Praha, Národní divadlo, návrh opony pro inscenaci opery Tosca, autor Josef Matěj Gottlieb, 1942, depozitář NM Praha
Autor: GOTTLIEB, Josef Matěj
Rozměr: 400 x 365 mm
Vročení: 1942
Návrh Josefa Matěje Gottlieba na oponu k inscenaci opery Giacoma Pucciniho Tosca pro Národní divadlo (Prozatímní divadlo) Praha, premiéra 9.IX.1942, režie Karel Jernek.
---
Josef Matěj Gottlieb (1882-1967), dlouholetý vedoucí výpravy Národního divadla, patřil svým školením i profesní dráhou (do Národního divadla nastoupil jako asistent Karla Štapfera) k přesvědčeným tradicionalistům. Jedno z posledních děl pro Národní divadlo, návrh opony pro operu Tosca, ukazuje, jak i z těchto pozic lze vytěžit výtvarné dílo mimořádné působivosti.
Návrh představuje ve své době už neobvyklé téma iluzivní „opony v oponě“. S temným pozadím otevřeného, avšak tmavého jeviště kontrastuje temně purpurový závěs rozevřené opony vpravo. Nejedná se o klasickou iluzivní drapérii obklopující jeviště z obou stran. Výtvarně dominuje zlatá šňůra s třapci, připnutá k oponě velkou ozdobnou sponou s nápisem SPQR, završená stylizovanou vlčicí s kojeňátky – erbovním zvířetem města Říma.
S typickou Gottliebovou pečlivostí a citem pro reálie je tak jednoznačně určeno místo konání děje. Sugestivní je ovšem především výtvarný kontrast zlata, purpuru a zcela temného pozadí, předjímající pochmurný děj opery. Vročení díla do roku 1942 tuto sugestivnost ještě posiluje.
Akcentováním vytrženého detailu se tato Gottliebova pozdní práce již vymyká postupům tradičního jevištního dekoratérství. Ve vzpomínce vytanou časově předcházející, surrealismem ovlivněné jevištní počiny Muzikovy, ale také podobná atmosféra obrazů Skupiny 42.
(Mgr. Jakub Synecký, září 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
---
Josef Matěj Gottlieb (1882-1967), dlouholetý vedoucí výpravy Národního divadla, patřil svým školením i profesní dráhou (do Národního divadla nastoupil jako asistent Karla Štapfera) k přesvědčeným tradicionalistům. Jedno z posledních děl pro Národní divadlo, návrh opony pro operu Tosca, ukazuje, jak i z těchto pozic lze vytěžit výtvarné dílo mimořádné působivosti.
Návrh představuje ve své době už neobvyklé téma iluzivní „opony v oponě“. S temným pozadím otevřeného, avšak tmavého jeviště kontrastuje temně purpurový závěs rozevřené opony vpravo. Nejedná se o klasickou iluzivní drapérii obklopující jeviště z obou stran. Výtvarně dominuje zlatá šňůra s třapci, připnutá k oponě velkou ozdobnou sponou s nápisem SPQR, završená stylizovanou vlčicí s kojeňátky – erbovním zvířetem města Říma.
S typickou Gottliebovou pečlivostí a citem pro reálie je tak jednoznačně určeno místo konání děje. Sugestivní je ovšem především výtvarný kontrast zlata, purpuru a zcela temného pozadí, předjímající pochmurný děj opery. Vročení díla do roku 1942 tuto sugestivnost ještě posiluje.
Akcentováním vytrženého detailu se tato Gottliebova pozdní práce již vymyká postupům tradičního jevištního dekoratérství. Ve vzpomínce vytanou časově předcházející, surrealismem ovlivněné jevištní počiny Muzikovy, ale také podobná atmosféra obrazů Skupiny 42.
(Mgr. Jakub Synecký, září 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
Majitel/umístění:
Praha, Národní muzeum
Praha, Národní muzeum
Fyzický stav:
neexistuje, dokumentována
Tematická skupina:
scénografie představení
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.