Bystřec, sál hostince U Špičáků, opona Hrad Karlštejn, autor neznámý, s. a., v soukromém vlastnictví
Autor: neznámý
Rozměr: 440 x 270 cm
Vročení: s. a.
Divadelní spolek bystřeckého Sokola, založený v roce 1920, si už v následujícím roce vybudoval – zřejmě v místním hostinci – nové jeviště. Vybavení pro ně mělo být pořízeno u firmy Františka Ferta z Brna. Kromě poklopu na nápovědu a dekorací to byla snad opona s námětem Kde domov můj, což svědčí pro variantu populárního obrazu A. Liebschera, která se na venkovských oponách ve 20. letech objevuje častěji.
Opona zachovaná v bystřeckém hostinci U Špičáků o rozměrech 440 x 270 cm, navíjená i dnes na funkční válec nad jevištním portálem, má ovšem jiné téma – pohled na hrad Karlštejn. Krajinný výjev zabírá dost netypicky celou plochu opony, obligátní rozhrnutou draperii, malovanou většinou po stranách opon, dnes sice nahrazuje skutečná rozhrnovací opona pověšená před tou malovanou, ale ta může pocházet až z novodobé rekonstrukce sálu. Další známé opony z ateliéru Františka Ferta (Kázání mistra Jana Husa pro Tříč, veduta města pro Netolice nebo obrázek místního mlýna pro Lipí, všechny lemované bujnou draperií) jsou stylově tak rozdílné, že ve srovnání s bystřeckou oponou není možné shodné autorství ani potvrdit, ani vyvrátit. Bez dalších dokladů to nemůžeme tvrdit s jistotou, ale zdá pravděpodobnější, že opona s pohledem na Karlštejn vznikla jindy, nejspíš později – ať už proto, že starší opona byla zničena, nebo proto, že její vyhraněný národní námět mohl být např. během války považován za nepřijatelný?
(Mgr. Jiří Bláha, červenec 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
STROTZER, Milan (ed.) Malované opony divadel českých zemí II. Praha, NIPOS 2017. Komentář Jiří Bláha, s. 34.
Opona zachovaná v bystřeckém hostinci U Špičáků o rozměrech 440 x 270 cm, navíjená i dnes na funkční válec nad jevištním portálem, má ovšem jiné téma – pohled na hrad Karlštejn. Krajinný výjev zabírá dost netypicky celou plochu opony, obligátní rozhrnutou draperii, malovanou většinou po stranách opon, dnes sice nahrazuje skutečná rozhrnovací opona pověšená před tou malovanou, ale ta může pocházet až z novodobé rekonstrukce sálu. Další známé opony z ateliéru Františka Ferta (Kázání mistra Jana Husa pro Tříč, veduta města pro Netolice nebo obrázek místního mlýna pro Lipí, všechny lemované bujnou draperií) jsou stylově tak rozdílné, že ve srovnání s bystřeckou oponou není možné shodné autorství ani potvrdit, ani vyvrátit. Bez dalších dokladů to nemůžeme tvrdit s jistotou, ale zdá pravděpodobnější, že opona s pohledem na Karlštejn vznikla jindy, nejspíš později – ať už proto, že starší opona byla zničena, nebo proto, že její vyhraněný národní námět mohl být např. během války považován za nepřijatelný?
(Mgr. Jiří Bláha, červenec 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
STROTZER, Milan (ed.) Malované opony divadel českých zemí II. Praha, NIPOS 2017. Komentář Jiří Bláha, s. 34.
Bibliografie:
Kolektiv autorů (editor Milan Strotzer): Malované opony divadel českých zemí II. Praha, NIPOS 2017, s. 34. Komentář Jiří Bláha.
Majitel/umístění:
Soukromá osoba
Soukromá osoba
Fyzický stav:
existuje, funkční
existuje, v soukromém vlastnictví
fyzický stav nutné restaurování
existuje, v soukromém vlastnictví
fyzický stav nutné restaurování
Tematická skupina:
Stavby
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.