Brno, Německé městské divadlo, makartovská figurální kompozice, Franz Lefler, 1882, ztracena
Autor: Franz Lefler (1831-1898)
Vročení: 1882
Motiv:
Bohyně s lyrou v ruce. Po bocích stáli například slepý Oidipus či Antigona a další antické postavy.
Opona s náročnou makartovskou figurální kompozicí od vídeňského malíře Franze Leflera (1831-98) se nezachovala.
Oponu, která zdobila dnešní Mahenovo divadlo při jeho otevření v roce 1882, navrhl vídeňský malíř Franz Lefler. Podle všeho vznikla ve Vídni stejnou technologií jako gobelíny, její dominantou byla bohyně s lyrou v ruce. Po bocích stáli například slepý Oidipus či Antigona a další antické postavy.
Historici se domnívají, že malovaná opona se ztratila v době, kdy tehdejší Městské divadlo Na hradbách přestalo být divadlem německým. Důkazy pro to ale nemají. „Nikdy se to nepodařilo zjistit. Důkazy možná mohou být v rakouských archivech, ale ty byly celé roky nedostupné,“ připomíná znalkyně historie brněnského divadla Eugenie Dufková. Také Jitka Nováková z divadelního archivu žádný důkaz nenašla. „Máme jen tu starou nedatovanou fotografii,“ připomněla.
Oponu, která zdobila dnešní Mahenovo divadlo při jeho otevření v roce 1882, navrhl vídeňský malíř Franz Lefler. Podle všeho vznikla ve Vídni stejnou technologií jako gobelíny, její dominantou byla bohyně s lyrou v ruce. Po bocích stáli například slepý Oidipus či Antigona a další antické postavy.
(Šenkýř, Miloš - Veselá, Jiřina: Hledá se opona pro divadlo, Lidové noviny 24. listopadu 2008 Regionální mutace - Brno)
Celek kompozice opony je doložen reprodukcí na soudobé pohlednici.
Oponu, která zdobila dnešní Mahenovo divadlo při jeho otevření v roce 1882, navrhl vídeňský malíř Franz Lefler. Podle všeho vznikla ve Vídni stejnou technologií jako gobelíny, její dominantou byla bohyně s lyrou v ruce. Po bocích stáli například slepý Oidipus či Antigona a další antické postavy.
Historici se domnívají, že malovaná opona se ztratila v době, kdy tehdejší Městské divadlo Na hradbách přestalo být divadlem německým. Důkazy pro to ale nemají. „Nikdy se to nepodařilo zjistit. Důkazy možná mohou být v rakouských archivech, ale ty byly celé roky nedostupné,“ připomíná znalkyně historie brněnského divadla Eugenie Dufková. Také Jitka Nováková z divadelního archivu žádný důkaz nenašla. „Máme jen tu starou nedatovanou fotografii,“ připomněla.
Oponu, která zdobila dnešní Mahenovo divadlo při jeho otevření v roce 1882, navrhl vídeňský malíř Franz Lefler. Podle všeho vznikla ve Vídni stejnou technologií jako gobelíny, její dominantou byla bohyně s lyrou v ruce. Po bocích stáli například slepý Oidipus či Antigona a další antické postavy.
(Šenkýř, Miloš - Veselá, Jiřina: Hledá se opona pro divadlo, Lidové noviny 24. listopadu 2008 Regionální mutace - Brno)
Celek kompozice opony je doložen reprodukcí na soudobé pohlednici.
Bibliografie:
VALENTA, Jiří (ed.): Malované opony divadel českých zemí. Praha, NIPOS 2010, s. 48 (Obrázek zachycuje pouze pravou půlku opony ! )
Historické užití:
Německé městské divadlo, Městské divadlo Na hradbách (Mahenovo divadlo)
Majitel/umístění:
ztracena
ztracena
Fyzický stav:
neexistuje, dokumentována
Tematická skupina:
Alegorie obecné
Informátoři:
Národní divadlo Brno, Mgr. Jitka Nováková, archivář - historik
http://www.ak-ansichtskarten.de/shop/ak/55/5538932/AK-Bruenn-Brno-Vorhang-im-Bruenner-Stadttheater.jpg (JV 160109)
http://www.ak-ansichtskarten.de/shop/ak/55/5538932/AK-Bruenn-Brno-Vorhang-im-Bruenner-Stadttheater.jpg (JV 160109)
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.