Praha, Národní divadlo, náčrtek opony (dekorace) pro inscenaci opery Idomeneus, král krétský (2), autor Jan Zrzavý, 1931, depozitář NM Praha
Autor: Jan Zrzavý
Rozměr: 19,5 x 11,5 cm
Vročení: 1931
Náčrtky Jana Zrzavého k návrhu opony a dekorace k inscenaci opery W. A. Mozarta Idomeneus, král krétský pro Národní divadlo Praha, kresba tužkou na lístku z bloku, premiéra 5.XII.1931, dirigenti Otakar Ostrčil a František Škvor, režie Ferdinand Pujman.
---
Jan Zrzavý (1896-1977) vícekráte zasáhl i na pole scénografie, nikdy však způsobem tak zásadním jako jeho někteří generační vrstevníci. Na formování české moderní scény se nepodílel a zůstával věrný svému osobitému malířskému projevu.
K roku 1931 se zachovaly dvě kresby tužkou na listech z bloku malého formátu (19,5 x 11,5 cm) pro inscenaci Mozartova Idomenea. Jedna z nich je velmi ledabylá črta opony klasického typu, na níž je uprostřed zakreslen trojzubec obrácený hrotem dolů. Zato druhá představuje i v malém formátu velmi propracovaný náčrt sloupového sálu se sochou v čele, s dvojicí výrazných soklů. Scéna je lemována rozhrnutou drapérií opony po bocích i nahoře a působí spíše jako návrh scény než opony s iluzivním motivem drapérie.
Obě kresby dobře ukazují, že Zrzavý se držel tradičních postupů ve výstavbě scény. Konvenční typ opony byl pro něj samozřejmostí. To je ovšem mimo jiné podmíněno určením díla pro scénu Národního divadla. Opakující se motiv Poseidónova trojzubce má vztah k ději Mozartovy opery, odehrávající se na Krétě.
(Mgr. Jakub Synecký, září 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
---
Jan Zrzavý (1896-1977) vícekráte zasáhl i na pole scénografie, nikdy však způsobem tak zásadním jako jeho někteří generační vrstevníci. Na formování české moderní scény se nepodílel a zůstával věrný svému osobitému malířskému projevu.
K roku 1931 se zachovaly dvě kresby tužkou na listech z bloku malého formátu (19,5 x 11,5 cm) pro inscenaci Mozartova Idomenea. Jedna z nich je velmi ledabylá črta opony klasického typu, na níž je uprostřed zakreslen trojzubec obrácený hrotem dolů. Zato druhá představuje i v malém formátu velmi propracovaný náčrt sloupového sálu se sochou v čele, s dvojicí výrazných soklů. Scéna je lemována rozhrnutou drapérií opony po bocích i nahoře a působí spíše jako návrh scény než opony s iluzivním motivem drapérie.
Obě kresby dobře ukazují, že Zrzavý se držel tradičních postupů ve výstavbě scény. Konvenční typ opony byl pro něj samozřejmostí. To je ovšem mimo jiné podmíněno určením díla pro scénu Národního divadla. Opakující se motiv Poseidónova trojzubce má vztah k ději Mozartovy opery, odehrávající se na Krétě.
(Mgr. Jakub Synecký, září 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
Majitel/umístění:
Praha, Národní divadlo
Praha, Národní divadlo
Fyzický stav:
neexistuje, dokumentována
Tematická skupina:
scénografie představení
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.