Strunkovice nad Volyňkou, jeviště ochotníků v sále místního hostince, opona s krojovanými postavami a vedutou obce, autor Maxmilián Boháč, 1909-1920, v soukromém vlastnictví
Autor: malířský mistr Maxmilián Boháč (1854-1928)
Vročení: 1909-1920
Opona s vedutou obce, říčkou Volyňkou v popředí a vrchu Kalný v pozadí. Výjev je orámovaný červenou drapérií a krojovanými stojícími postavami, chlapcem a dívkou v prácheňském kroji. Mezi nimi vpředu je namalována postava sedícího dítěte držícího erb s českým lvem, Před dítětem leží poduška se Svatováclavskou korunou. Ve spodní části opony je pás lidových ornamentů. Opona je opatřena nadtitulkem Země česká, domov můj…
---
Pro místní ochotníky působící v obci od roku 1909 namaloval oponu Maxmilián Boháč st., mistr malířský (1854-1928). Oponu musíme datovat v rozmezí 1909 až asi 1925, kdy víme, že se ve vsi hrálo divadlo.
Podle hlavních motivů, alegorie království české, erbu se lvem a svatováclavské koruny lze soudit, že tehdy asi vyvrcholil emancipační proces, ale ještě nebyla ustálená představa státoprávního uspořádání Československa. Dívka má v ruce stuhy, červenou, modrou a bílou, celkem to svědčí pro dobu kolem 1920.
Dobře zvládnuté figury chlapce a dívky v prácheňských krojích svědčí o značné erudici odborně neškoleného malíře.
Veduta Strunkovic zabírá kromě vlastní obce široký výsek okolní krajiny šumavského Podlesí. Pozorovatel stojí pod vrcholem Hradiště, dívá se na nivu Volyňky, železnici Strakonice-Volary, státní silnici na Vimperk a vlastní obec na svahu Kalného vrchu, vpravo Hora a vlevo Škavlík a za ním v pozadí Ostrý vrch nad Milíkovicemi. Vše v barevnosti odpovídající červnu, kdy nebývají jednotlivé kultury na polích ještě barevně rozlišené.
Strunkovice nad Volyňkou jsou tu podány jako symbol domoviny Čechů, po čase se po záboru českého pohraničí reálně ocitly těsně u hranice německé Říše na české straně.
(Akad. malíř Václav Zoubek, září 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
---
Pro místní ochotníky působící v obci od roku 1909 namaloval oponu Maxmilián Boháč st., mistr malířský (1854-1928). Oponu musíme datovat v rozmezí 1909 až asi 1925, kdy víme, že se ve vsi hrálo divadlo.
Podle hlavních motivů, alegorie království české, erbu se lvem a svatováclavské koruny lze soudit, že tehdy asi vyvrcholil emancipační proces, ale ještě nebyla ustálená představa státoprávního uspořádání Československa. Dívka má v ruce stuhy, červenou, modrou a bílou, celkem to svědčí pro dobu kolem 1920.
Dobře zvládnuté figury chlapce a dívky v prácheňských krojích svědčí o značné erudici odborně neškoleného malíře.
Veduta Strunkovic zabírá kromě vlastní obce široký výsek okolní krajiny šumavského Podlesí. Pozorovatel stojí pod vrcholem Hradiště, dívá se na nivu Volyňky, železnici Strakonice-Volary, státní silnici na Vimperk a vlastní obec na svahu Kalného vrchu, vpravo Hora a vlevo Škavlík a za ním v pozadí Ostrý vrch nad Milíkovicemi. Vše v barevnosti odpovídající červnu, kdy nebývají jednotlivé kultury na polích ještě barevně rozlišené.
Strunkovice nad Volyňkou jsou tu podány jako symbol domoviny Čechů, po čase se po záboru českého pohraničí reálně ocitly těsně u hranice německé Říše na české straně.
(Akad. malíř Václav Zoubek, září 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
Poznámka:
Interní informace o majitelce opony: pí Tůmová ze Strunkovic nad Volyňkou.
Majitel/umístění:
soukromá osoba
soukromá osoba
Fyzický stav:
existuje, v soukromém vlastnictví
Tematická skupina:
Krajina
Vlastenecké projevy
Obrazy vesnic
Vlastenecké projevy
Obrazy vesnic
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.