Praha, Národní divadlo, návrh opony pro inscenaci opery Prodaná nevěsta, autor Jan Sládek, 1949, depozitář NM Praha
Autor: SLÁDEK, Jan
Rozměr: 700 x 470 mm
Vročení: 1949
Návrh Jana Sládka na oponu k inscenaci opery Bedřicha Smetany Prodaná nevěsta pro Národní divadlo v Praze, akvarel 700 x 470 mm, premiéra 28. V. 1949, režie Karel Palouš.
---
Jan Sládek (1906-1982) začal již před druhou světovou válkou svou činnost scénografa v Ostravě inscenacemi v konstruktivistickém pojetí. Několik poválečných návrhů opon ukazuje zajímavý přístup k tématu, který by se dal popsat jako rehabilitace klasické malované opony umírněně moderními prostředky. Sládek se nevrací k tradiční iluzivní drapérii, ale pojímá oponu opět jako závěs, postrádající ovšem alegorický či figurální námět. V návrhu opony pro Prodanou nevěstu velmi uvolněně a skicovitě malované vertikální pruhy v národních červenomodrobílých barvách naznačují látku. Celek je volně poset květinami, které ve všech čtyřech rozích vytvářejí girlandy.
Uzavřenost plochy je podtržena dvojí rámující bordurou.
To je vše, a přece tento svěží výtvarný počin dokáže evokovat Smetanovu hudbu a náladu opery, právem považované za národní, bez zbytečné ideologické přítěže, jinak pro danou dobu typické.
(Mgr. Jakub Synecký, září 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
---
Jan Sládek (1906-1982) začal již před druhou světovou válkou svou činnost scénografa v Ostravě inscenacemi v konstruktivistickém pojetí. Několik poválečných návrhů opon ukazuje zajímavý přístup k tématu, který by se dal popsat jako rehabilitace klasické malované opony umírněně moderními prostředky. Sládek se nevrací k tradiční iluzivní drapérii, ale pojímá oponu opět jako závěs, postrádající ovšem alegorický či figurální námět. V návrhu opony pro Prodanou nevěstu velmi uvolněně a skicovitě malované vertikální pruhy v národních červenomodrobílých barvách naznačují látku. Celek je volně poset květinami, které ve všech čtyřech rozích vytvářejí girlandy.
Uzavřenost plochy je podtržena dvojí rámující bordurou.
To je vše, a přece tento svěží výtvarný počin dokáže evokovat Smetanovu hudbu a náladu opery, právem považované za národní, bez zbytečné ideologické přítěže, jinak pro danou dobu typické.
(Mgr. Jakub Synecký, září 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
Současné užití:
Sbírka Národního muzea Praha, Česká republika, H6D-12063 / - S-XI c- 4 a -
Majitel/umístění:
Praha, Národní muzeum
Praha, Národní muzeum
Fyzický stav:
neexistuje, dokumentována
Tematická skupina:
scénografie představení
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.