Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Databáze českého amatérského divadla

Texty: HOUŠTĚK, M. : Profesionálové a amatéři... AS 2006, č. 6, s.3-4.

PROFESIONÁLOVÉ A AMATÉŘI
HERCI A OCHOTNÍCI

Pominu-li dětská školní představení, začal jsem si s divadlem ve svých sedmnácti letech. Přivedli mě do hronovského spolku divadelních ochotníků, kterému patřilo krásné Jiráskovo divadlo. Začal jsem hrát, rozhlížet se kolem sebe a zajímat se o to, co vlastně to divadlo je a jak se provozuje. Tehdy nebyli profesionálové a amatéři, ale ochotníci a kočovné divadelní společnosti. My v Hronově jsme byli poněkud výjimeční ochotníci, měli jsme divadlo, o jakém si mohli herci kočovných divadelních společností nechat jen zdát. Mé setkání s herci se konalo na konci druhé světové války, kdy si na týden naše divadlo najala Marečkova divadelní společnost. Tehdy jsem zjistil, že se někdo hraním divadla i živí. Na toto poznání jsem aplikoval zkušenost z jiných oborů lidského konání: Jestli se někdo něčím živí, je v tomto oboru vyučen a má určité zkušenosti, aby mohl uspokojit požadavky, které na něho vznášejí zájemci o výsledky jeho práce. Platí toto i v divadelní činnosti? Tehdy to ještě úplně neplatilo. Nebyly herecké školy (jen jedna konzervatoř) a herci kočovných společností získávali své zkušenosti u svých starších a vyzrálejších kolegů, podobně jako učni u mistrů jiných řemesel. Vysoká škola dramatického umění ještě nebyla. Po válce, kdy taková škola vznikla a rozšířil se i počet konzervatoří, se změnil i status profesionálního herce. Stal se jím člověk talentovaný ve svém oboru, vzdělaný a na nejvyšší úrovni dokonce s vysokoškolským diplomem. Vždy jsem pochyboval a pochybuji dodnes, že hercem se může někdo stát absolvováním školy. Myslím si stále, že jakým kdo je nebo bude hercem, závisí v prvé řadě na talentu, který mu byl nadělen odjinud. Odkud? Kdo ví?
Přibližně ve stejné době, kdy vznikaly herecké školy, začali se vzdělávat i ochotníci. Ve válce a na jejím konci začali zajíždět do různých souborů známí, oblíbení a zkušení herci z pražských divadel. V různých kurzech a školeních učili chtivé adepty herectví mluvit, správně dýchat, užívat gest a pohybu. Časem se z toho vyvinula celá soustava různých školení a seminářů, kde se nadaní členové divadelních souborů učili nejen divadlo hrát, ale seznamovali se i s historií divadla a s dramatickou literaturou. Ale stejně jako profesionální herci ve svých školách, ani ochotníci v kurzech a v poslední době v divadelních dílnách se nemohli „vyučit na herce“. Všichni byli vzdělanější, informovanější, lépe ovládali a využívali divadelní techniku. Rozdíl byl a je v tom, že někteří studují celodenně s cílem být jednou členem profesionálního divadla a věnovat se tomuto povolání celý život. Ti druzí se školí proto, aby kvalifikovaněji mohli provozovat svoji zálibu, „hrát divadlo z ochoty a veřejně vystoupit“, řečeno dnešním jazykem provozovat „amatérské divadlo“.
Jaký je v tom tedy rozdíl? Samozřejmě, v prvé řadě v podmínkách, ve kterých se divadelní představení uskutečňuje – sály, výprava, hudba, technické vybavení jeviště, kostýmy, rekvizity a honoráře. Ale to vše není určující pro herecký výkon, i když mu může hodně napomoci. To prvotní vždy byl, je a bude „herecký talent“. Proto jsou výborní herci a průměrní herci a proto jsou i dobří amatérští herci a amatéři méně dobří. Talent je hodnota, kterou nelze ničím získat. Buď je, a nebo není! S tím je nutno se smířit, nezávidět těm šťastným, kterých není zase tak mnoho, a poctivě s mírou svého talentu divadlu sloužit. Je zajímavé, že divadlo se umí odměnit všem, kdo je s láskou a zaujetím provozují.
Tedy závěrem: profesionál je ten, kdo se v nejvyšší možné míře naučí ovládat všechny disciplíny hereckého povolání, které mu umožní naplno rozvinout jeho talent. Rozhodne se věnovat práci v divadle celý svůj život a tato práce ho uspokojuje a živí. Amatérem je ten, kdo ochotně věnuje svůj čas studiu hereckých disciplín v kurzech a dílnách a tráví svůj čas dobrovolně na zkouškách, aby mohl uskutečnit veřejné vystoupení, ze kterého cítí vnitřní uspokojení a radost, ale vyučen je v jiné profesi, která ho živí.
Ing. Miroslav Houštěk
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.