Docela malé divadlo 2 / SKZ Benar / DMD při Městském klubu mládeže
Související Geografické celky
Stav: aktivní
Založení / první zpráva: 1959
Působení: 197x, 198x, 199x, 202x
Docela malé divadlo v Litvínově, Docela malé divadlo vzniklo jako první netradiční mimopražské divadlo v roce 1959, zaniká v roce 1969. V roce 1974 je skupinkou nadšenců obnoveno jako klubové kulturní zařízení MV SSM, které kolem sebe soustředilo divadelní, recitační a různé hudební aktivity mladých, často patřící nikoli do oficiální, ale undergraundové kultury.
1974-1978 např. divadélko TORZO - autorské divadlo malých jevištních forem a zároveň hudební skupina, vedené Ladislavem Kociánem, které skončilo zákazem činnosti - viz samostatníé heslo. Jeho členem byl mj. Karel Tomčík.
1980-1981 skupina Antracit, vedoucí Karel Tomčík, zakázána.
Pod názvem Docela malé divadlo SKZ Benar působil soubor pod vedením Karla Tomčíka.
1979 Karel Tomčík, autorská a režijní prvotina: Yetti. Autora na jevišti doplnili „extorzáci“ Petr Rak (autor hudby písniček v inscenaci), Pavlína Kociánová a Jitka Lišková. Poprvé na jevišti se objevili např. Milan Matějů, Světlana Polívková, Milan Čuban nebo první porevoluční litvínovský starosta Vlastimil Doležal.
1983 Karel Tomčík: Život v RaJi (RaJ – socialistický podnik Restaurace a Jídelny) jevištní férie z prostředí psychiatrické léčebny byla první satirou na jevišti v podání obnoveného DMD. Režijní spolupráce divadelní teoretik Dr. Vladimír Just. 1984 Tomčík získal cenu za scénář na KP divadel malých jevištních forem v Chomutově a postoupil do celostátního finále přehlídky Klubová tvorba pořádaného v Mariánských Lázních.
1985 Karel Tomčík: Nový život (do angloruštiny přeloženo „njů žízň“, zpět do češtiny potom jako „nová žízeň“), v pořadí třetí Tomčíkova hra. Autorovy texty zhudebnil bývalý člen Torza Petr Žižka společně s Jiřím Potrebuješem.
1986(?) Docela malé divadlo při SZK Benar Litvínov, Karel Tomčík: I ty, Caesare, s podtitulem Čtyři obrazy ze života velkého syna věčného města, inscenace o aroganci moci". Nového ducha do souboru vnesli studenti čtvrtého resp. druhého ročníku litvínovského gymnázia Klára Müllerová, Jan Novák, Pavel Karli nebo Kateřina Novotná. Vzniklo představení s propracovaným textem, podporované mladistvou lehkostí a hravostí. To, že Caesar působil na diváka jako nevázaná jevištní improvizace, bylo jeho největší devízou." Účast jako inspirativní představení na JH.
1987 - Karel Tomčík: I ty, Caesare. Účast na Rampa, Praha. Účast na Jílovském divadelním festivalu. "DMD vystupovalo na divadelních přehlídkách po celých Čechách a i ty zkušenější ze souboru zaskočilo, když vystupovali v rámci divadelních předplatných v kulturních domech po boku takových divadel jako Divadlo na zábradlí, Semafor apod."
1989 inscenace Písničky malých scén byla inspirována knihou Vladimíra Justa Ozvěny malých scén. Představovala hlavně mladým divákům v rámci MaK (Mládež a kultura) písničky z představení Divadla Na provázku (dnes Husa na provázku), Ha Divadla, Ypsilonky, Semaforu, Osvobozeného divadla, Boška s Vyskočilem a některé z písniček z vlastních inscenací.
1989 Karel Tomčík: Slepičí krok (inspirace Mechanickým piánem Kurta Vonneguta jr. a Moliérovým Tartuffem), "ostrá politická satira ukazovala divákům hraní si na svobodu, demokracii, možnost svobodných voleb, což byly v té době termíny z oblasti science fiction".
1999 - Karel Tomčík na motivy knihy Jerzyho Kosinského Being there: Sbohem, pane Bek. Účast na Festivalu DIPOL ´99, Litvínov.
2020 - Karel Tomčík: MÚGÉN, r. Karel Tomčík. Premiéra 23. 11. 2019. Účast na KP Lounské divadlení, Louny - čestné uznání souboru za edukativnost inscenace.
1974-1978 např. divadélko TORZO - autorské divadlo malých jevištních forem a zároveň hudební skupina, vedené Ladislavem Kociánem, které skončilo zákazem činnosti - viz samostatníé heslo. Jeho členem byl mj. Karel Tomčík.
1980-1981 skupina Antracit, vedoucí Karel Tomčík, zakázána.
Pod názvem Docela malé divadlo SKZ Benar působil soubor pod vedením Karla Tomčíka.
1979 Karel Tomčík, autorská a režijní prvotina: Yetti. Autora na jevišti doplnili „extorzáci“ Petr Rak (autor hudby písniček v inscenaci), Pavlína Kociánová a Jitka Lišková. Poprvé na jevišti se objevili např. Milan Matějů, Světlana Polívková, Milan Čuban nebo první porevoluční litvínovský starosta Vlastimil Doležal.
1983 Karel Tomčík: Život v RaJi (RaJ – socialistický podnik Restaurace a Jídelny) jevištní férie z prostředí psychiatrické léčebny byla první satirou na jevišti v podání obnoveného DMD. Režijní spolupráce divadelní teoretik Dr. Vladimír Just. 1984 Tomčík získal cenu za scénář na KP divadel malých jevištních forem v Chomutově a postoupil do celostátního finále přehlídky Klubová tvorba pořádaného v Mariánských Lázních.
1985 Karel Tomčík: Nový život (do angloruštiny přeloženo „njů žízň“, zpět do češtiny potom jako „nová žízeň“), v pořadí třetí Tomčíkova hra. Autorovy texty zhudebnil bývalý člen Torza Petr Žižka společně s Jiřím Potrebuješem.
1986(?) Docela malé divadlo při SZK Benar Litvínov, Karel Tomčík: I ty, Caesare, s podtitulem Čtyři obrazy ze života velkého syna věčného města, inscenace o aroganci moci". Nového ducha do souboru vnesli studenti čtvrtého resp. druhého ročníku litvínovského gymnázia Klára Müllerová, Jan Novák, Pavel Karli nebo Kateřina Novotná. Vzniklo představení s propracovaným textem, podporované mladistvou lehkostí a hravostí. To, že Caesar působil na diváka jako nevázaná jevištní improvizace, bylo jeho největší devízou." Účast jako inspirativní představení na JH.
1987 - Karel Tomčík: I ty, Caesare. Účast na Rampa, Praha. Účast na Jílovském divadelním festivalu. "DMD vystupovalo na divadelních přehlídkách po celých Čechách a i ty zkušenější ze souboru zaskočilo, když vystupovali v rámci divadelních předplatných v kulturních domech po boku takových divadel jako Divadlo na zábradlí, Semafor apod."
1989 inscenace Písničky malých scén byla inspirována knihou Vladimíra Justa Ozvěny malých scén. Představovala hlavně mladým divákům v rámci MaK (Mládež a kultura) písničky z představení Divadla Na provázku (dnes Husa na provázku), Ha Divadla, Ypsilonky, Semaforu, Osvobozeného divadla, Boška s Vyskočilem a některé z písniček z vlastních inscenací.
1989 Karel Tomčík: Slepičí krok (inspirace Mechanickým piánem Kurta Vonneguta jr. a Moliérovým Tartuffem), "ostrá politická satira ukazovala divákům hraní si na svobodu, demokracii, možnost svobodných voleb, což byly v té době termíny z oblasti science fiction".
1999 - Karel Tomčík na motivy knihy Jerzyho Kosinského Being there: Sbohem, pane Bek. Účast na Festivalu DIPOL ´99, Litvínov.
2020 - Karel Tomčík: MÚGÉN, r. Karel Tomčík. Premiéra 23. 11. 2019. Účast na KP Lounské divadlení, Louny - čestné uznání souboru za edukativnost inscenace.
Bibliografie:
GLASOVÁ, Hana: Jílovský divadelní podzim. Amatérská scéna 1988, č. 2, s. 11.
TOMČÍK, Karel: Kulturní Litvínov, léta osmdesátá. http://litvinov.sator.eu/pages/kulturni-litvinov-leta-osmdesata-myma-ocima-396
TOMČÍK, Karel: Kulturní Litvínov, léta osmdesátá. http://litvinov.sator.eu/pages/kulturni-litvinov-leta-osmdesata-myma-ocima-396
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.