Litomyšl, sál na Karlově, opona údajně s „litomyšlskými motivy“, autor Jarolím Štantejský, asi 1873, neexistuje - pouze informace
Autor: Jarolím Štantejský
Rozměr: neznámý
Vročení: asi 1873
Fond Regionálního muzea v Litomyšli poskytuje informaci o nedochované malované oponě v litomyšlském sále na Karlově, postaveném roku 1873 a zrušeném novostavbou Smetanova domu z let 1903-1904. Pohled do sálu na Karlově přibližuje jedna z kolorovaných kreseb Quida Šimka (1857–1933), z cyklu Litomyšl před 50 lety (1870), 1921–33, list 13 (Regionální muzeum v Litomyšli, fond Sbírka Q. Šimka, inv. č. 19S-E-1/14).
Šimkova kresba zachycuje jeviště v sále na Karlově, zařízené v roce 1873 nebo krátce poté a později ještě několikrát upravované. Mezi bočními stranami proscénia s malovanými sloupy a vázami je pouze jednobarevná červená opona. Je možné, že předlohou byla fotografie karlovského jeviště, zachycující ovšem jeviště bez opony, a Šimkova látková opona je jen jeho licencí. Dekorace a výslovně i oponu na Karlov totiž maloval Jarolím Štantejský (1832–1899), který se do Litomyšle přestěhoval z Ústí nad Orlicí a působil zde až do své smrti. Opona snad měla zachycovat „litomyšlské motivy“. Je tedy možné, že na ní byl výjev, který Šimek umístil do sálu hostince U Černého orla – ani jeden ze sálů ani opony už v době vzniku kreseb neexistovaly a Šimek ve své kresbě zřejmě vycházel ze starších podkladů a vzpomínek pamětníků.
Fotografie jeviště bez opony: Regionální muzeum Litomyšl, fond Fotoarchiv, inv.č. 22N-A-387 (fotograf Karel Veselík, 1910 – reprodukce staršího snímku ?).
(Jiří Bláha, červenec 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
STROTZER, Milan (ed.) Malované opony divadel českých zemí II. Praha, NIPOS 2017. Komentář Jiří Bláha, s. 124.
Šimkova kresba zachycuje jeviště v sále na Karlově, zařízené v roce 1873 nebo krátce poté a později ještě několikrát upravované. Mezi bočními stranami proscénia s malovanými sloupy a vázami je pouze jednobarevná červená opona. Je možné, že předlohou byla fotografie karlovského jeviště, zachycující ovšem jeviště bez opony, a Šimkova látková opona je jen jeho licencí. Dekorace a výslovně i oponu na Karlov totiž maloval Jarolím Štantejský (1832–1899), který se do Litomyšle přestěhoval z Ústí nad Orlicí a působil zde až do své smrti. Opona snad měla zachycovat „litomyšlské motivy“. Je tedy možné, že na ní byl výjev, který Šimek umístil do sálu hostince U Černého orla – ani jeden ze sálů ani opony už v době vzniku kreseb neexistovaly a Šimek ve své kresbě zřejmě vycházel ze starších podkladů a vzpomínek pamětníků.
Fotografie jeviště bez opony: Regionální muzeum Litomyšl, fond Fotoarchiv, inv.č. 22N-A-387 (fotograf Karel Veselík, 1910 – reprodukce staršího snímku ?).
(Jiří Bláha, červenec 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
STROTZER, Milan (ed.) Malované opony divadel českých zemí II. Praha, NIPOS 2017. Komentář Jiří Bláha, s. 124.
Majitel/umístění:
neexistuje
neexistuje
Fyzický stav:
neexistuje, jen informace
Tematická skupina:
Obrazy měst
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.