Praha, Osvobozené divadlo, návrh opony k inscenaci hry Slaměný klobouk, autor Bedřich Feuerstein, 1934, depozitář NM Praha
Autor: FEUERSTEIN, Bedřich
Rozměr: 440 x 300 mm
Vročení: 1934
Návrh Bedřicha Feuersteina na oponu k inscenaci hry Eugèna Labiche, Jiřího Voskovce a Jana Wericha Slaměný klobouk pro Osvobozené divadlo v Praze, kombinovaná technika (tužka, tuš a tempera), 440 x 300 mm, premiéra 27. 2. 1934, režie Jindřich Honzl.
---
Bedřich Feuerstein (1892-1936) pracoval pro Osvobozené divadlo Voskovce a Wericha opakovaně v letech 1933-1935 a scénograficky se podílel na jeho nejúspěšnějších hrách: Oslu a stínu (1933), Katu a bláznu (1934, s Aloisem Wachsmannem) i na Baladě z hadrů (1935). Podle charakteristiky Jiřího Voskovce, jenž byl sám talentovaným výtvarníkem, teprve ve Feuersteinovi našlo Osvobozené divadlo scénografa odpovídající poetiky. Jeho dílo scénografické, stejně jako architektonické, však zůstalo fragmentem poznamenaným časným dobrovolným úmrtím autora.
Hra Slaměný klobouk poněkud vybočuje z linie naznačené jmenovanými tituly. Jde o aktualizovanou adaptaci Labichovy frašky z předchozího století, provedené v částečně nostalgickém, částečně parodickém tónu evokujícím dobu kolem roku 1900.
Autoři v předmluvě knižního vydání hry píší: „ 1900 – doba něžných inženýrů konce století, ztracené dětství dnešního racionalistického pekla, dojemně naivní idyla, v jejímž lůně technikové s knírkem a ve vysokých límcích ještě cudně halili své výpočty a paraboly do plechových oblaků a měděných snů. (...)“
V tomto duchu se nesla i Feuersteinova výprava, jež již měla málo společného s jeho radikálními počiny raných dvacátých let pro Národní divadlo v Praze (R. U. R., Zdravý nemocný, 1921, Marlowův Eduard II., 1922) a v souladu s celkovým laděním hry neměla ani zvláštní směs poetična kombinovaného s razantním nadsazeným detailem, typickou pro Osla a stín.
Pro baletní čísla v prologu a druhém obraze sloužily opony s namalovanými letopočty, z nichž návrh pro jednu z nich je zachován.
Diagonálně psaný letopočet 1900 na hnědém pozadí je výrazně stylizován a doplněn volnou arabeskou, ale způsob stylizace ani v nejmenším neupomíná na secesní typografii. Bedřich Feuerstein tak plně respektuje autory, kteří píší na jiném místě zmíněné knižní předmluvy: „Pokoušíme se uvést na scénu 1900 tak, jak jej cítíme. Nikoliv jako kresbu doby nebo kostýmní hru (...)“.
(Mgr. Jakub Synecký, září 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
---
Bedřich Feuerstein (1892-1936) pracoval pro Osvobozené divadlo Voskovce a Wericha opakovaně v letech 1933-1935 a scénograficky se podílel na jeho nejúspěšnějších hrách: Oslu a stínu (1933), Katu a bláznu (1934, s Aloisem Wachsmannem) i na Baladě z hadrů (1935). Podle charakteristiky Jiřího Voskovce, jenž byl sám talentovaným výtvarníkem, teprve ve Feuersteinovi našlo Osvobozené divadlo scénografa odpovídající poetiky. Jeho dílo scénografické, stejně jako architektonické, však zůstalo fragmentem poznamenaným časným dobrovolným úmrtím autora.
Hra Slaměný klobouk poněkud vybočuje z linie naznačené jmenovanými tituly. Jde o aktualizovanou adaptaci Labichovy frašky z předchozího století, provedené v částečně nostalgickém, částečně parodickém tónu evokujícím dobu kolem roku 1900.
Autoři v předmluvě knižního vydání hry píší: „ 1900 – doba něžných inženýrů konce století, ztracené dětství dnešního racionalistického pekla, dojemně naivní idyla, v jejímž lůně technikové s knírkem a ve vysokých límcích ještě cudně halili své výpočty a paraboly do plechových oblaků a měděných snů. (...)“
V tomto duchu se nesla i Feuersteinova výprava, jež již měla málo společného s jeho radikálními počiny raných dvacátých let pro Národní divadlo v Praze (R. U. R., Zdravý nemocný, 1921, Marlowův Eduard II., 1922) a v souladu s celkovým laděním hry neměla ani zvláštní směs poetična kombinovaného s razantním nadsazeným detailem, typickou pro Osla a stín.
Pro baletní čísla v prologu a druhém obraze sloužily opony s namalovanými letopočty, z nichž návrh pro jednu z nich je zachován.
Diagonálně psaný letopočet 1900 na hnědém pozadí je výrazně stylizován a doplněn volnou arabeskou, ale způsob stylizace ani v nejmenším neupomíná na secesní typografii. Bedřich Feuerstein tak plně respektuje autory, kteří píší na jiném místě zmíněné knižní předmluvy: „Pokoušíme se uvést na scénu 1900 tak, jak jej cítíme. Nikoliv jako kresbu doby nebo kostýmní hru (...)“.
(Mgr. Jakub Synecký, září 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
Současné užití:
Sbírka Národního muzea Praha, Česká republika, H6D-11690 / - S - III a - 8 h -
Majitel/umístění:
Praha, Národní muzeum
Praha, Národní muzeum
Fyzický stav:
neexistuje, dokumentována
Tematická skupina:
scénografie představení
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.