Litomyšl, soutěžní návrh opony pro Smetanův dům, autor František Urban, 1904, Regionální muzeum Litomyšl
Autor: František Urban
Vročení: 1904
Soutěžní návrh opony pro Smetanův dům v Litomyšli - autor František Urban
Otázka hlavní opony pro Smetanův dům přišla na řadu ještě před dokončením budovy na jaře 1904. „Na její pořízení se rozhodla 6000 korun věnovat Občanská záložna v Litomyšli. Počátkem dubna byli obeslání čtyři vybraní umělci, z jejichž nabídek byl počátkem května jako nejlepší vyhodnocen návrh pražského akademického malíře Františka Urbana. Město požadovalo dodání opony do 20. září 1904. Urban ji sice dodal o dva měsíce později, ale výsledek stál za to. Odborný posudek profesora pražské uměleckoprůmyslové školy Karla Maška ohodnotil toto dílo, zobrazující apoteózu hudby, velice kladně a v Litomyšli jí byli velmi nadšeni.“ (J. Lněnička)
Návrhy ze soutěže věnovala Občanská záložna hned po jejím dokončení městskému muzeu. Akviziční katalog muzea je také zatím jediným zdrojem, který uvádí jména autorů tří neprovedených návrhů a jejich pořadí. Nevíme ani, jaké byly podmínky soutěže a jestli bylo přesně stanoveno téma opony. Námět vítězného návrhu – Apoteóze hudby, ve zjevné souvislosti s dedikací celého divadla slavnému místnímu rodákovi Bedřichu Smetanovi – se sice dá alespoň v náznacích vysledovat i v ostatních třech návrzích, ty však zároveň mohou představovat i šířeji pojaté téma oslavy umění nebo města, pro které byla opona určena.
Lit: Jindřich Lněnička, Smetanův dům 1905–2005, Litomyšl 2005, s. 23
Vítězný návrh na oponu dodal František Urban (1868–1919). Na oponě realizované během léta a podzimu 1904 Urban poněkud upravil dekor v borduře, jinak se přesně držel předloženého návrhu. Urbanův návrh, zasazený do charakteristické místní krajiny, se už při letmém pohledu jeví ze všech čtyř „nejlokálnější“ ve smyslu přiblížení se místu, do kterého je určen, aniž by přitom ale zároveň upadal do provinčnosti nebo se v kompozici a provedení vzdával vysokých uměleckých ambic. Ve srovnání s ním jsou tři ostatní návrhy se svou univerzální oficiálností dost neosobní a je možné, že i to mohl být důvod, proč dali litomyšlští přednost právě Urbanovi.
(Jiří Bláha, květen 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
STROTZER, Milan (ed.) Malované opony divadel českých zemí II. Praha, NIPOS 2017. Komentář Jiří Bláha, s. 126.
Otázka hlavní opony pro Smetanův dům přišla na řadu ještě před dokončením budovy na jaře 1904. „Na její pořízení se rozhodla 6000 korun věnovat Občanská záložna v Litomyšli. Počátkem dubna byli obeslání čtyři vybraní umělci, z jejichž nabídek byl počátkem května jako nejlepší vyhodnocen návrh pražského akademického malíře Františka Urbana. Město požadovalo dodání opony do 20. září 1904. Urban ji sice dodal o dva měsíce později, ale výsledek stál za to. Odborný posudek profesora pražské uměleckoprůmyslové školy Karla Maška ohodnotil toto dílo, zobrazující apoteózu hudby, velice kladně a v Litomyšli jí byli velmi nadšeni.“ (J. Lněnička)
Návrhy ze soutěže věnovala Občanská záložna hned po jejím dokončení městskému muzeu. Akviziční katalog muzea je také zatím jediným zdrojem, který uvádí jména autorů tří neprovedených návrhů a jejich pořadí. Nevíme ani, jaké byly podmínky soutěže a jestli bylo přesně stanoveno téma opony. Námět vítězného návrhu – Apoteóze hudby, ve zjevné souvislosti s dedikací celého divadla slavnému místnímu rodákovi Bedřichu Smetanovi – se sice dá alespoň v náznacích vysledovat i v ostatních třech návrzích, ty však zároveň mohou představovat i šířeji pojaté téma oslavy umění nebo města, pro které byla opona určena.
Lit: Jindřich Lněnička, Smetanův dům 1905–2005, Litomyšl 2005, s. 23
Vítězný návrh na oponu dodal František Urban (1868–1919). Na oponě realizované během léta a podzimu 1904 Urban poněkud upravil dekor v borduře, jinak se přesně držel předloženého návrhu. Urbanův návrh, zasazený do charakteristické místní krajiny, se už při letmém pohledu jeví ze všech čtyř „nejlokálnější“ ve smyslu přiblížení se místu, do kterého je určen, aniž by přitom ale zároveň upadal do provinčnosti nebo se v kompozici a provedení vzdával vysokých uměleckých ambic. Ve srovnání s ním jsou tři ostatní návrhy se svou univerzální oficiálností dost neosobní a je možné, že i to mohl být důvod, proč dali litomyšlští přednost právě Urbanovi.
(Jiří Bláha, květen 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
STROTZER, Milan (ed.) Malované opony divadel českých zemí II. Praha, NIPOS 2017. Komentář Jiří Bláha, s. 126.
Bibliografie:
LNĚNIČKA, Jindřich: Smetanův dům 1905–2005, Litomyšl 2005, s. 23.
Majitel/umístění:
Regionální muzeum Litomyšl, inv. č. 20A-0199
Regionální muzeum Litomyšl, inv. č. 20A-0199
Fyzický stav:
existuje, uložena v depozitáři
Tematická skupina:
Alegorie obecné
Související Opony
- Litomyšl, Smetanův dům, Oslava hudby, Frant. Urban, 1904, kulturní památka
- Litomyšl, soutěžní návrh opony pro Smetanův dům, autor O. Filip, 1904, Regionální muzeum Litomyšl
- Litomyšl, soutěžní návrh opony pro Smetanův dům, autor Theodor Hilšer, 1904, Regionální muzeum Litomyšl
- Litomyšl, soutěžní návrh opony pro Smetanův dům, autor Vladimír Županský, 1904, Regionální muzeum Litomyšl
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.