Brandýs nad Labem, sál U Fettrů - hostinec U města Prahy, opona s opakovaným vzorem dle šablony, autor neznámý, s.a., neexistuje, foto z r. 1961 v míst. muzeu
Autor: neznámý
Vročení: užívána do 60. let 20. století
Dva svislé pruhy s opakovaným motivem květiny dle šablony rámují střední pole s opakovaným motivem jiné květiny dle šablony. Portál s reprodukcemi motivu užitého ve výzdobě sálu.
---
Opona z Brandýsa nad Labem, která byla pořízena pro jeviště sálu U Fettrů v hostinci U města Prahy, je poměrně výjimečným řešením dekorování předělu prostoru veřejného, tedy potenciálního hlediště a prostorem „za oponou.“ Zpracování ukazuje na to, že dekorativní úloha opony je důležitější, než historicko-vlastenecké odkazy, citové apely nebo navození atmosféry před divadelním představením.
Rezignace na realismus, ať už krajinný nebo figurální, a tedy i na symboly sdělující poselství poukazuje na to, že sál byl užíván především pro jiné účely než divadelní a bylo by jistě zajímavé vědět, jak byl pojednán malířsky celý prostor. Že se jedná nikoli o „nouzové“ řešení nám prozrazují kraje opony, kde se dekor mění a vytváří jakýsi rám centrálnímu motivu opakujících se vzorů.
Předpokládám, že při realizaci byla použita šablona, která se později (ve známé formě válečků), hojně užívala při úpravě interiérů. Některé dekorace vytvořené pomocí šablon jsou velmi složité a vrstevnaté a pracností si příliš s malbou nezadají. A zásadní důvod použití je jako při tisku, a to je zajištění kvalitního opakování motivů. Malba dekorů na plátno pro konkrétní místo s omezeným užitím počtu zpracované textilie vyjde v těchto podmínkách samozřejmě levněji, než textilie tištěná.
(Mgr. Pavel Purkrábek, červenec 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
---
Opona z Brandýsa nad Labem, která byla pořízena pro jeviště sálu U Fettrů v hostinci U města Prahy, je poměrně výjimečným řešením dekorování předělu prostoru veřejného, tedy potenciálního hlediště a prostorem „za oponou.“ Zpracování ukazuje na to, že dekorativní úloha opony je důležitější, než historicko-vlastenecké odkazy, citové apely nebo navození atmosféry před divadelním představením.
Rezignace na realismus, ať už krajinný nebo figurální, a tedy i na symboly sdělující poselství poukazuje na to, že sál byl užíván především pro jiné účely než divadelní a bylo by jistě zajímavé vědět, jak byl pojednán malířsky celý prostor. Že se jedná nikoli o „nouzové“ řešení nám prozrazují kraje opony, kde se dekor mění a vytváří jakýsi rám centrálnímu motivu opakujících se vzorů.
Předpokládám, že při realizaci byla použita šablona, která se později (ve známé formě válečků), hojně užívala při úpravě interiérů. Některé dekorace vytvořené pomocí šablon jsou velmi složité a vrstevnaté a pracností si příliš s malbou nezadají. A zásadní důvod použití je jako při tisku, a to je zajištění kvalitního opakování motivů. Malba dekorů na plátno pro konkrétní místo s omezeným užitím počtu zpracované textilie vyjde v těchto podmínkách samozřejmě levněji, než textilie tištěná.
(Mgr. Pavel Purkrábek, červenec 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
Bibliografie:
Kolektiv autorů (editor Milan Strotzer): Malované opony divadel českých zemí II. Praha, NIPOS 2017, s. 28. Komentář Pavel Purkrábek.
Současné užití:
neexistuje, foto in Regionální muzeum Praha-východ, Brandýs nad Labem F 122/02
Majitel/umístění:
neexistuje
neexistuje
Fyzický stav:
neexistuje, dokumentována
Tematická skupina:
Zvláštní
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.