Praha, komerční tisk fa Antonín Münzberg, opona rodinného LD, autor Karel Štapfer, 1925, Moravské zemské muzeum Brno
Autor: Štapfer Karel
Vročení: 1925
V průběhu 19. století se vlivem produkcí kočovných loutkářů šířil zájem širší veřejnosti o vlastní divadelní pokusy s loutkami. Nejdříve loutková divadélka bavila panstvo v šlechtických rodinách, ale už ve 30. letech se v Praze objevila další – např. loutkové divadélko rodiny Mánesů, na jehož výtvarné podobě se podílel Josef Mánes jako autor dekorací, Václav Levý byl autorem loutek a Amálie Mánesová loutky kostýmovala. Hrálo pro děti z Karlova náměstí a nejbližšího okolí. Brzy začal narůstat počet výtvarníků i výtvarně nadaných diletantů, kteří začali rodinná loutková divadla vyrábět sami, pro pobavení dětí, přátel, někdy i pro publikum z blízkého okolí. Jejich výrobou se začaly zabývat i různé firmy, které je zpřístupnily nejširší veřejnosti díky sériově tištěným papírovým dekoracím.
Na zájem o dekorace pro typ rodinných loutkových divadel v roce 1894 reagovalo i Vilímkovo nakladatelství vydáním dekorací malíře a scénografa Národního divadla Karla Štapfera. První Štapferovy české tištěné dekorace malého formátu (pozadí 30 x 21 cm) vyšly ve Vilímkově Knihovně Malého čtenáře. Šlo o 4 archy s proscéniem, dekorací návsi a plošnými figurami ke hře Pan Franc ze zámku. Byly provedeny černým nátiskem s výzvou „k vystříhání a omalování“. Bohužel převážná část tohoto nákladu shořela ve skladišti nakladatelství a na tento počin navázaly teprve v roce 1913 tzv. Dekorace českých umělců.
Pro rodinná loutková divadla Karel Štapfer navrhl několik kompletů stolových loutkových divadel s proscéniem a dekoracemi pro různé velikosti loutek. Mluvilo se o něm jako o „dvorním“ výtvarníku firmy pro výrobu loutkových dekorací A. Münzberg, která loutková divadla vyráběla.
Oponu z tzv. Štapferových českých dekorací pro 25 i 35 cm loutky, vydaných roku 1925, vytiskla jako litografii tiskárna František Tocl, Praha. Její rozměry jsou: opona 120 x 76 cm (portál divadla 158 x 116 cm). Umístění: Moravské zemské muzeum, Brno (původní arch i hotové divadlo s podlepenými dekoracemi).
Rodinná loutková divadla byla často pouze hračkou pro děti, ale v řadě případů, zejména od konce 19. století na rodinných loutkových divadlech začínala činnost ochotnických školních nebo spolkových scén, formující vznik českého moderního loutkového divadelnictví. Největší rozkvět RLD u nás spadá do první poloviny 20. století, kdy u nás vznikl mohutný, v Evropě jedinečný, proud aktivit spojených s RLD.
(PhDr. Vítězslava Šrámková z podkladů DČAD, září 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
Na zájem o dekorace pro typ rodinných loutkových divadel v roce 1894 reagovalo i Vilímkovo nakladatelství vydáním dekorací malíře a scénografa Národního divadla Karla Štapfera. První Štapferovy české tištěné dekorace malého formátu (pozadí 30 x 21 cm) vyšly ve Vilímkově Knihovně Malého čtenáře. Šlo o 4 archy s proscéniem, dekorací návsi a plošnými figurami ke hře Pan Franc ze zámku. Byly provedeny černým nátiskem s výzvou „k vystříhání a omalování“. Bohužel převážná část tohoto nákladu shořela ve skladišti nakladatelství a na tento počin navázaly teprve v roce 1913 tzv. Dekorace českých umělců.
Pro rodinná loutková divadla Karel Štapfer navrhl několik kompletů stolových loutkových divadel s proscéniem a dekoracemi pro různé velikosti loutek. Mluvilo se o něm jako o „dvorním“ výtvarníku firmy pro výrobu loutkových dekorací A. Münzberg, která loutková divadla vyráběla.
Oponu z tzv. Štapferových českých dekorací pro 25 i 35 cm loutky, vydaných roku 1925, vytiskla jako litografii tiskárna František Tocl, Praha. Její rozměry jsou: opona 120 x 76 cm (portál divadla 158 x 116 cm). Umístění: Moravské zemské muzeum, Brno (původní arch i hotové divadlo s podlepenými dekoracemi).
Rodinná loutková divadla byla často pouze hračkou pro děti, ale v řadě případů, zejména od konce 19. století na rodinných loutkových divadlech začínala činnost ochotnických školních nebo spolkových scén, formující vznik českého moderního loutkového divadelnictví. Největší rozkvět RLD u nás spadá do první poloviny 20. století, kdy u nás vznikl mohutný, v Evropě jedinečný, proud aktivit spojených s RLD.
(PhDr. Vítězslava Šrámková z podkladů DČAD, září 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
Bibliografie:
Knížák, Milan: Encyklopedie výtvarníků loutkového divadla v českých zemích a na Slovensku od vystopovatelné minulosti do roku 1950. Hradec Králové, Nucleus 2005 , Díl II. s.959.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.