Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Databáze českého amatérského divadla

Texty: SCHEJBALOVÁ, Pavlína: Jiráskův Hronov bez předsudků. AS 2011, č. 3, s. 44 - 45.

Jednaosmdesátý ročník festivalu amatérského divadla Jiráskův Hronov se blíží. Letos ho z postu programové ředitelky prvně připravuje Simona Bezoušková. Zajímalo nás proto, jaké změny tuto celostátní mezidruhovou přehlídku čekají.

Co nového letos Jiráskův Hronov přinese?
Přestože bylo na konci loňského Jiráskova Hronova oznámeno, že po Milanu Strotzerovi festival převezmu, na definitivní podobě pracovní smlouvy jsem se se zaměstna­vatelem dohodla až v lednu tohoto roku. Tudíž na žádné velké změny nebyl čas. Navíc Milan Strotzer dotáhl Jiráskův Hronov téměř k dokonalosti. Více seminářů, seminaristů ani inscenací současné kapacity zkrátka neumožňují. Největší změnou je skutečnost, že inscenace do programu JH již nevybírají zástupci celostátních přehlídek. Nebude tedy docházet k tomu, že by někdo rozhodoval o inscenaci, kterou neviděl. Letos je nově jmenovaná pětičlenná programová rada: kromě mě, jakožto programové ředitelky, je v ní Luděk Horký, Jakub Hulák, Radvan Pácl a David Slížek. Všichni se snažíme většinu inscenací vidět přímo na přehlídkách. Pokud to není možné, zhlédneme inscenace na záznamu. Navíc se sejdeme se zástupci celostátních přehlídek a ještě vyslechneme jejich reference. Teprve potom vybereme inscenace do programu. Ale aby to nebylo tak jednoduché, ani současná programová rada nemůže za celkový program nést plnou zodpovědnost. Ten se totiž mimo inscenace vybrané programovou radou skládá z inscenací nominovaných a zahraničních. Zahraniční program je poměrně dost komplikovaná kapitola sama o sobě.

V čem je výběr zahraničních inscenací komplikovaný?
Jiráskův Hronov letos organizuju poprvé a některé věci zjišťuju v průběhu příprav. Pokud jsem to správně pochopila, výběr zahraničních inscenací nemá žádná pevná pravidla. V propozicích je psáno, že zahraniční inscenace do programu nominuje AITA/IATA. Ve skutečnosti je to ovšem tak, že jednu AITA/IATA nominovala, u druhé přijala návrh Národného osvetového centra, takže se dá říci, že ji vlastně také nominovala, ale u třetí to bylo maličko jinak. O té rozhodovalo pět lidí, z nichž tři jsou členy programové rady. Myslím si, že do budoucna by bylo vhodné stanovit jeden princip a jasně pojmenovat, kdo je za zahraniční program jako celek zodpovědný.

Seminaristé každý rok píšou svá hodnocení na Jiráskův Hronov. Bereš v úvahu jejich loňské reflexe?
Hodnocení jsem si samozřejmě nastudovala. Seminaristé si nejvíce stěžovali na program, obzvláště pak na jeho zahraniční část. Kvalita programu je do jisté míry závislá na tom, jak se který rok „urodí“ inscenace a do jisté míry také na způsobu jejich výběru. Seminaristé si naopak pochvalovali zpravodaj, proto jsem ke spolupráci přizvala loňskou redakci. Nikdy ale není možné zavděčit se všem. Jiráskův Hronov je koncipován jako mezidruhová žatva, takže je logické, že do vkusu jednotlivce se všechny inscenace vejít nemohou. Když mu bude konvenovat polovina, považuju to za úspěch. Jiráskův Hronov je v tomto smyslu i škola tolerance a respektu.

Do jakých seminářů se mohou účastníci Jiráskova Hronova přihlásit? Které nové lektory jsi oslovila?
Snažila jsem se zachovat rozmanitost, aby si mohl každý vybrat podle své libosti a potřeby. Nově jsem letos domluvila hereckou dílnu s Hankou Frankovou pro starší 45 let. Věkem pokročilejší návštěvníci si stěžují, že JH je jen pro mladé, což bych byla velmi nerada. Je mi samozřejmě jasné, že starší generaci bude nějaký čas trvat, než se naučí nové možnosti využívat. Letos poprvé bude mít na JH seminář zaměřený na jevištní mluvu Eva Spoustová, Martin Kolář z De Facto Mimo Jihlava bude učit tvůrčí psaní. Dramaturgického semináře se ujme Radvan Pácl, loutkářského pak Marek Bečka. Poprvé je v nabídce dílna zaměřená na light design Martina Špetlíka.

Reagovali nově oslovení lektoři na tvou nabídku se zájmem? Znali vůbec Jiráskův Hronov a věděli, jak probíhá a jaký je jeho cíl?
Bylo to samozřejmě individuální. Někteří byli nadšení, jiné jsem musela přemlouvat, s některými jsem se domluvila až na příští rok. Jsou ale i tací, kteří vnímají Jiráskův Hronov jako nepřátelský k některým druhům divadla a nechtějí se ho účastnit. Tento obraz Hronova bych ráda změnila.

Oblíbenou součástí Jiráskova Hronova jsou diskuzní kluby a rozborové semináře. Jaká bude v tomto směru letošní nabídka?
Prostory pro reflexe a diskuze jsou tři. Jeden diskuzní klub bude probíhat dopoledne, druhý večer. Nočním moderátorem bude Roman Černík, který si vždy pozve hosta. Samozřejmě nebude chybět ani Problémový club. Tentokrát v něm zasednou Alena Zemančíková, Martina Schlegelová, Aleš Bergman, Vladimír Fekar a Vladimír Mikulka. Od původních přednášek – jakési vysoké školy amatérského divadla – přejdeme k diskuzi. Co člověk, to legitimní názor. Jednu inscenaci nemůžou všichni diváci vnímat stejně. Každý má právo ji vidět po svém a ostatní by měli individuální a svobodný úhel pohledu, když ne pochopit, tak minimálně tolerovat.

Budou nějaké změny v hracích prostorech?
Hronov bohužel není nafukovací. Máme k dispozici divadlo, sál Josefa Čapka a sokolovnu, která je letos ovšem dle aktualizovaných propozic určena pouze loutkářům. Zda je to dobře, ukáže až praxe. Inscenací hraných v komorním nebo alternativním prostoru přibývá a na stranu druhou i loutkáři dělají kusy, kterým více sluší větší prostor. Letos navíc probíhá zateplování škol, takže přijdeme minimálně o ZUŠ.

A co školní jídelna?
Stojí a funguje. Myslím, že bychom za ni měli být vděční. Jinde by byli sotva schopní během chvíle obsloužit tolik seminaristů. A to už vůbec nemluvím o ceně.

Změnilo se něco přímo v Hronově?
Starostka města Hana Nedvědová naštěstí zůstává a s ní i Marcela Kollertová z Kulturního a informačního střediska. Musím přiznat, že z možnosti, že by obě byly vzhledem k volbám vyměněny, jsem byla vyděšená. Obě dělají pro Jiráskův Hronov maximum a svůj první Hronov si bez nich nedokážu představit.

Projevují se při organizaci letošního Jiráskova Hronova nějaké ekonomické či politické vlivy?
Finanční dotace ministerstva kultury a Královehradeckého kraje naštěstí zůstaly ve stejné výši jako v minulých letech. Ubývá ale sponzorů, takže i na Hronově se musí šetřit.

Můžeme se těšit na závěrečný ohňostroj?
Ten k Hronovu neodmyslitelně patří. I když je shánění sponzorů rok od roku složitější, hronovské dámy ho vždycky nějak zvládnou zajistit.

Překvapilo tě něco v průběhu přípravy JH, nebo ti tvé dosavadní mnohaleté zkušenosti stačí?
Jiráskův Hronov jsem si vyzkoušela jako seminaristka, jako členka vystupujícího souboru, dále jako tisková mluvčí a loni jsem pomáhala při organizaci seminářů. Navíc jsem osm let seděla v jedné kanceláři s Milanem Strotzerem. Přípravy stále probíhají, takže mě jistě ještě spousta věcí překvapí. Momentálně je to skutečnost, kolik práce mi přidělalo, že jsem umožnila posílat přihlášky mailem. Nejprve mi přijde dotaz, zda je možno přihlášku poslat elektronicky, potom mi přijde žádost o potvrzení přijetí, následně musím odeslat mail s číslem účtu a variabilním symbolem a nakonec ještě potvrzení o zařazení do konkrétního semináře a další potřebné informace. Když si vezmete, že loni se přihlásily tři stovky zájemců, je jasné, že mailování si užiju až až! Do toho ještě zodpovídám individuální dotazy a zvonící telefon v deset večer není nic neobvyklého. A semináře jsou jen jednou částí mé práce… Neberte to jako stěžování ani fňukání, jen dávám příklad. Přípravy ale nejsou náročné jen pro mě. Co všechno musí zařídit místní pořadatelé, je pro běžného účastníka nedomyslitelné. Složitá a časově náročná je i práce člena programové rady. Všichni se snaží co nejvíce inscenací vidět naživo, ale spoustu času prosedí i před přehrávačem. Samotné rozhodování, které jistě nebude jednoduché, je teprve před námi. A pocit, že se samozřejmě najdou tací, kteří nás za naši práci budou za zády pomlouvat, také není příjemný.

Na co se ohledně JH 2011 nejvíc těšíš?
Nemám ve zvyku se těšit, abych pak nebyla zklamaná. Spíš jen doufám, že se mi časem podaří z Jiráskova Hronova udělat svobodný prostor bez předsudků, kde se lidé budou vzájemně poslouchat, tolerovat a respektovat.

Pavlína Schejbalová
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.