v této soutěži vystupují téměř každý rok a vzhledem k tomu, že někteří z nich se rozjedou do různých koutů, tak se zdá, že v tomto složení vystupovali naposled. Proto mě opravdu těší těší, že si na závěr této etapy mohli převzít Hlavní cenu přehlídky a zároveň doporučení na národní přehlídku studentských souborů Prima sezónu.
Neděle patřila důkladném rozborovému semináři v podání poroty, která letos pracovala ve složení Renata Vordová, Karel Tománek a Petra Zámečníková. Seminář se letos poprvé konal v příjemném prostředí klubu „Pod točnou“.
Dům kultury v Ostrově byl postaven v časech reálného socialismu, památkáři ho dokonce chtějí vyhlásit kulturní památkou. Je to stavba své doby, rozlehlá, studená a neosobní. Všichni však uznávají, že přehlídka mladých a netradičních herců ji velmi zlidšťuje a ona ožije elánem, mládím a nadšením.

Hana Šiková
SČDO
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':