Berlín (SRN), Maxim Gorkij Theater, návrh opony ke hře Tvrdohlavá žena, autor Jan Sládek, 1956, depozitář NM Praha
Autor: SLÁDEK, Jan
Rozměr: 630 x 450 mm
Vročení: 1956
Návrh opony Jana Sládka k inscenaci hry Josefa Kajetána Tyla Tvrdohlavá žena pro divadlo Maxim Gorkij Theater Berlín, premiéra 10. VI. 1956, režie Karel Palouš.
---
Sládkova opona pro představení Tylovy Tvrdohlavé ženy v Maxim-Gorki-Theater v Berlíně (1956) je stejným pokusem o obrodu malované opony v pojetí látkového závěsu jako starší práce téhož autora pro Prodanou nevěstu na Národním divadle v Praze (1949). Stejně jako tam, i zde tradiční řasení drapérie je jen naznačeno svislými pruhy sytě modré barvy ve svěžím skicovitém podání. Dojem látky je oproti pražské oponě ještě posílen dvěma horizontálními pásy s motivem květinové výšivky, horním užším a spodním širším a spodní iluzivní bordurou. Kontrast realistických pásů výšivky a dokonce iluzivně nařasené bordury a skicovitým podáním vertikálních pruhů dodává oponě až nádech neskutečnosti a éteričnosti. Je ovšem otázkou, zda tuto hodnotu nepotlačilo skutečné provedení návrhové skicy o rozměrech 630 x 450 mm.
Inscenace hry národního klasika se zde obešla bez červenomodrobílého barevného provedení, atmosféru stačil navodit odkaz (nikoli přímá citace) na tradici lidového vyšívačství.
(Mgr. Jakub Synecký, září 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
---
Sládkova opona pro představení Tylovy Tvrdohlavé ženy v Maxim-Gorki-Theater v Berlíně (1956) je stejným pokusem o obrodu malované opony v pojetí látkového závěsu jako starší práce téhož autora pro Prodanou nevěstu na Národním divadle v Praze (1949). Stejně jako tam, i zde tradiční řasení drapérie je jen naznačeno svislými pruhy sytě modré barvy ve svěžím skicovitém podání. Dojem látky je oproti pražské oponě ještě posílen dvěma horizontálními pásy s motivem květinové výšivky, horním užším a spodním širším a spodní iluzivní bordurou. Kontrast realistických pásů výšivky a dokonce iluzivně nařasené bordury a skicovitým podáním vertikálních pruhů dodává oponě až nádech neskutečnosti a éteričnosti. Je ovšem otázkou, zda tuto hodnotu nepotlačilo skutečné provedení návrhové skicy o rozměrech 630 x 450 mm.
Inscenace hry národního klasika se zde obešla bez červenomodrobílého barevného provedení, atmosféru stačil navodit odkaz (nikoli přímá citace) na tradici lidového vyšívačství.
(Mgr. Jakub Synecký, září 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
Současné užití:
Sbírka Národního muzea Praha, Česká republika, H6D-12055 / - S-XI c- 3 ch -
Majitel/umístění:
Praha, Národní muzeum
Praha, Národní muzeum
Fyzický stav:
neexistuje, dokumentována
Tematická skupina:
scénografie představení
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.