Javorník, jeviště divadelních ochotníků, opona Oldřich a Božena, autor neznámý, s. a., v soukromém vlastnictví
Autor: neznámý
Rozměr: 550 x 270 cm
Vročení: a. s.
Ve velmi dobrém stavu se dochovala rozměrná (550 x 270 cm) malovaná opona v Javorníku u Vysokého Mýta. Počátkem dvacátého století si ji asi pořídila místní divadelní jednota, o které není zatím nic publikováno. Opona byla navinuta na dřevěné válcovité tyči a uložena v prostoru méně chráněném proti povětrnosti. Přesto kromě sotva půlmetrového pásu dole s několika děrami asi po hlodavcích, kde je malba setřena, zůstala čistá a se svěžím koloritem.
Předlohou je obraz Josefa Mathausera svého času rozšiřovaný litografickými barvotisky. Neznámý malíř opony řešil problém, jak na protáhlý obdélník převést scénu komponovanou na formát v poměru stran 2:3. Udělal to jednoduše, figurální motiv dal na střed a zleva a zprava přimaloval stromy. Mathauserovu předlohu přepsal v kresbě téměř dokonale, na malbu ale už nestačil. Měl jinou paletu, v nadsazené barevnosti, ale celkem měkce namaloval krajinné prvky. Figury v rozporu s Mathauserem výrazně konturuje, tvrdá kontura a zdůrazněný lokální kolorit někde vede k místním deformitám a celkem přispívá k primitivnímu vyznění malby.
Malířova pozornost ženským figurám provokuje otázku, proč je vyobrazení příběhu Oldřicha a Boženy na oponách ochotnických divadel tak časté, zdali za vlasteneckým motivem výměny neplodné Němky plodnou Češkou se také neskrývá příležitost legálně použít erotický motiv ve veřejném prostoru v obecně prudérním českém prostředí.
(Akad. malíř Václav Zoubek, září 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
STROTZER, Milan (ed.) Malované opony divadel českých zemí II. Praha, NIPOS 2017. Komentář Václav Zoubek, s. 92-93.
Předlohou je obraz Josefa Mathausera svého času rozšiřovaný litografickými barvotisky. Neznámý malíř opony řešil problém, jak na protáhlý obdélník převést scénu komponovanou na formát v poměru stran 2:3. Udělal to jednoduše, figurální motiv dal na střed a zleva a zprava přimaloval stromy. Mathauserovu předlohu přepsal v kresbě téměř dokonale, na malbu ale už nestačil. Měl jinou paletu, v nadsazené barevnosti, ale celkem měkce namaloval krajinné prvky. Figury v rozporu s Mathauserem výrazně konturuje, tvrdá kontura a zdůrazněný lokální kolorit někde vede k místním deformitám a celkem přispívá k primitivnímu vyznění malby.
Malířova pozornost ženským figurám provokuje otázku, proč je vyobrazení příběhu Oldřicha a Boženy na oponách ochotnických divadel tak časté, zdali za vlasteneckým motivem výměny neplodné Němky plodnou Češkou se také neskrývá příležitost legálně použít erotický motiv ve veřejném prostoru v obecně prudérním českém prostředí.
(Akad. malíř Václav Zoubek, září 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
STROTZER, Milan (ed.) Malované opony divadel českých zemí II. Praha, NIPOS 2017. Komentář Václav Zoubek, s. 92-93.
Majitel/umístění:
Soukromý majitel
Soukromý majitel
Fyzický stav:
existuje, v soukromém vlastnictví
Tematická skupina:
Česká historie
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.